Savage gear håven? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Savage gear håven?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
    Håller med Jensa_H och Da_Moose, en bra håv till ett bra pris.

Tycker dock att den är lite för vek, dem kunde gärna gjort den lite starkare.
    Kör du hullinglösa krokar så kommer dem aldrig trassla in sig och man tappar inte mer fisk.
    Trycker alltid (okej, glömmer ibland..) in hullingarna på mina krokar med en tång, orkar inte sitta en hel dag och byta krokar : ) Det blir dessutom en liten bula på kroken då som jag inbillar mig kan hjälpa till lite om fisken är på väg att slita sig.
    Senast ändrad av alxalx; 2011-07-25, 23:04.

Kommentera

hov
      använders bara vid tävlingar
      i våren båt
      har den en sådan som disuterats här å den funkar kononers
      JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
      <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Har också samma håv (XL), fast funderar på att köpa en L och testa då XL är så förbaskat stor
        Annars verkar den riktigt bra, brukar inte lyfta in gäddan i båten utan har den vid relingen medan jag micklar bort krokar och så, sen gälgrepp för ev vägning/mätning.
        Hade varit bra om handtaget hade en smidigare låsning, har sett en Fox-håv där skaftet skjuts in över nätet på ett väldigt smidigt sätt, men till ett helt annat pris förstås
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Jag borde också köpa en L istället för XL, eller be dem ta fram en i storlek S eftersom jag inte får några stora fiskar själv.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Precis som tidigare har sagt. Tycker den är kanon! Pallar ju inte att lyfta
            fisken med den om man håller i skaftet men om man vill lyfta den med håven är
            de bara att vika ihop den så funkar de.
            Perfekt att säkra fisken med, och jag som kör ensam ganska ofta så är de super att
            kunna låta gäddan ligga kvar i vattnet i den medans man tar fram kameran osv.
            Billig är den ju också samt tar inte så stor plats

Kommentera

Sedan jag köpte L-håven har snittvikten på våra fiskar i båten höjts markant. Troligen en tillfällighet men trevligt är det.

Skämt åsido så tycker jag att håven är riktigt schysst. Konstruktionen känns gedigen och nätet är bra. Som tidigare konstaterats är den inte nåt att bryta upp 15 kg's gäddor med men till vanligt svennebananfiske är den klockren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
                Sedan jag köpte L-håven har snittvikten på våra fiskar i båten höjts markant. Troligen en tillfällighet men trevligt är det.

Skämt åsido så tycker jag att håven är riktigt schysst. Konstruktionen känns gedigen och nätet är bra. Som tidigare konstaterats är den inte nåt att bryta upp 15 kg's gäddor med men till vanligt svennebananfiske är den klockren.
                Ju mer jag kollar på bilden från Jensa_H desto mer känner jag att XL kanske är lite för stor.. Hur stora fiskar är det bekvämt att landa med L håven?

Kommentera

XL-håven är sjukt stor. Jag funderade på den först men den såg så sinnesjukt stor ut så jag tog L-håven istället. Än så länge är det bara gösar i 3 kgs-trakten som bärgats i min håv och till det funkar den väldigt bra men till större gäddor (8+ och större) tror jag att den blir i minsta laget. Personligen har jag inga problem med att handlanda gäddor och föredrar det före håvning men vid just gösfiske tycker jag att en håv är guld värd. Det blir ju dock rätt löjligt att ha artspecifika håvar så man får nog ta sig en funderare vad det är som man egentligen behöver. Vill man ha en sjukt stor håv att ta allt i (inkl. feta gäddor): XL, utan tvekan. En rejäl håv att ta det mesta i: L.

EDIT: En 3-kgs gös ser mkt liten ut i L-håven...

Kommentera

Väcker lite liv i tråden då jag är på g att köpa savage gear's håv men är osäker på storleken.

Ni som har XL, känner ni att den är lagom stor eller är den alldeles för stor?
                    Och ni som har L, räcker den till eller känns den för liten?
                    Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Jag har en Savagear XL i min båt (4,65 meters Crescent) och tycker inte alls att håven är för stor. En bra sak med håven är att den är så enkel att vika ihop och dra in skaftet, så man behöver ju inte ha den utslagen hela tiden.

Hade jag varit du så hade jag inte satsat på något mindre än XL. Finns inget värre än att för en gångs skull få en fet gädda och knappt få in den i håven och behöva krångla. Med XL har du gott om utrymme att låta fisken vila innan fotosession, eller under avkrokning. Små gäddor kan mer eller mindre simma runt i håven, men å andra sidan plågar man de desto mindre!
                      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 516 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34