Lite frågor om Shimano Beastmaster & Forcemaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite frågor om Shimano Beastmaster & Forcemaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite frågor om Shimano Beastmaster & Forcemaster

Jag funderar på att köpa något av dessa. Priset skiljer någon hundring mellan dom men vad är skillnaden spöna emellan?

Är sugen på Beast/Force-master XH med kastvikt på upp till 100g tror jag. Hur är dom att fiska wobblers med? Var ligger den realistiska maxvikten på betena? Aktion och så?

Någon betydande skillnad mellan 7 fot och 8 fot på dessa? Förutom att varje fot kastar lite längre.

Tack på förhand till dom som vill svara.

Min uppfattning angående dessa två serier är att Forcemaster klingan är lite "styvare" Beastmaster klingan är lite mjukare och tillåter lite mer känsla. Ska du kasta såpass tunga vikter hade jag rekommenderat 8' kommer kännas bättre i längden då de korta spöna kan kännas lite för "påkiga". Överlag schysta serier båda två, själv skulle jag dock inte tveka utan lägga till en hundring för ett Beastmaster. Kanon nöjd med mina spön ur den serien!

Har provat båda serierna i stor utsträckning, men smaken är ju som baken. Åk till en välorganiserad sportfiskebutik och känn på de spöna du är intresserad av så förhoppningsvis hittar du den som passar dig bäst & får lite tips och trix på köpet!

MvH Simon

Kommentera

Kan absolut inte hålla med S.johansson. Forcemaster har en MYCKET mjukare klinga än Beastmaster. För beten upp till 100g skulle jag köra Beastmaster. Har själv två st. ForceMaster 300XH (50-100g) som inte riktigt har ryggrad nog för 100g. Om du ska satsa på ett kortare spö för stora betesvikter bör du kika lite på SavaGear MP Pro 8', mycket spö för pengarna.

Men, det är värt att nämna igen, Forcemaster har så extremt mycket mjukare klinga än Beastmastern så jag måste tro att S.johansson antingen är berusad eller har blandat ihop spöna.

Kommentera

Beastmaster är styvare och har mer rapp klinga, inte så svajjigt som Forcemaster.

Skulle nog köpt ett Savagear MP Pro istället som Lozz sa.

Kommentera

Jag har ett beast master 330cm helt underbart mjukt men ändå styvt spö,, finns balansvikt till dem att köpa för ännu bättre känsla,, om ni kollar mina bilder så har jag tillverkat en egen vikt till mitt spö,, mitt spö tar upp till 80 g vikter i kastvikt och det tillsammans med min v8 rulle med lutande spole kastar den över 100 meter!!

Kommentera

Har fiskat med Catana tidigare och gillar det skarpt. Dock bara 10-30g men hur kan Catana jämföras med tex Beastmaster? Om man ser till fladdrighet/styvhet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
            11 svar
            13 547 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg jimmy85
            av jimmy85