Flytväst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytväst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytväst?

Var ute en sväng igår och under en förflyttning körde jag i fullt ös rakt in i en sten. Totalt tvärstopp och jag flög som en vante. Lyckades dock få tag i en spöhållare och lyckades hålla mig kvar i båten. Fick mig en ordentlig tankeställare och åkte direkt hem och beställde en flytväst.

Hur gör ni själva? Kör ni med flytväst? Det är sällan man ser några bland fotona i albumet?

Fy, det låter som en skrämmande upplevelse.
    I båt har jag alltid flytoverall, bortsett från på sommaren.
    Däremot är jag aldrig ensam i båt om jag ska ut en bit i en sjö.

Kommentera

Jag är fortfarande skakig faktiskt. Det kunde ha slutat riktigt illa. Har nu lovat mig själv att alltid ha flytväst. Finns ju ingen anledning att INTE ha den, väger ju inget och kostar en bråkdel av vad man lägger på beten på ett år.

Kommentera

Jag kör alltid väst när jag e ensam, och oftast när jag har sällskap. Har en sån som länken visar, fördelen med den är att jag inte ens tänker på att jag har den på mig. Så bekväm är den, så då spelar det ju ingen roll.
        Den typen kan jag verkligen rekommendera.

Tillägg: Skönt att det gick bra med dig också såklart!!
        Senast ändrad av ThePikeFather; 2011-10-30, 17:59. Anledning: tillägg
        http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Jag har alltid flytväst och kräver även att dom som följer med har detta. Flytvästen kan ju rädda liv men samtidigt så förolyckas man ändå så blir det lättare att hitta kroppen, vilket är bra både för anhöriga och räddningstjänsten. Deras resurser och pengar behövs till situationer hela tiden och inte leta kroppar i flera dagar.

Många ursäktar sig med att dom kör säkert och vi är fler i båten så vi kan hjälpa varandra om vi ramlar i. Men vem hjälper vem om båten sjunker eller om någon större båt kör rätt över den andra och alla kanske behöver hjälp. Båten kanske drabbas av en explosionsartad brand vem hjälper vem om ingen har flytväst. I usa har jag sett att i vissa delstater är det lag på att ha lika många flytvästar i båten som passagerare, men det är inget tvång att ha den på men det är ett steg framåt och det är föraren som är ansvarig.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Reitmond, köpte faktiskt också denna och hoppas jag ska bli nöjd

Kommentera

Bra köpt. Jag tror du blir massor med nöjd.
              Ursprungligen postat av Mozzer Visa inlägg
              Reitmond, köpte faktiskt också denna och hoppas jag ska bli nöjd
              http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Saxat från FishEco:

En olycka händer så lätt - En liten tankeställare

Läs och ta lärdom!!!!

Själv anväder jag alltid FLYTVÄST och har ett ombyte eller plastsäck i bilen, så man kan köra hem!

Kommentera

Har alltid använt flytväst även om det bara var sådan flythjälpmedel aka seglarvästar förut men när de uppblåsbara kom skaffade jag en sådan Baltic Winner 150 kör jag nu, de är ju så bekväma att man inte ens känner att man har dem på sig och kan som sagt rädda livet på en om olyckan är framme, vid kall väderlek kör jag med flytoverall och västen utanpå då overallen inte vänder mig rätt om jag faller i vattnet medvetslös vilket västen gör.

För medåkande fiskare gäller samma krav och hittils har ingen någonsin klagat på det iaf.

Skönt att det gick bra för Dig och en väckarklocka för dig och hopperligen fler för det är som Du skrev dåligt med bilder på fiskare med flytväst i albumet och i fiskepressen.

Kommentera

Om man ska ha flytväst när man är själv så bör man nog se till att man använder en "räddningsväst" och inte nån seglarväst eftersom seglarvästen inte vänder en i rätt läge om man tuppar av. Med risk för att man drunknar i allafall.

Jag tror alla uppblåsbara flytvästar är sk. räddningsvästar.

Det är några saker som är konstigt i det här landet, staten kan tjafsa om båtkörkort och annat men saker som ALLA förstår skulle rädda liv skiter de i.
                    T.e.x. förbud mot att prata i mobiltelefon när man kör bil, & lag på flytväst för samma antal som vistas i båten.
                    Norrmännen och många fler länder har ju förstått dessa saker.
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85