Löja med nät - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Löja med nät

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Löja med nät

Köpte mig ett löjnät på biltema idag.

I sjön ja fiskar finns löja, man ser dom på ytan ibland...oftast på kvällen.

Det jag undrar är: var i sjön lägger man nätet? vilket djup finns dom dagtid? finns dom i vikarna ? vad söker dom sig till?

Ska man fästa tyngder nertill på nätet som når botten? annars finns väl risk de bara trasslar ihop sig av vinden?

Jag blanda även till majsmjöl,ströbröd och anis som jag tänkte slänga några nävar över nätet, rätt tänkt?

Tacksam för tips av någon här som har erfarenhet av löjnät.

Vi använder löjnät ibland för att få tag på betesfisk, men det nätet vi har, har tyngder i botten av hela nätet.
    Vi har slängt i massa ris vid strandkanten från 0.5-2m djup och lägger nätet runt där, ror en liten stund och tar upp nätet.
    Det gäller och vara väldigt försiktig och snabb när man lossar fisken.
    Har försökt med kastnät, men de sjunker så långsamt och de rackarna är så snabba så har gett upp det. kanske funkar bättre om det inte är klart vatten?

Kommentera

Jag har gjort så att jag har fäst en snörstump på 2 meter i varje ände längst ner på nätet med tyngder . Då kan inte nätet trassla ihop sig. Jag brukar lägga nätet från 0,5-2meter djup i nån vasskant. Jag brukar slänga ut havregryn kring nätet.

Kommentera

kastnät har minst hundra gånger fler fördelar än ett vanligt nät. Det är väldigt smidigt att ta med sig och man får upp fisken med en gång, hundra procent fler överlever plus att de inte blir fjällade, vilket har flera fördelar. Ett kastnät är inte lika trassligt som ett vanligt. Det man fångar med vanligt nät på två timmar tar 5 min att fånga med kastnät.

Slutsats av detta: skaffa ett kastnät ist
        [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
          kastnät har minst hundra gånger fler fördelar än ett vanligt nät. Det är väldigt smidigt att ta med sig och man får upp fisken med en gång, hundra procent fler överlever plus att de inte blir fjällade, vilket har flera fördelar. Ett kastnät är inte lika trassligt som ett vanligt. Det man fångar med vanligt nät på två timmar tar 5 min att fånga med kastnät.

Slutsats av detta: skaffa ett kastnät ist
          Håller med till viss del, men var finns kastnät som löjan inte rymmer ifrån.
          Jag har ett med 10mm maskor och kan tydligt se hur dom simmar ut genom maskorna
          Ett par av dom fetaste kan ibland bli kvar.

Ang. löjnät:
          Jag brukar lägga ut nätet och sedan fästa det bak i båten, sedan driver jag över stället där löjorna finns.
          Då håller sig nätet sträckt hela tiden.
          Funkar endast i svag vind, men å andra sidan är det bara då man ser var dom håller till

Kommentera

Ok, tack för tipsen!!

Jag testade slänga i nätet med tyngder i botten, lät ligga 20 min, men inte en löja i.

Slängde i på ett annat ställe, och kom tillbaka 3 timmar senare, men då var nätet borta....är väl nån som tagit de.

Har ett löjnät till, får i fortsättningen ha koll på nätet.

Kommentera

off topic: hur fungerar kastnät till mört? är det idiotsäkert sätt att fånga fisk på? är det lätt och smidigt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
                Håller med till viss del, men var finns kastnät som löjan inte rymmer ifrån.
                Jag har ett med 10mm maskor och kan tydligt se hur dom simmar ut genom maskorna
                Ett par av dom fetaste kan ibland bli kvar.

Ang. löjnät:
                Jag brukar lägga ut nätet och sedan fästa det bak i båten, sedan driver jag över stället där löjorna finns.
                Då håller sig nätet sträckt hela tiden.
                Funkar endast i svag vind, men å andra sidan är det bara då man ser var dom håller till
                det har jag aldrig märkt. Fyllde en 10L hink på tre kast, sen var jag tvungen att tömma den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                  off topic: hur fungerar kastnät till mört? är det idiotsäkert sätt att fånga fisk på? är det lätt och smidigt?
                  om man bara vet vart fisken finns och att man mäskar på rätt sätt så är det ganska idiotsäkert. Det enda svåra är att få in den rätta knycken i kastet

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                    om man bara vet vart fisken finns och att man mäskar på rätt sätt så är det ganska idiotsäkert. Det enda svåra är att få in den rätta knycken i kastet

Hur ska man mäska på rätt sätt ? :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 460 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art