Största fisken ~ Väckt intresse - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Största fisken ~ Väckt intresse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Men förlåt en fråga - är inte gäddor fredade utanför intervallet 40-75 cm? Eller gäller det bara Stockholms län? Det står så i fiskeguiden för Stockholms län i alla fall...
    "If there's a price for bein' me, that's one I'll have to pay"
    Aaron Tippin

    Kommentera


    • #12
      grattis till fin gädda

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av krilbe Visa inlägg
        Men förlåt en fråga - är inte gäddor fredade utanför intervallet 40-75 cm? Eller gäller det bara Stockholms län? Det står så i fiskeguiden för Stockholms län i alla fall...
        Ja, de är fredade men bara när det gäller bonka tror jag..
        Man får med andra ord fiska upp större eller mindre bara du bedriver catch and release

        Kommentera


        • #14
          Grattis till den fisken! Fin vikt kontra längden .

          Ett tips nu när du ev är "fast" i gäddfisketräsket är att inhandla vågsäck, avkrokningsmatta och bra kroklossare och sånt så du kan bedriva vettig C&R (om du inte redan har det vill säga). Det är inte många kronor det handlar om kontra hur mycket det kostar att köpa beten.

          Kör hårt i jakten på 10an! Plötsligt sitter den.
          / Karki
          http://www.silverbums.com

          Kommentera


          • #15
            Grattis
            Vill inte förstöra din glädje men vad har ni använt för våg?
            7kg på 94cm bör ha varit bra tjock om magen.

            Bifogar en bild på min 7,5kg gädda på 105cm som jämförelse

            Click image for larger version

Name:	7,5.jpg
Views:	1
Size:	597,7 KB
ID:	1760808

            Kommentera


            • #16
              Tyvärr har du nog rätt där att vikten långt ifrån stämmer. Jag använder mig av futons skala som jag omvandlat till en tabell för gädda. På den skalan ligger en gädda på 94 cm och 7 kilo på 0,84 vilket innebär mycket god konditon. Min fetaste gädda enligt tabellen vägde 7280 gram och var 96 cm men den var riktigt fet och grov över ryggen. Detta ser mer ut som en rätt ordinär gädda på 5,5-6 kilo.

              Mer info kring tabellen finns att läsa här: http://fiskelyckainorr.blogspot.com/...n-pa-ditt.html
              http://fiskelyckainorr.blogspot.com/...on-har-pa.html

              Dock en fin gädda och roligt att intresset väcktes till liv igen. Ett tips är att satsa på en bra våg som man kan lita på, själv använder jag mig både av en digital samt en fjädervåg av hög kvalite så är man garanterat garderad. Att prata om vikter utan ordentlig dokumentation skapar i längden problem för ens trovärdighet oavsett om det är sanning det man säger eller inte. Har man ett trovärdigt bevis så blir man även sedd som en seriös och ärlig fiskare.

              Kommentera


              • #17
                Gratulerar!

                /M
                Mina Placeringar:
                2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

                Kommentera


                • #18
                  Fet och mycket fin gädda för sina "bara" 94 cm!
                  Fortsatt Skitfiske på dig!

                  Kommentera


                  • #19
                    Grattis! Jag har, precis som du, återfått intresset för fiske igen. Och som flera andra här skriver så kommer det bli dyrt! Jag har bränt (investerat) alldeles för mycket pengar den senaste tiden.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av krilbe Visa inlägg
                      Men förlåt en fråga - är inte gäddor fredade utanför intervallet 40-75 cm? Eller gäller det bara Stockholms län? Det står så i fiskeguiden för Stockholms län i alla fall...
                      Jo så är det i Sverige, men detta var på Åland om jag läste rätt. Här är det 55 cm minimimått som gäller bara.
                      Grattis till fin gädda, en aning uppskruvad vikt dock, men va fan gör det. man kan alltid köpa en bättre våg.

                      var på Åland ligger sommarstället?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Arbetar...
                      X