Fiskeställen i området runt vassnäs i Ånge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeställen i området runt vassnäs i Ånge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeställen i området runt vassnäs i Ånge?

Jag har möjlighet att låna en stuga i Vassnäs utanför Ånge och jag undrar om någon har någon information om fiske efter ädelfisk där eller känner till om det finns några fiskeklubbar i området. Jag har möjlighet att flugfiska men det optimala skulle vara om man kunde fiska med både fluga och spinn.
    Jag uppskattar all information jag kan få! :-)

F-n du bor ju nästan alldeles bredvid en skitfin flugsträcka av Ljungan om du bor i Vassnäs / Kölsillre.
    Du har en sträcka där på typ 400-500m med klockrent flugfiske efter Harr och Öring.

Åker du några km västerut så har du Haverö Strömmar och det är känt för sitt fina Harrfiske.
    Där passar det bättre (enligt mig) med antingen ett långt metspö eller med en lättare Haspelutrustning.

Jag har själv min stuga i Haverö och fiskar där skitmycket! (ska dit i helgen tex och ismeta Gädda + pimpel efter grov Aborre.)

Kommentera

Tack så mycket för ett snabbt och jättebra svar!

Kommentera

Hur kommer man till haverö strömmar från vassnäs och vart ligger den där flugfiske sträckan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskesnubbe Visa inlägg
          Hur kommer man till haverö strömmar från vassnäs och vart ligger den där flugfiske sträckan?
          Sorry för sena svaret...
          När du är i Kölsillre/vassnäs så åker man in vid affären (finns ett enklare museum där åxå) och följer vägen några km. Där finns det en parkeringsficka med en liten "fiske" skylt (om jag inte missminner mig).. Gå ner där (ca 200m) och du kommer ut mitt i strömmen där det är klockrent för flugfiske. Är det normalt vattenstånd så kan man gå ut bra långt på stenar = du har mycket utrymme bakom dig för en baksving (heter det så när man flugfiskar)?
          Man kan även nå strömmen från andra sidan och då får man stanna innan man åker över bron över ljungan, där finns det åxå en liten skylt där det står fiske.. Där har jag aldrig varit ner själv men då får man en lika lång sträcka med fiske där åxå.

Ska du till Haverö strömmar så följer du "stora vägen" västerut mot Rätan / Vemdalen. ca 0,5-1 mil efter Kölsillre står det en skylt med Haverö strömmar. Där svänger du in och resten ger sig själv.
          Första strömmen är skitgrund och där går det typ inte att fiska, är nästan torrlagd vid normalt/lågt vattenstånd i sjön ovanför.
          Nästa ström är huvudfåran, den är säkerligen över 500m lång och där är det lite knixigt med ett flugspö kan jag tänka mig.. Haspel / långt Metspö är att föredra! Jag brukar oftast börja på andra sidan strömmen, gå längst ner och arbeta mig uppåt! Längst ner i strömmen finns det en stor sten mitt i, bakom den står det alltid (!) fisk.
          3dje strömmen man kommer till efter gångvägen är lugn och fin, lite trångt där med (har jag för mig) men nedanför kvarnen där får man alltid Harr.

Vill du fiska gädda så håller sjön ovanför dammen i Haverö strömmar mycket Gädda och Abborre.
          Dock jäkligt mycket sten i sjön så åker du båt, var försiktig !

/ Henke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 450 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art