Tänkte bottenmeta HÖ nu i höst, och jag är helt ny i den zonen så, lite tips skulle vara bra, någon?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
B-mete efter Havsöring?
Collapse
X
-
om du ska fiska i skärgården så känns det mycket hetare att kasta och leta efter öringen..
om du tex ska fiska i strömmande vatten så brukar folk fiska med vanligt fast paternoster.. bra beten är bläckfisk strimlor ( OBS: kör brottstafs på sänket för att slippa tackel i botten som sedan öringen går och äter och sätter sig fast i och dör ) , räkor, nors och mask ! lycka till ! tänk på att bottenmeta är hetast på våren då du fiskar på utlekta fiskar som vill äta upp sig efter leken.. även en o annan blänkare kommer förbi !
-
Följande hände en senhöst på den tiden man måste vänta på att ta färjan över till Väddö. I bilen framför sitter en ung grabb. Av klädsen att döma skulle han kunna tänkas fara ut på fiske. Det skulle dröja en stund till färjan kunde släppa om bord oss så vi hade lite tid att språkas vid. Grabben tänkte bottenmeta havsöring. Det var det enda sportfiskesättet att alltid få havsöring, enligt honom. Han använde räkor och satt precis vid brofästet till Singöbron. Minst en havsöring per dag hade han med sig. Bästa dagsresultatet var fyra på land och tre tappade.
Så uppsök platser där havsöringen passerar, sätt dig och vänta med betet utlagt. Förr eller senare händer det du väntat på. Djurgårdskanalen kan vara ett sånt ställe. Mycket trånga skärgårdssund med omväxlande vattenrörelse är det säkert.
Grabben metade på räka. Det vet jag att andra brukar göra också. Sätt fast räkan med gummisnoddar annars kommer krok och räka att landa på olika ställen i vattnet.
För säkert 10 år sen läste jag ett annorlunda tips som jag faktisk tror på. Det gick ut på att med hjälp av en rostfri havsfiskekrok och Wettexduk skapa en stor räkimitation. Disktraseräkan fick sedan ligga i räkspadet och dra tll sig smak och doft. Var 20:e minut laddade tipsaren om räkan. Enligt tipsaren mådde han prima under tiden han använde detta bete. Han så att säga seglade runt på en räkmacka medan havsörningen stod i kö för att få åka med.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Originally posted by BeBest
Följande hände en senhöst på den tiden man måste vänta på att ta färjan över till Väddö. I bilen framför sitter en ung grabb. Av klädsen att döma skulle han kunna tänkas fara ut på fiske. Det skulle dröja en stund till färjan kunde släppa om bord oss så vi hade lite tid att språkas vid. Grabben tänkte bottenmeta havsöring. Det var det enda sportfiskesättet att alltid få havsöring, enligt honom. Han använde räkor och satt precis vid brofästet till Singöbron. Minst en havsöring per dag hade han med sig. Bästa dagsresultatet var fyra på land och tre tappade.
Så uppsök platser där havsöringen passerar, sätt dig och vänta med betet utlagt. Förr eller senare händer det du väntat på. Djurgårdskanalen kan vara ett sånt ställe. Mycket trånga skärgårdssund med omväxlande vattenrörelse är det säkert.
Grabben metade på räka. Det vet jag att andra brukar göra också. Sätt fast räkan med gummisnoddar annars kommer krok och räka att landa på olika ställen i vattnet.
För säkert 10 år sen läste jag ett annorlunda tips som jag faktisk tror på. Det gick ut på att med hjälp av en rostfri havsfiskekrok och Wettexduk skapa en stor räkimitation. Disktraseräkan fick sedan ligga i räkspadet och dra tll sig smak och doft. Var 20:e minut laddade tipsaren om räkan. Enligt tipsaren mådde han prima under tiden han använde detta bete. Han så att säga seglade runt på en räkmacka medan havsörningen stod i kö för att få åka med.
E det inte lite taskigt mot fisken med rostfria krokar?sigpic
Kommentera
-
Tror inte att det är det bästa sättet att få havsöring, men det kan uppenbart funka. En liten historia om osannolika fetfeneångster, i detta fall lax. En känd strömmenprofil fiskade tillsammans med min bror för ett antal år sedan efter lax i strömmen. Bottenmete mask!..i ej strömmande vatten. Varje kväll hade de på lax!..avslitna linor, körde fast osv..de missade flera vid varje fisketillfälle..sedan en kväll klippte de på tre stycken, första 15 kg, slet sig men de fick upp de två andra, båda 10 kg +. Såg själv båda fiskarna...sommartid..stängda luckor...
Kommentera
-
Bildbevis bå båda laxarna finns i Fiskarnas redskapshandels fotoalbum!..men kör hellre flyötmete räka, kan ibland vara mycket effektivt när inget annat funkar. Kör 5-6 grams föten, och klipp till vid minsta rörelsepå flötet, de spottar snabbt..det påminner om mete efter småmört men med lite annorlunda reaktion vid mothugg..;0)
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 461 visningar
1 gilla