Handla från USA? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handla från USA?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Eller så kan du be dom skriva att det är ett garanti jobb och då blev de gratis i stället

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Så liten marknad är vi inte om vi pratar multirullar. USA, Japan, Australien och sen ligger vi nog bra till. Och talar vi Europa är vi nog klar etta!
      Likväl ligger många priser 30-40% billigare i Tyskland och England och i de länderna är det inte många som fiskar med multirulle..
      Det finns bara ett svar och det är att våra grossister är giriga ockrare som inte fattar att världen är globaliserad..
      Haha, klar etta i europa? Det lovar jag att vi inte är. :P Kan lova dig att fler i london fiskar än i hela sverige, säkert även med multirulle. Det finns många länder i europa där sportfiske är en stor hobby. Och det bor inte särskillt mkt människor i Sverige. Dessutom har sportfiske en korvkioskstämpel i sverige där saker och ting alltid är mer eller mindre dyrt och aldrig billigt ur folks synvinkel. Jämför med andra rekreationer som jakt och golf där folk inte ens tittar på prislapparna.

Sen undrar jag lite vad det är för priser ni jämför egentligen. Jämför ni priser på en rulle ni köpt och slunkit undan tull/moms eller skrivit ner värdet på med en svenskköpt rulle så jämför ni ju inte reella priser och heller inte lagliga priser.

Vår marknad är en piss i missisippi för att återknyta till usa

Kommentera

För det första så jämförde jag med Tyskland och England. Där har du ingen tull och moms så det går alldeles utmärkt att jämföra med Sverige.
        Sen om du kollar hur de flesta fiskar i England så är det överlägset största mete och surfcasting. Och där används mestadels haspel. Det enda de är riktigt stora på multi är havsfiske och det var inga såna rullar jag menade..
        Sen är andelen sportfiskare i England inte så många man tror heller...

Kommentera

För det första så jämförde jag med Tyskland och England. Där har du ingen tull och moms så det går alldeles utmärkt att jämföra med Sverige.
          Sen om du kollar hur de flesta fiskar i England så är det överlägset största mete och surfcasting. Och där används mestadels haspel. Det enda de är riktigt stora på multi är havsfiske och det var inga såna rullar jag menade..
          Sen är andelen sportfiskare i England inte så många man tror heller...
          20 % av engelska befolkningen fiskar har jag för mig att man brukar säga. Det är ju rätt många skulle jag vilja påstå. I england bor 50 miljoner människor.

Varför stirra in dig på multirullar som inte är havsrullar? Det är ju all form av utrustning som är billigare "där" än här. Folk köper olika saker också. Och min poäng är att högre konsumption ger lägre priser. Oavsett om det är en multirulle eller en haspelrulle eller whatever. Vi i Sverige är en liten marknad

Prisjämförelsen var inte riktad till dig utan de som räknat på att undanslippa moms osv från USA (som tråden handlar om)

Kommentera

Det mesta finns på ebay, köp därifrån, bra frakter, sällan tull osv osv.
            Jag har köpt saker från nån hundring till 15.000:- Aldrig några problem.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ca 3,5 milj engelsmän fiskar mot ca 2milj i Sverige. Var siffror jag fick fram. I närområdet. England, Danmark, Holland, Belgien och tyskland ska det vara ca 9milj sammanlagt..

Kommentera

2 miljoner som fiskar i sverige? Det betyder ju att nästan var tredje tjej borde fiska, men varför har man då 67% otur och hittar sig en som inte gillar att fiska?
                Det måste väl ändå vara baserat på "har en gång hållit i ett fiskespö" eller dylikt? Är väldigt få i mina trakter som fiskar, trots vi har fullt med bra vatten runtomkring.

Kommentera

Ca 3,5 milj engelsmän fiskar mot ca 2milj i Sverige. Var siffror jag fick fram. I närområdet. England, Danmark, Holland, Belgien och tyskland ska det vara ca 9milj sammanlagt..

20% av engelska populationen har under de senaste 10 åren varit och fiskat.

Antalet spölicenser har ökat med 35% under de senaste 10 åren i england.

Siffror går givetvis tolka hur som helst och olika folk man frågar kan ge olika siffror också beroende på hur man räknar.

Men jag kan säga att om 2 miljoner svenskar "fiskar" så har man definitivt ställt frågan ungefär så här: "Har du någon gång varit och fiskat" Och det har nästan alla varit. Men det är skillnad på att ha fiskat en gång eller så i sitt liv. En sådan person köper åtminstone inte den utrustningen detta handlar om. I england finns det en hel del sportfiskare som tar sitt fiske seriöst och det gynnar givetvis branchen eftersom de handlar mkt prylar. I england är det givetvis mycket mete och flugfiske samt en del havsfiske. Kollar man på USA är det nog helt annorlunda. Mkt spinnfiske, mkt båtfiske, en del flugfiske och mkt lite mete. Ren gissning från min sida det sista där men tror nog det är så. Oavsett så har de helt annat kundunderlag än svenska sportfiskebutiker (och leverantörer) har.

Det finns en anledning till att det går att smälla upp Cabelasbutiker (alltså riktigt stora butiker) i USA men att det aldrig skulle gå i sverige.

Kommentera

Å så drar vi som vanligt och givetvis i form av en halvt otrevlig diskussion/gräl om något som inte är relevant, återigen som vanligt... Håhåhåjaja

Det finns definitivt massor av pengar att tjäna på att handla från utlandet och speciellt riskfyllt är det inte heller.
                    Skaffa gärna ett PayPal-konto som kopplas till dit VISA (ex.vis) smidigt att använda och hyfsat tryggt. Dessutom är det fler och fler webshoppar som börjat använda PayPal.

Har handlat på eBay (håll dig till säljare med 100& positiv feed-back) och i webshoppar lokaliserade i USA, Japan, Australien, Kina, England, Danmark med flera och aldrig blivit lurad - med lite sunt förnuft kommer man långt och sparar en bra slant på vägen.

Kolla alltid upp fraktkostnaden - vissa tar ut hutlösa priser och dessa handlar man alltså inte av.
                    Exempelvis Japan & Kina har ofta mkt rimliga fraktpriser och Japans postväsen är dessutom rätt snabba (relativt avståndet). De flesta fraktockrarna hittar man (iaf jag) i USA...

Som nämns ovan förekommer det att man får betala tull och införselavgifter - använd helst USPS (The United States Postal Service) från USA så har du en chans att slippa undan.
                    Det är ofta fördelaktigt att hålla sig inom EU för att slippa tulla (om priset inte är alltför högt jämfört övriga världen) men ibland finns ju inte utbudet här.

Mvh Hejan

Kommentera

Tycker ni som vet lite bra länkar att handla ifrån kan skicka! Fast nu kom ja på att google är ju nästan my best friend!! :-)
                      Emil Alfredsson

http://WWW.MITTFISKELIV.WORDPRESS.COM/

------------

------------

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar