Hur tänker olika sportfiskare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur tänker olika sportfiskare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur tänker olika sportfiskare?

    Tjena. Jag försöker lära mig hur olika sportfiskare tänker och agerar och är väldigt intresserad av att få svar på följande frågor:

    Före fisket:
    1. Vad avgör var, när och hur du bestämmer dig för att fiska?
    2. Vad tror du avgör mest om fisken hugger eller inte?

    Under fisket:
    3. Hur dokumenterar du ditt fiske idag?
    4. Hur ofta byter du bete i snitt under ett fiskepass?
    5. Gör du något långsiktigt för att försöka förbättra ditt fiske?

    Efter fisket:
    6. Hur berättar du för andra om dina fångster?
    7. Finns det något du inte avslöjar? (Fiskevatten, exakt position, bete etc.)
    8. Vilka tidningar, hemsidor, bloggar följer du?

    Om jag får in många svar så kan jag försöka sätta ihop en sammanställning.
    FishBrain - coolaste sportfiskeappen! Finns nu på App Store och Google Play

  • #2
    Ursprungligen postat av lebacon Visa inlägg
    Tjena. Jag försöker lära mig hur olika sportfiskare tänker och agerar och är väldigt intresserad av att få svar på följande frågor:

    Före fisket:
    1. Vad avgör var, när och hur du bestämmer dig för att fiska?
    2. Vad tror du avgör mest om fisken hugger eller inte?

    Under fisket:
    3. Hur dokumenterar du ditt fiske idag?
    4. Hur ofta byter du bete i snitt under ett fiskepass?
    5. Gör du något långsiktigt för att försöka förbättra ditt fiske?

    Efter fisket:
    6. Hur berättar du för andra om dina fångster?
    7. Finns det något du inte avslöjar? (Fiskevatten, exakt position, bete etc.)
    8. Vilka tidningar, hemsidor, bloggar följer du?

    Om jag får in många svar så kan jag försöka sätta ihop en sammanställning.
    1) Hur jag fiskar avgörs av vad jag tycker känns bäst för mig. Jag tycker klart bäst om metfiske/kastmete och därför är det enda sättet för mig. Använder mig också endast av fyra typer av agn: Mask, Maggot, Levande fisk och död fisk. Var jag fiskar är samma faktorer. T.ex. finns vår nationalälv, Vindelälven i närheten, men jag trivs bra vid Ume Älv och det är det enda ställe jag verkligen känner mig passionerat omkring, fast vid Österfjärden och vissa kuststräckor trivs jag också bra samt några få platser utanför närområdet. Något jag giller är lugnet så om jag vill ta en hel dags fiske håller jag mig borta från stan även om abborremetet är lika bra som där jag annars föredrar att fiska, samt att stan är mycket närmare där jag bor. Ändå föredrar jag som inte har bil, att åka längre bort, samt att jag även måste gå ca. 4-5 km för att komma fram efter jag har klivit av bussen. Jag börjar alltid på morgonen. Morgonstunden vid älven är magisk. Samtidigt är fisken på hugget och det är kul att starta bra, sedan kan man koppla av när hugget avtar en bit längre fram på dagen innan nästa period.

    2) Som metfiskare förlitar jag mig på fiskens hunger och jaktaktivitet då jag presentera naturlig agn för fisken. Samtidigt beror det ju även på väder, vind, lufttryck osv. Ibland spelar jag på synen hos fisken men även luktsinne (inte via mäskning men se till att ha agn som doftar mycket).

    3) Inte alltid jag dokumenterar det men gör några små amatöraktiga fiskefilm eller några bilder när jag kommer hem eller under fisket.

    4) Om jag har använd levande agn bytas denna när fisken är död om ingen fisk har taget det. Behövs inte alltid. Min största abborre är fångat på statiskt flötmete med död löja. När det gäller mask byter jag bara om masken är död eller en gång varje timme beroende på årstid och aktivitet.

    5) Jag litar fullständigt på mina metoder som är välbeprövade och som jag vet fungerar. Dock läser jag fortfarande på lite när det gäller kikpimpel efter sik och harr. Under vårvintern vet jag att mina metoder fungerar på abborre och vitfiskar då där litar jag på det.


