Shimano vs Abu Garcia - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano vs Abu Garcia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Då ska du försätta med dem då. Det är ingen ide att byta om man är nöjd. Men att man är nöjd med en viss rulle/rullar det ska inte betyda att de är bättre än andra , eller överlägsna , som visa uttrycker sig.

    Jag har skrivit nästan 1500 inlägg i det här forum och jag har jämför de många gånger i olika sammanhang. Jag står över den här gången. Jag tycker att frågan är fel ställd och denna tråd kommer inte att komma någonstans, för att du kan inte jämföra en shimano trinidad 12A med en Revo MGX, om du förstår det jag menar.

    Häls //T
    Din sista meningar kan väl sammanfatta hela tråden!

    Kommentera


    • #32
      När det gäller multirullar skulle jag säga att både Abu och Shimano generellt gör bra produkter som håller. På haspelfronten är det däremot inte lika gott ställt. Där skulle jag säga att tillverkarna, och då inte minst Shimano, fokuserar på fel saker i produktutvecklingen. Det är inte nya typer av "kraftöverföring", ännu lättare material, ännu jämnare bromsar eller ännu mer exakt linläggning jag vill ha, utan helt enkelt haspelrullar som håller längre.

      Ska detta vara så svårt att åstadkomma?

      Tyvärr är väl sanningen den att lång hållbarhet inte är något tillverkarna tjänar pengar på, eftersom det skulle innebära att folk inte behövda köpa nya haspelrullar lika ofta...

      Kommentera


      • #33
        Det byggdes bättre rullar förr ....

        Nu blandar tillverkarna aluminium med c6 (grafit) eller tom plast och kallar blandningen för något fiffigt och alla är frälsta. Nja, jag köper inte det.

        //T

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Det byggdes bättre rullar förr ....

          Nu blandar tillverkarna aluminium med c6 (grafit) eller tom plast och kallar blandningen för något fiffigt och alla är frälsta. Nja, jag köper inte det.

          //T
          ..så sant! Den stora marknaden i väst styr mycket och där är det stort fokus på så låg vikt som möjligt!! Då får vi prylar som Zaion, C6..etc.etc....

          Kommentera


          • #35
            Instämmer...Det ät bla därför jag nästan uteslutande har hottade rullar "från förr" :-P

            Kommentera


            • #36
              Precis!
              ... och jag går ut på nätet och prickskjuter "legendariska" rullar och får dom till ett bra pris oxå... Om ni bara visste!

              Häls //T

              Kommentera


              • #37
                Som en kompis och jag diskuterade häromdan. Shimano har bättre haspelrullar, iaf dom över 1200 kr o uppåt. Men jag tror Cardinalerna har börjat komma ikapp. Jag har en vanlig Stradic 4000, har en 0.28mm Stren lina, sen har den en extra spole, som är avsedd för mete med. Jag köpte den på Fiskarnas redskapshandel på 90-talet. Då kostade den 1295kr. Har kartongen o t om prislappen kvar. Det jag saknar är att Abu tillverkar mindre i Sverige en tidigare. Nu är det väl mest i Kina dom tillverkar sina rullar i. Vilka ambassadeurer tillverkas fortfarande i Sverige? Jag äger två lågprofilare av Daiwa. En megaforce, sen en daiwa rulle som min pappa köpte till mig direkt från Japan, när han var där. Jag hade gärna sett Shimano vs Daiwa och Abu. Dock finns det andra fabrikat som inte ska underskattas. Då jag anser att dom är dom 3 ledande största rull och spö tillverkarna på marknaden nu. Sen vad gemene man tycker om "sitt" eget märke är väl en smaksak. Det är väl som nån skrev att den ena produkten är jämförlig med en saab eller volvo. Men det är ju en smaksak. Innan jag skickade detta inlägg, så bläddarade jag neråt o läste Hippos inlägg och instämmer med han. Denna tråd lär nog aldrig få ett slut. Så nu tar vi en god bärs o skålar med varandra istället. men fasen vad skoj det är o snacka fiske ibland.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
                  Som en kompis och jag diskuterade häromdan. Shimano har bättre haspelrullar, iaf dom över 1200 kr o uppåt. Men jag tror Cardinalerna har börjat komma ikapp. Jag har en vanlig Stradic 4000, har en 0.28mm Stren lina, sen har den en extra spole, som är avsedd för mete med. Jag köpte den på Fiskarnas redskapshandel på 90-talet. Då kostade den 1295kr. Har kartongen o t om prislappen kvar. Det jag saknar är att Abu tillverkar mindre i Sverige en tidigare. Nu är det väl mest i Kina dom tillverkar sina rullar i. Vilka ambassadeurer tillverkas fortfarande i Sverige? Jag äger två lågprofilare av Daiwa. En megaforce, sen en daiwa rulle som min pappa köpte till mig direkt från Japan, när han var där. Jag hade gärna sett Shimano vs Daiwa och Abu. Dock finns det andra fabrikat som inte ska underskattas. Då jag anser att dom är dom 3 ledande största rull och spö tillverkarna på marknaden nu. Sen vad gemene man tycker om "sitt" eget märke är väl en smaksak. Det är väl som nån skrev att den ena produkten är jämförlig med en saab eller volvo. Men det är ju en smaksak. Innan jag skickade detta inlägg, så bläddarade jag neråt o läste Hippos inlägg och instämmer med han. Denna tråd lär nog aldrig få ett slut. Så nu tar vi en god bärs o skålar med varandra istället. men fasen vad skoj det är o snacka fiske ibland.
                  ABU tillverkar de "klassiska" rullarna i 4500, 5000 och 6000 storlek i Svängsta samt lite specialare som Mörrum-serien. Förmodligen lönar det sig att tillverka klassikerna i Svängsta pga att maskinparken är gammal samt att man har en automatiserad montering av växeln...annars hade det nog varit kört sedan länge. Modeller som ingår i "klassikerna" är C3, C4 samt Rockets av olika varianter..

                  Kommentera


                  • #39
                    Okej då vet jag. Så alla 7000 rullar o uppåt tillverkas i Kina? synd det då.

                    Kommentera


                    • #40
                      ...så är det!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Xerup, 2022-08-11, 20:19
                      38 svar
                      3 664 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Arbetar...
                      X