Ursprungligen postat av Jester Burk II
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Shimano vs Abu Garcia
Collapse
X
-
Fisken är fanimej otacksam...
Den skiter fullständigt i vilka grejor du har, bara du lägger rätt bete på rätt ställe vid rätt tillfälle, sen kan det sitta en ABU burkrulle från -70talet på ovansidan, spelar ingen roll, dock gör väl de moderna grejorna detta lättare....
Shimanos snabbkast tangent gillar jag skarpt.Senast ändrad av TAMTAM; 2012-11-24, 15:19.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Jag tävlingsfiskar i modernt mete, traditionellt mete och har dessutom fiskat en hel del 12-timmarstävlingar. Under tävlingar där man bottenmetar och mäskar är det oerhört viktigt att få betet på rätt längd och på samma plats i varenda utlägg. Rullen och spöet måste därför klara av att kasta ett visst antal meter. Dessutom är det viktigt att utväxlingen på rullen är så stor som möjligt (antal cm lina per vevtag), eftersom det då går snabbare att veva in fisken. Även om fisken inte hugger på rullen eller spöet, kan man minska tiden kroken är ovanför vattenytan med rätt utrustning.
Vad jag vet har Abu Garcia ingen rulle som klarar av de kriterierna. Ingen rulle, vad jag har sett, har en tillräckligt hög utväxling. Shimano har däremot en haspelrulle som passar perfekt för ändamålet - Shimano Stradic 4000 RC. Sedan är det även ett stort plus att stradicen är oerhört skön och vacker. Shimano har även andra mycket bra haspelrullar som är sköna att använda och håller oerhört bra, t.ex. Super GT.
Däremot skulle jag inte vilja fiska gädda med en multiplikatorrulle från Shimano. Där är Ambassadeur överlägsna, enligt mig. Shimano och Abu Garcia är bra på olika saker. När det gäller haspelrullar är Shimano ledande och när det gäller multiplikatorrullar är Abu Garcia de att föredra. När det gäller spön, lågprofilare och diverse andra saker låter jag någon annan person svara på vilket märke som är bäst då jag inte har tillräckligt mycket erfarenheter.
Kommentera
-
Ingen fakta alls.Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggI mina ögon är Shimano och Daiwa snarare som Nissan och Toyota, själlösa saker med en massa onödiga funktioner med vetenskapligt låtande namn som inte behövs om man bara lär sig kasta. Näe, då är runda Ambor ljusår före i känsla.
Enligt det jag läser är jag nästan övertygad att jester har bara sett shimano rullar genom en glasruta.
Ingen bra förklaring här heller.Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inläggDäremot skulle jag inte vilja fiska gädda med en multiplikatorrulle från Shimano. Där är Ambassadeur överlägsna, enligt mig.
Jag är lite missnöjd måste jag säga. Jag förväntade mig lite mer fakta. Många subjektiva bedömningar här.
Häls /TSenast ändrad av tonyex; 2012-11-24, 17:36.
Kommentera
-
Har förbrukat ett antal abu 7000 och 9000 till havsfisket men calkuttan och saltigan får följa med flera år till.Valet är beror ju mycket på till vad och hur man använder rullarna, för min del är det att bända torsk och häckla makrill då håller inte abus rullar men till att kasta med är de helt ok
Kommentera
-
Vad då ingen fakta, TS ville veta vad man tyckte och då yttradde jag bara min åsikt. Kastade med en Shimano haspel för första gången i början av åttiotalet och äger ett par haspelrullar än i dag så det där med glasrutor kan du tro vad du vill om. Givetvis får man tycka att dussinprodukter från fjärran östern är världsbäst om man vill, men man behöver heller inte tycka om dem.
Kommentera
-
Nu förstår jag precis det du menade då.Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggVad då ingen fakta, TS ville veta vad man tyckte och då yttradde jag bara min åsikt. Kastade med en Shimano haspel för första gången i början av åttiotalet och äger ett par haspelrullar än i dag så det där med glasrutor kan du tro vad du vill om. Givetvis får man tycka att dussinprodukter från fjärran östern är världsbäst om man vill, men man behöver heller inte tycka om dem.
//T
Kommentera
-
En fakta jag skulle vilja veta från dig är; Eftersom jag är nöjd med Abu och Ambassadeur, varför skulle jag då vilja byta?Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggIngen fakta alls.
Enligt det jag läser är jag nästan övertygad att jester har bara sett shimano rullar genom en glasruta.
Ingen bra förklaring här heller.
Jag är lite missnöjd måste jag säga. Jag förväntade mig lite mer fakta. Många subjektiva bedömningar här.
Häls /T
Jag har aldrig provat shimano, så jag säger inte något hur dom står sig mot abu, men du förstår ju själv att om jag är nöjd så byter jag ju inte bara sådär. Så kul är det inte med nytt..
Kommentera
-
..en i grund och botten ganska så fånig tråd (ursäkta trådskaparen) som mest kan leda till typ 1322 inlägg där folk tycker fritt utifrån eget tyckande, så att säga, och det är väl iofs inget fel i det = )
Om trådskaparen vill få fram ett enhetligt "vad är bäst" så har nog det samlade forumet att göra ett bra tag till med tanke på alla de olika "variabler" man kan utgå ifrån när man ska ta fram vad som är "bäst"...särskilt som de båda tillverkarna fram tills nu tillverkat en nästan oöverskådlig antal olika modeller och serier av rullar.
Men ska jag ha en åsikt så säger jag Shimano, för min Conquest 200 är jävligt snygg och har fiffiga små ingengörsdetaljer att njuta av, har dock inte vågat fiska med den än..så ur praktisk fiskesynpunkt är rätt usel än så länge = )
Vill för övrigt påstå att Volvo är långt bättre än både Ferrari, Porsche och Lambo. då de senare inte rymmer mina spön..
Nu över till något viktigare, öl!
Kommentera
-
Då ska du försätta med dem då. Det är ingen ide att byta om man är nöjd. Men att man är nöjd med en viss rulle/rullar det ska inte betyda att de är bättre än andra , eller överlägsna , som visa uttrycker sig.Ursprungligen postat av Thomas.L Visa inläggEn fakta jag skulle vilja veta från dig är; Eftersom jag är nöjd med Abu och Ambassadeur, varför skulle jag då vilja byta?
Jag har aldrig provat shimano, så jag säger inte något hur dom står sig mot abu, men du förstår ju själv att om jag är nöjd så byter jag ju inte bara sådär. Så kul är det inte med nytt..
Jag har skrivit nästan 1500 inlägg i det här forum och jag har jämför de många gånger i olika sammanhang. Jag står över den här gången. Jag tycker att frågan är fel ställd och denna tråd kommer inte att komma någonstans, för att du kan inte jämföra en shimano trinidad 12A med en Revo MGX, om du förstår vad jag menar med det.
Häls //T
PS: Hippo var något snabbare med att framföra "poängen" med trådenSenast ändrad av tonyex; 2012-11-24, 19:16.
Kommentera
Kommentera