Gräskarps fångst på västkusten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gräskarps fångst på västkusten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En oerfaren sportfiskare verkar det som. Otroligt med karp i saltvatten, marmorkarp skall ju däremot kunna leva i bräckt vatten borta i baltikum och finska viken. Frågan är om han hade klubbat firren om han vetat att det var en vanlig gräskarp och inte en "tjockläppad multe".

Kommentera

Ursprungligen postat av addicted2napp Visa inlägg
      Har ingen marinbiologisk kunskap alls men jag ska ringa en kille som jag känner och fråga hur länge en gräskarp hade kunnat klara sig i saltvatten.Jag tror iallafall att den hade kunnat hitta sötvatten "Göta Älv" ganska snabbt och få levt vidare där.
      Jävligt osnygg bonk.Kan det bli rättsliga följder för detta? Detta hade ju varit olagligt i de flesta sötvatten.Kanske är det andra regler i Havet?
      Haha ja kolla det och återkom

Alltså det har påträffats abborre vid Fotö i Göteborgs ytterskärgård men där kan salthalten vara lite lägre än i Skagerack generellt då Götaälv och Nodreälvs myningar ligger inom en mil och omsluter innerskärgården med en hel del sötvatten.

Kommentera

Kan ju också vara så att fisken redan var död/halvdöd. Jag ställer mig tveksam till att han tog den fisken på sportfiskemetod. "Det var lite slipprigt att få upp den, jag fick ta den för hand vid klippan", säger han.

Han har säkert bara lyft upp den från vattnet. Det är inte särskilt lätt att fiska gräskarp och om man inte är erfaren sportfiskare är det nog extremt svårt att närma sig en gräskarp utan att man skrämmer den långt före du ser den. Desto svårare borde det vara om en gräskarp av någon anledning befinner sig i saltvatten.

Kommentera

Det var ju snaskiga översvämmningar i området p.g.a nederbröd för ett tag sen - vissa små bäckar låg ju en 2-3m över - från rännil till flod.

Det är ju inte ovanligt att den simmat lite vilse i sina sötvattensjöar....

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Kan ju också vara så att fisken redan var död/halvdöd. Jag ställer mig tveksam till att han tog den fisken på sportfiskemetod. "Det var lite slipprigt att få upp den, jag fick ta den för hand vid klippan", säger han.

Han har säkert bara lyft upp den från vattnet. Det är inte särskilt lätt att fiska gräskarp och om man inte är erfaren sportfiskare är det nog extremt svårt att närma sig en gräskarp utan att man skrämmer den långt före du ser den. Desto svårare borde det vara om en gräskarp av någon anledning befinner sig i saltvatten.
            Det här låter troligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 450 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art