Vertikaljiggning efter Gös på hösten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikaljiggning efter Gös på hösten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kr0nbl0m
    replied
    Hej! Gädd-jos ! jag har inte varit på denna sidan på flera år tyvärr. Men den sjön höll nog inte så gott om stor gös, jag bytte sjö och fick då bättre resultat!

    Lämna en kommentar:


  • Gädd-jos
    replied
    hade ju t ex varit intressant att höra återkoppling från Kr0nbl0m !!!
    knäckte du sjön och hittade även de större gösarna? via vertikaljiggning då eller visade sig framgångsreceptet vara något annat denna gången???

    Lämna en kommentar:


  • Gädd-jos
    replied
    Ursprungligen postat av AxlRose Visa inlägg

    Tycker inte du ska klaga
    agreed!!!

    svider lite i själen när jag läser om nån som får 17gös mellan 1-2kg med en topp kring 3 och klagar över det... blir så tydligt hur jävla usel jag själv är på gösfisket då jue!!! ¡●》

    men, sånt som gör att man läser om en massa gammalt man redan läst å glömt en gång och friskar upp minnet och sinnet med nya och gamla ideer!

    så en bump av denna tråden känns väl ändå passande såhär på hösten!

    Så, hur går då allas vertikaljiggning såhär års? tips? ideer? tankar????? och ja, den eviga frågan...var faeeen hittar man gösarna dårå??? ;P

    mvh/peter

    Lämna en kommentar:


  • AxlRose
    replied
    Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inlägg
    Fick 17 gösar idag på ett litet område med en topp på ca 3kg men dom flesta var på ca 1-2kg.
    Tycker inte du ska klaga

    Lämna en kommentar:


  • Peje
    replied
    Saxat från Fiske för Alla:

    Jiggar som berör



    Allt ska prövas!

    Lämna en kommentar:


  • Jan O
    replied
    Håller med, precis så. Jag tror att i år så kommer vi att ha helt nya kunskaper om höstgösen och hur den beter sig, var den står, nappfrekvens osv... Just för att det pelagiska fisket har visat sig funka riktigt bra långt in på hösten ända tills isen lägger sig...

    Lämna en kommentar:


  • tre S
    replied
    Just det där med att gösens beteende kan skilja en del från vatten till vatten är intressant.
    Vi fiskar i en del olika sjöar och märker även en del skillnader. Även om mycket kunskap kan användas i de flesta olika vattnen.
    Det märks inte minst på vertikalträffar och liknande där folk som åkt långt kommer och "fiskar skjortan" av oss!
    Något som vi däremot märkt kan skilja sig tydligt är ismetet i våra olika vatten.
    Vi som mestadels fiskar i djupa sjöar med pelagisk betesfisk (löja, nors) får fiska på ett sätt. Medan de som fiskar i grundare slättsjöar där gösens meny består mer av abborre och mört, fiskar på ett annat sätt.
    Man får inte vara rädd för utmaningar om man ska bli en duktig gösfiskare men det är kul.
    Mvh Micke

    Lämna en kommentar:


  • Kr0nbl0m
    replied
    Ok, tack för svaret !
    var lite som jag misstänkte, har metat gös i många år innan i en annan sjö men där har jag lärt mig lite hur dom står vid olika årstider. Men den sjö jag nu vertikalfiskar i är helt annorlunda. Bara att fiska å leta, man lär sig nått nytt hela tiden när man fiskar gös

    Lämna en kommentar:


  • tre S
    replied
    Kan ju vara så att de större gösarna i ditt vatten fortfarande går pelagiskt.
    De större gösarna har sina jaktstråk, "vägar" i sjön som de patrullerar. Ibland är de på djupt vatten, ibland på branter. Det gäller att hela tiden söka av intressanta områden och försöka skaffa sig en uppfattning om gösens beteende i just ditt vatten.
    Något vi märkt är att en sjö har vissa platser som det alltid står gös på, nästan oavsett årstid. Men detta är mestadels mindre fiskar. Ibland kan det komma en större förbi men det är sällan.
    De större står i regel på helt andra ställen.
    Gösen är ingen "enkel" fisk men det är samtidigt det som sporrar.
    Lycka till!
    Mvh Micke

    Lämna en kommentar:


  • Kr0nbl0m
    replied
    Vad gör jag för fel?
    I den sjö jag fiskar i finns det både någon vanlig Sik i och Siklöja, om det är därför jag hittar gösen på djupt vatten än vet jag inte men det är väl troligt. Jag har inga problem att hitta eller få gös men jag får inga stora, ser inga ekon från stora heller. Det finns stor gös i sjön, vi fick flera hangösar i våras runt 5kg och vet att det togs en gös på 8,5kg på trolling i sommras.
    Fick 17 gösar idag på ett litet område med en topp på ca 3kg men dom flesta var på ca 1-2kg. Kan det vara så att dom större står nån helt annan plats i sjön än dom mindre eller är det normalt att man endast får mindre gös med vertikalfiske?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
64 svar
14 896 visningar
1 gilla
Senaste inlägg .art
av .art
 
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
22 svar
3 185 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Nextline  
Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
9 svar
952 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
26 svar
8 366 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Kr0nbl0m  
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
12 svar
2 665 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Arbetar...
X