vinterfiske regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vinterfiske regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vinterfiske regnbåge

Hejsan!

Abstinensen efter fiske börjar bli svår så jag lurar på att åka till en put and take tjärn och pimpla regnåge. Hur gör man? Vet inte hur kul det är men förmodligen roligare än att sitta hemma.... Eller? Egentligen känns put and take sådär men.....Har ni några tips?

Hej!

Det är faktiskt rätt kul.

Skaffa ett 50 cm långt pimpel spö med ringar och rull fäste för en liten haspel rulle eller multiplikator rulle. 0.20 till 0.25 lina.

En liten, teleskopisk hugg krok kan vara bra att ha också.

Och så Röding blänken och kanske någon balans pirk också?

Maggots, räkor och powerbait fungerar bra till blänkena.

Testa med att borra fyra stycken hål i en fyr kant, med ca 10 - 15 m mellanrum. På så pass djup där du kan ana botten.

Släpp ned ett par räkor i varje hål. Gå runt försiktigt och kolla om någon av räkorna är borta? Då ska du ned med blänket där!

Annars kan man ju pimpla som man gör efter Abborren. Testa litet enstaka hål här och där helt enkelt.

Här kan du hitta spöt m.m.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-01-09, 21:27.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

De första du ska göra är att ta reda på hur tjock isen är?

Hos mig runt Västerås-traken så är isen inte gång-bar på ännu iaf, men hoppas den blir snart. Då jag är bra pimpel sugen nu

Pimpla med rödingblänken och en tafs under ca 10-20cm med maggot eller mask.

Kul fiske, gryma fighters på vintern och klen utrustning.

Jag brukar oftast fiska grunt, mellan 0,5-1,5m.

Kommentera

Sant det!!!

Se även till att tala om för föräldrar eller kompisar vart du tänker fiska? Helst, så ska man aldrig is fiska ensam. Is dubbar, halk broddar, vissel pipa + en vattentät påse med extra kläder ska du definitivt ha. En liv lina och en stav av något slag. Kraftig och tung nog att känna på isen framför dig med är heller inga dumma grejor att ta med.

Den ger ju ett extra stöd när du rör dig på isen dessutom.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-01-09, 21:42.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för svar! Absolut vara försiktig, ramla igenom är inte skönt. Har gjort det en gång det räcker! Har pimplat massor men bara abborre.... Finns det någon anledning att jaga runt eller är det bättre att hålla sig inom ett område. Hur mycket rör sig bågen på vintern?

Kommentera

Jag brukar borra ett hål å sitta där hela dagen, lönar sig inte att leta efter regnbågen då den verkar vandra runt i stim i sök på föda. När vi har varit 3-4 stycken så har vi suttit nära varandra och när en har fått fisk så dröjer det oftast inte många sekunder innan någon av dom andra har en känning eller fisk på.

Har ett litet pimpelspö gjort av en gammal spötopp, och en liten ul-haspelrulle med 0.10 flätlina i gul färg.

Jag använder oftast dethär blänket: http://www.fritidvildmarksliv.se/but...-65-mm-sx.html

Under det har jag en tafs på 10 cm av flourcarbon i dim 0,30. På den har jag en sån krok med hullingar på skaftet och i krokböjen, så att betet ska sitta kvar.

Betet som har funkat bäst för mej är in liten bit av en räkstjärt med skalet kvar. Även maggots i div färger har gått bra.

Håller oftast blänket ganska stilla med små lockryck en bit över botten. Dunkar ned i botten ibland.

Det här är så som jag fiskar, hoppas det var till någon nytta.

Kommentera

Borra en serie med hål i en cirkel med diametern 15meter, sitt och pimpla med stora blänken eller mormyshka. Man behöver inte göra särskilt hetsiga rörelser när han fiskar regnbåge utan gör långa mjuka rörelser med långa mellanrum. Ett hett blänke som alltid går hem är Titicaca, med ett lysdiod. Jock kom med ett otroligt smart och effektivt tick, sprid ut räckor ned i hålet och se efter om de äts upp, gör de det så har du fisken i hålet. Regnbågen kommer oftast i stim om 5-6 fiskar. Ha´de gött och ha respekt för svaga isar.

I örebro området ligger det nu 10-15 på de mindre sjörana och nämmre 10 på de större.

Kommentera

Jag brukar borra upp några hål med ett par meters mellanrum. men biland har jag endast gjort ett hål och brukar fungera lika bra eftersom regnbågen rör sig hela tiden för att få syre om jag förstått det rätt? 0.25 lina, beteslås, blänke, snapper, 10 - 20cm tafs, mormyska, en bit räkstjärt eller maggot. beteslås för att snabbt kunna byta blänke. snapper i ena delen av tafsen för att kunna byta den från blänket. en mormyska i andra delen på tafsen. ordentligt med maggot på kroken! jag brukar köra mer betet till botten virvla upp lite och va en halv meter ovanför botten men även i mellanvattnet. beroende på hur djupt det är där du fiskar så kan du fiske högre från botten också. inga hastiga ryck utan ta det lungt med långa mjuka gung i betet. se till att ha sylvassa krokar bara!

Skit fiske!

Kommentera

Koppar- Virus är en klassiker, den funkar alltid!

Kommentera

Använd blänke och maggot, räka eller något annat. Men tänk på att inte byta ställe så ofta. Det räcker om du byter ca 4 gånger på hela fisketuren. Och om du inte ska ta upp regnbågen ska du inte ta upp den ur vattnet. då fryser ögonen och förstör slemhinnan. Bara haka loss kroken när den har huvudet ovanför vatten ytan.

Lycka till !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen