Fröya resa på G!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fröya resa på G!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fröya resa på G!!!

Har snackat runt lite med några polare och vi är 3-4st nu som är lite sugna på att dra till fröya mellan den 14e - 21a augusti

Pris har vi diskuterat och det blir runt 4000-5000kr / man beroende på hur många vi blir... Vi har själv ingen direkt utrustning för det här fisket men tänkte hyra utrustning på campen där..

fågan är bara om det blir av eller inte Det är ju som sagt lite dyrt och vi är nästan helst oerfarna på den här fronten Kanske är fler som ska upp dit den här veckan som man kan lära sig av eller som vill hänga med
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Jag har fiskat runt Hitra och Fröya en hel del. Vilka arter är ni mest intresserade av? Var ska ni bo? Vad för båtar ska ni fiska ifrån?......Fröya är bra, men enligt min mening bör man ha en viss erfarenhet innan man beger sig på utomskärsfiske där.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag har en ytterst liten erfarenhet av havsfiske Har bara fiskat på västkusten efter havskatt och fått endel Vi har tänkt att bo på campen där och får med en 20-21fts aluminium båt med 40hkrs motor. + att vi antagligen kommer att fiska från turbåt eller liknade på de större djupen efter grov (Vad vi än får )

Fågan är bara vad man ska ha med sig dit och vad man får för hyrutrustning... Har baar lättare utrustning som tyngder, krokar osv samt en lättare havsfiskerulle med ca 200-250m 0,375 nylon..
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Vlken camp ska ni bo på? Det finns minst 2 stycken. För inomskärsfisket fungerar det oftast utmärkt med en vanlig gäddutrustning, då helst laddad med minst 100 meter flätlina som inte behöver vara alltför tjock. 0,20 räcker bra.

Rekommenderar meta med sej och makrill inomskärs efter pigghaj, rocka. plattfisk, vitling, kolja mm. Tacklen görs lämpligen av 0,80-0,90 nylon, förutom plattfisktacklen som kan göras på 0,40. Problemet är att pigghajen kan hugga då också, och då ryker linan.

Har ni möjlighet, så ta med ett ankare + tamp så ni kan ankra upp på 20-30 meter och meta. Får ni knaggrocka som är ganska vanlig runt Fröya bör den återutsättas snabbt eftersom den är stationär.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ok.. Har ett par spinnspön som kanske klarar lättare plattfiskmete Ankare får vi dock med till båten Och i värsta fall kan man väl lägga ut några hundringar extra om man får bättre utrustning för det

Kommentera

Ska kanske nämna att det är fröya havsfiskecenter vi har tänkt oss

Kommentera

Just där har jag inte fiskat, men vet att det fins mycket inomskärsfiske att utforska i området. En polare tappade en knaggrocka på cirka 8 kilo vid båten där någonstans. Ska ni satsa på rockamete, så ta med ett grovt spö som du kan lägga press på fisken med, dom liksom suger sig fast vid bottnen. Dessutom går pigghajen till i augusti, och den stryker ofta omkring runt sandbottnar. Är det rocka du vill ha så rekommenderas uppankring och släptackel. För pigghaj så använd pater-noster, minst 0,80 nylon, helst 1 mm. Pigghajen har vassa tänder.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Förresten så ta med ett lätt abborrspö och några jiggar, så du kan jigga makrill, kul fiske. Sen kan du också jigga bleka vid klippr och skör. Skaffa några jiggskallar på 2040 gram och 15-centimeters jiggar, rödgul och svart är bra färger för blekan. Här fungerar gäddspöet utmärkt.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Hej Kenta!

Jag har själv fiskat i vattnen runt Hitra och Fröya i drygt tio år, och besökt just Fröya havfiskesenter de senaste fem åren. Det var förresten jag som tappade rockan BBRF pratar om!

Visst kostar det en del pengar att bo där, men jag lovar att ni inte blir besvikna, allting är verkligen välordnat där. Det finns massor av kanonbra fiskeplatser inom det område dit man får åka med hyrbåtarna, och det är lättfiskat även för nybörjare.

BBRF nämner utomskärsfisket, och det är ju inte aktuellt med hyrbåtarna, men däremot går en turbåt ut, och jag rekommenderar verkligen att ni provar det, även om det kostar en hacka. Killarna som kör den båten har stenkoll på var fisken står, och det fångas som du vet mängder med sej och torsk över tio kilo från turbåten, och dessutom en hel del riktigt grov långa, kungsfisk och annat kul.

Själv åker jag dit nu sista veckan i juli, och hade gärna hängt med er en sväng också, men tyvärr räcker inte tiden och familjens tålamod till.. suck.

Du nämner hyrutrustningarna, och de har mycket bra grejor att hyra ut. Rullarna är Penn Senator HS i storlek 4/0 med rejält med flätlina, och kvalitetsspön, så de grejorna funkar bra både till pilkfiske och mete efter lubb, långa och så vidare.

Jag har skrivit ihop en liten skrift med tips för utrustning, taktik, teknik och arter som Nordnatur i framtiden eventuellt kommer att skicka med till sina gäster på Fröya. Om du hör av dig med ett mail till mig på brosme_se@hotmail.com, så kan jag maila över den till dig, där finns mycket klokskap samlad. (Sade han ödmjukt!)

Ser att du bor i Hallstavik förresten. Själv håller jag till i Mästa men är en hel del ute i Roslagen och jobbar. Om ni vill, och du kan dra ihop polarna inför resan, så kan jag tänka mig att komma ut till er och visa lite av de grejor jag kör med och så kan vi kika lite på fiskeplatser och ljuga lite... Om inte annat kan ni ju få de senaste bra platserna från min vecka däruppe.

Som sagt, hör av dig så ska vi nog kunna sy ihop något! Och du, se till att resan blir av, jag lovar att det blir en upplevelse!

Skitt fiske!
                  Brosme
                  Salt slår allt!

Kommentera

fan vilken go gubbe du verkar va brosme !! lyfter på hatten

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35