Shimano vs Abu Garcia - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano vs Abu Garcia

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tycker båda har en plats, eller hur man ska säga det.

Båda gör bra multirullar. Vill man meka tror jag det är lättare hitta delar att meka med till ambor. Båda gör bra haspelrullar. (shimano gör fler men kostar också avsevärt mer) Abus Sorön är dock allt annat än dålig. Och då menar jag inte snikmodellerna.

Spön? Båda märkena gör spön till det mesta idag. På svenska marknaden har shimano förmodligen ett lite större prissegment med "mid end" spön till rätt stor del. Abu har dock också en del jävligt fina spön det är bara det att man inte ser dom så ofta här och dessutom är de inte särskilt billiga. Dessa spön görs oftast för vad som verkar vara bassmarknaden. Dvs inga gäddspön direkt vilket är vad som är mer gångbart hos oss. Att dessa spön ej syns så mkt gör nog att varumärket ser lite billigare ut på spöfronten. Det finns dock som sagt mkt fina spön även hos abu.

Ang. "fler rullmodeller" som nämdes ovan. Det är faktiskt något jag personligen inte ser som nödvändigtvis positivt. Det blir till slut svårt att välja modell då man inte kan se konkret skillnad mellan vissa och därmed inte vet vad man vinner på att ta A istället för B.

Kommentera

Pratar vi hasplar, Shimanos sk "fightingbroms" ni vet den där vingen baktill.... vilket skämt rena skiten double time, dock i övrigt ja visst är det bra kopierade grejor från svenska ABU i forntiden, Shimano la inte en minut i produktutveckling här, man gick bara in i närmaste butik på den tiden, köpte samt kopierade iaf "the worm gear" utvecklingsarbetet var redan gjort varför slösa bort tid, iaf vad jag tror dock alla är lika var bara ett exempel.

- - - Uppdaterad - - -

Multi... ja vem var först här, skulle inte tro det var Shimano direkt, se ovanstående, grejorna fanns tillgängliga i närmaste fiskeaffär, bara skruva sönder av begåvad tekniker på företaget i fråga och börja masstillverkning, sen kanske man måste ge credit för produktutveckling, de är inga idioter utan gör bra grejor dock de uppfann inte principen men kanske till viss del vidareutvecklade.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Shimano vs Abu Garcia

Glömde lägga till att det var multi jag mest var ute efter, men nu i efterhand är jag glad att jag glömde det, lättare att få åsikter om spön och haspel, vilket jag ser som mycket positivt! Jag är inte direkt proffs, och det blir en multirulle för 500-1500 som ska inhandlas. Så vad jag förstått är att shimano gör bättre rullar för tillfället, så det hamnar på min lista med saker att köpa!

Kommentera

Multirullar är det nog hugget som stucket, bara ens egen känsla för vad man gillar bäst.
          Men jag använder baitrunner-rullar till nästan allt mitt fiske då jag kör mycket bottenmete och liknande, där ser jag varken ABU eller Shimano som några toppkandidater alls. Den värsta rullen jag hållit i när det kommit till baitrunneregenskaper är en Shimano och ABUs haspelrullar har inte någonting som står ut gentemot andra toppmärken.
          Lågprofil vinner nog Shimano men det är klart, priset är saftigt också.

Kommentera

Lite off topic nu men what the heck....
            Jag upplever en Ambassadeur som en Volvo, medan Shimano och tex Daiwa är mer som BMW och Mercedes. Alla funkar bra att fiska med (fisken bryr sig faktiskt inte om vad du fiskar med för märke på prylarna) och det som avgör är känslan i rullen och om den är anpassad efter DINA krav på en rulle. I mitt fall så har jag en Daiwa Luna 300 till gäddfisket som jag trivs med då den ligger lågt på spöt och kastar bra. Lagom låg utväxling för mitt spinnfiske och den går mjukt. Till HÖ fisket köpte jag en Calcutta 200 TE DC som jag valde för storleken ( jag älskar runda rullar så lågprofil gick bort i detta val) och för den eminenta kastbromsen som är lätt att justera och jag behöver inte skruva av en gavel för detta. Jag använder även min gamla Ambassadeur ultra mag 1 till HÖ fisket pga av storleken, magnetbromsen och nostalgi. Den låga utväxlingen är inte optimal och detta var huvudskälet till att jag tog Calcuttan. Min Ambassadeur 5000 classic sprint gillar jag för den högre utväxlingen och den kör jag med lite allround, främst till gäddjiggning och av nostalgiska skäl återigen. Den låter som en skördetröska medan Lunan och Calcuttan är som att veva genom smält smör. Så vi har olika preferenser som jag tycker är huvudskälet till vilken rulle DU ska välja, inte vad andra tycker. Sen ska du dock lyssna och få input på de rullar du är intresserad av så du får alla korten på bordet inför ditt köp. Det blir dyrt att köpa fel. Och att torrveva en rulle i butik säger inte så mycket om hur den fungerar i styv kuling med blötsnö. Så mitt val är BÅDE Abu, Shimano och Daiwa.
            /H

