Näckrosor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näckrosor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Näckrosor

Tjenare!

Min funderare under sommaren var vad som orsakade att många näckrosor var helt uppdragna så att rotsystemet låg och flöt vid ytan. Alla som någon gång fastnat i en sån här vet att de sitter som fastgjutna i botten och att det kräver en hel del slit för att få upp dem.
    Min första tanke var att det hade med fiskarnas lek, framför allt karp och sutare att göra eftersom att jag tyckte att det var desto mer flytande näckrosor där jag visste att de höll till.
    Andra tanken var att älgar faktiskt tycker om att käka näckrosor och ibland går ut och drar upp dem med hjälp av hornen. Detta stämde överrens med att det endast var grunda partier jag hittade dessa på.
    Tredje tanken är att de helt enkelt har blivit för gamla.. Men det låter inte särskilt rimligt.

Nå? Någon som har förslag?

Jag håller på älgarna, om dom finns vid din sjö, i alla fall om det är ett lokalt fenomen.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Svensexa

Kommentera

Jag såg på bollibompa med min dotter för ett tag sen, det handlade om älgar. Där berättades det att älgens absoluta favoritföda var just näckrosor. Dom går tydligen ner i sjön och betar och kunde även simma långa sträckor för att få tag på dessa "delikatesser". Jag blev lite förvånad när jag såg detta..

Slutsats: jag tror med all säkerhet att det var älgar som orsakade detta fenomen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 439 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art
        av .art