jerkbait betes tips ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jerkbait betes tips !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

det blir nog att köpa en pig jr !
    har både en deviator och en 4play men jag tycker att dom går väldigt grunt men de kanske inte är några problem även på djupare vatten?

Kommentera

Har du ingen phantom så ska du absolut köpa en sådan!! Mycket lättfiskad och grymt effektiv!! Även phantom tailen är sjukt bra om gäddorna är tröga. Har tagit gädda på dom flesta färger men dom som har gett bäst är walleye och natural perch! Värdelösa krokar dock så byt gärna ut dom..

Kommentera

Håller med om Phantom, jag knipsar av dem främre kroköglorna och sätter en ny skruvögla mitt emellan dem, dubbla fjäderringar och Mustad 3551 4/0.
        Funkar perfekt till turbojerk på sommarn, jag har haft min Orange Crush i ett halvår och den är redan otroligt tuggad, har nog landat 50 gäddor på den totalt, kanske mer kanske mindre...

Kommentera

Big Bandit shallow, birkan venom (om du kan få tag i nån), nån pig och du är hemma.

Kommentera

ska ta en titt på en phantom om dom inte är allt för dyra? :p
            jag har ett abu jerkspö med betesvikt på 100g så de är ju inget jätte starkt spö men det borde inte va några problem att fiska med tex big bandit och andra beten som är lite större och tyngre eller? :P

Kommentera

bloody sucker finns inte som färg på de nyare pig såg jag.Är väl inte hela världen iofs då den finns i såpass många färger att det ändå går att hitta flera som passar varje vattentyp.Till klarvatten så skulle jag välja tånglake,blueback herring,skitmört,nors eller red crappie.Alla dessa är
              färger som fungerar ypperligt i de klarvatten jag fiskar i.
              Jag har som många andra upplevt att de skrikigare färgerna ger bättre på vinter.Detta kan vara lite missvisande då de får mer tid i vattnet då men jag har bara fått mindre gäddor på tex firetiger då det är varmare i vattnet.Men prova även det som känns fel.Finns aldrig någon regel utan undantag i gäddfiske.Jag har flera lådor med 20cm+ gliders här och de har gett många fiskar men jag går mer och mer åt att använda mindre beten och framförallt att variera mera.Glöm inte bort vanliga vobblers.Jerkbait är kul men det är inte alltid det effektivaste.Mitt pb tog jag på det billigaste jerkbait som går att få tag på.En mört på ca75g riggad med en vanlig gäddmetetafs med dubbla strl4.En i munnen och en mitt på kroppen.Bara att punktera simblåsan på mörten och kasta ut låt sjunka ner lite och ta hem den långsamt med små knyckar och dragningar.Där har du ett naturligt bete som gäddan känner igen från början.

Kommentera

Någon som tips på jerkbaits som är riktigt snabbsjunkande för sommarfiske på djupa grynnor?
                -----------PB's!-----------
                Gädda 8,7 kg
                Harr 0,5 kg
                Abborre 0,8 kg
                Torsk 2,4 kg
                Havsöring 3,5 kg
                Näbbgädda
                Strömming
                Mört
                Skrabb

Kommentera

Beten.nu har ju rea på savage gear-jerk, vet inte om det är nåt och ha men 60-70kr är billigt i alla fall!
                  "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
                  Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

är det nån större skillnad på the pig sjunk och svävande? mer än att en svävar och den andra sjunker ^^

Kommentera

Precis som du säger, den ena är sjunkande och den andra flytande.
                      Personligen gillar jag den flytande, framförallt när man fiskar lite grundare vatten, man börjar med ganska mjuka dragningar för att få ner den under ytan sen brukar jag iofs fortsätta med dragningar men även lite kortare jerkningar funkar - går att få väldigt varierad gång beroende på hemtagningsmetod.
                      Tror dock inte den flytande är särskilt lätt att få tag i, de flesta verkar bara ha Suspending hemma även om de har flytande på hemsidan.
                      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 533 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85