vinterfiske regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vinterfiske regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag gillar och pimpla regnbåge, öring och röding i p&t vatten på vintern.
    Ibland hugger de på det mesta, men ibland får man pröva hela ens arsenal med saker.

Jag har 5-6st spön med mig, färdigtacklade i ryggsäcken. Man vill inte behöva hålla på och knyta och fixa om det är kallt ute.
    Spön är billiga, för en 100lapp får man 4st. VM-spön tror jag de brukar kallas.
    Det jag brukar börja med är ett spö med blänke och mormyska, eller bara med en krok, och maggots eller räka till det.
    När fisken hugger dåligt och är lite skygg så brukar enbart mormyska fungera bäst. Grön, gul eller röd.
    En blinkpirk kan fungera otroligt bra vissa dagar.
    När fisken väl hugger ska man helst inte sitta och sova, utan ett snabbt litet mothugg brukar få kroken att sitta ordentligt i överläppen och då släpper det väldigt sällan.

En liten varning kan vara de små huggkrokar som en del använder för att ta upp fisken, jag har sett många gånger hur folk är där och rycker, varvid linan trasslar in sig och går av.

Jag brukar oftast bara borra 2hål, om inte sjön är okänd för en. Då kan de behövas lite mer letande, men då kan man kolla efter gamla borrhål och blodfläckar som kan ge en ett hum om vart man kan sätta sig.

Sen ska man inte vara rädd för att prata med andra vid sjön. De flesta är väldigt hjälpsamma och trevliga och då kan man få mycket bra tips om platser och bete som fungerar.

Men det viktigaste är nästan bra kläder. Man rör sig inte så mycket vid detta fiske, och är det en trög dag kan man lätt tappa modet om man fryser. .

Kommentera

Själv anser jag att mormyska är överlägset på regnbåge. Dessutom tror jag inte på fyra hål i cirkel tekniken vissa föreslår. Regnbågen söker oftast av vissa ruter och flytta en meter hit eller dit brukar inte vara super lönsamt. Snarare att de blir störda då man klampar omkring mycket. Bättre då att flytta lite längre. Sitt dock gärna ett bra tag innan du ger upp. Inte ovanligt att det inte händer något på en halvtimme-timme sen smäller det på 3 st inom tio minuter. Jag vågar påstå att jag har hyfsat koll på regnbågspimplet har fått tusentals genom åren och visa riktigt stora. här kommer en länk till en artikel jag hade i fj för många år sen om just detta isfiskeartikel

Kommentera

En BRA isfiskeartikel!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
        7 svar
        1 532 visningar
        0 gillar