Kommentera

Jag kör både och även om jag är uppvuxen med ABU....när det gäller haspel vill jag höja ett litet varningens finger om du funderar på Shimano...har under hösten sett flera exempel på rullar med skev rullfot, alla rel dyra modelleri deras Ci4 material (Rarenium, Twinpower o Stradic Ci4)...har än så länge inte sett nån skev rulle från ABU....
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Lite off topic nu men what the heck....
                Jag upplever en Ambassadeur som en Volvo, medan Shimano och tex Daiwa är mer som BMW och Mercedes. Alla funkar bra att fiska med (fisken bryr sig faktiskt inte om vad du fiskar med för märke på prylarna) och det som avgör är känslan i rullen och om den är anpassad efter DINA krav på en rulle. I mitt fall så har jag en Daiwa Luna 300 till gäddfisket som jag trivs med då den ligger lågt på spöt och kastar bra. Lagom låg utväxling för mitt spinnfiske och den går mjukt. Till HÖ fisket köpte jag en Calcutta 200 TE DC som jag valde för storleken ( jag älskar runda rullar så lågprofil gick bort i detta val) och för den eminenta kastbromsen som är lätt att justera och jag behöver inte skruva av en gavel för detta. Jag använder även min gamla Ambassadeur ultra mag 1 till HÖ fisket pga av storleken, magnetbromsen och nostalgi. Den låga utväxlingen är inte optimal och detta var huvudskälet till att jag tog Calcuttan. Min Ambassadeur 5000 classic sprint gillar jag för den högre utväxlingen och den kör jag med lite allround, främst till gäddjiggning och av nostalgiska skäl återigen. Den låter som en skördetröska medan Lunan och Calcuttan är som att veva genom smält smör. Så vi har olika preferenser som jag tycker är huvudskälet till vilken rulle DU ska välja, inte vad andra tycker. Sen ska du dock lyssna och få input på de rullar du är intresserad av så du får alla korten på bordet inför ditt köp. Det blir dyrt att köpa fel. Och att torrveva en rulle i butik säger inte så mycket om hur den fungerar i styv kuling med blötsnö. Så mitt val är BÅDE Abu, Shimano och Daiwa.
                /H
                I mina ögon är Shimano och Daiwa snarare som Nissan och Toyota, själlösa saker med en massa onödiga funktioner med vetenskapligt låtande namn som inte behövs om man bara lär sig kasta. Näe, då är runda Ambor ljusår före i känsla.

Kommentera

När det det gäller spinnrullar så föredrar jag abu och shimano när det kommer till haspel
                  "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
                  https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    I mina ögon är Shimano och Daiwa snarare som Nissan och Toyota, själlösa saker med en massa onödiga funktioner med vetenskapligt låtande namn som inte behövs om man bara lär sig kasta. Näe, då är runda Ambor ljusår före i känsla.
                    Ja du känsla är en subjektiv sak som du märker...eller menar du att jag är en urusel kastare som behöver stödben för att få mina beten???
                    Senast ändrad av harlequine; 2012-11-24, 13:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                      Ja du känsla är en subjektiv sak som du märker...eller menar du att jag är en urusel kastare som behöver stödben för att få mina beten???
                      Nej, inte alls, du är säkert en bättre kastare än vad jag är. Tycker bara att det har gått till överdrift med alla "finesser", tex digital broms osv. Men det är klart, man är väl en bakåtsträvare som det skrevs om i en annan tråd tidigare.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...