    6) Jag berättar exakt vikt och antal centimeter utan att fisken får växa för varje berättelse Hur detaljerat jag berättar beror på lyssnaren

    7) Mina favoritplatser avslöjar jag inte exakt. Dock har jag avslöjat stan och fångstmöjligheterna där då det endast är ett ställe jag går till om jag bara vill ut ett par timmar och svänga spöt eller mysmeta Men mitt favorit abborre, gädda, harr, öringplatser avslöjar jag aldrig

    8) Ibland läser jag firskejournalen. Följer ingen bloggar. Hemsidor: fiskesnack.com Följer dock vissa youtube vlog men oftast är det privata personers egna videovlog på youtube.com som dock är informativa och lärorika.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av lebacon Visa inlägg
      Tjena. Jag försöker lära mig hur olika sportfiskare tänker och agerar och är väldigt intresserad av att få svar på följande frågor:

      Före fisket:
      1. Vad avgör var, när och hur du bestämmer dig för att fiska?
      2. Vad tror du avgör mest om fisken hugger eller inte?

      Under fisket:
      3. Hur dokumenterar du ditt fiske idag?
      4. Hur ofta byter du bete i snitt under ett fiskepass?
      5. Gör du något långsiktigt för att försöka förbättra ditt fiske?

      Efter fisket:
      6. Hur berättar du för andra om dina fångster?
      7. Finns det något du inte avslöjar? (Fiskevatten, exakt position, bete etc.)
      8. Vilka tidningar, hemsidor, bloggar följer du?

      Om jag får in många svar så kan jag försöka sätta ihop en sammanställning.
      1. Været er klart viktigst, disponibel tid er neste variabel.
      2. Det spørsmålet blir litt for åpent, jeg fisker på flere arter og i så ulike biotoper at dette ikke er mulig å svare på uten i skrive flere bind med bøker.
      3. Kamera, FishBrain, blogg, noen forumrapporter, noen artikler på andre nettsider og selvfølgelig ett og annet bilde på Facebook....
      4. Hvert 30. min
      5. Hele tiden, feks ved å starte dybdekart.no
      6. Se 3. og legg til MMS til folk jeg vil irritere.
      7. Ja, plasser jeg har fått tips om fra andre.
      8. Den listen blir for lang for å gjøre komplett. 10-15 nettsider, 20-30 blogger, infomailer fra diverse leverandører, 4-5 blader og 3-4 messer per år sånn cirka. RSS-feed er en fantastisk oppfinnelse.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av lebacon Visa inlägg
        Tjena. Jag försöker lära mig hur olika sportfiskare tänker och agerar och är väldigt intresserad av att få svar på följande frågor:

        Före fisket:
        1. Vad avgör var, när och hur du bestämmer dig för att fiska?

        Det är olika, ibland har jag bestämt med någon fiskekamrat, och då handlar det mest om när vi kan och hur vädret ser ut.
        För egen del kan det bli när jag får några timmar över, när det passar in i familjens schema, när jag sett eller hört att det finns fisk i mina vatten eller när jag bara behöver några timmar eller en dag för mig själv....


        2. Vad tror du avgör mest om fisken hugger eller inte?

        Jag fiskar i huvudsak havsöring i havet. Det mest avgörande är förstås om fisken är på jakt, om den är hungrig och ute på födosök. Sen gäller det ju att presentera ett bete som skapar intresse, och för egen del tror jag att gången är det mest avgörande, och i andra hand färgen.

        Under fisket:
        3. Hur dokumenterar du ditt fiske idag?


        Det ser olika ut, ofta skriver jag en rad på fiskesnack, men långtifrån alltid. Fångar jag fisk blir det ibland ett foto. Jag för ingen dagbok, blogg eller liknande...

        4. Hur ofta byter du bete i snitt under ett fiskepass?


        Det kan också se väldigt olika ut, vet jag att fisken finns i närheten, och att jag fiskar med ett bete som är rätt för årstid, vattentemp, det lokala vädret etc. då kan jag mala på en hel dag utan att byta. Är jag mer osäker på om det finns fisk och på förhållanden i övrigt så kan jag byta oftare än en gång i timmen.....

        5. Gör du något långsiktigt för att försöka förbättra ditt fiske?

        Läser en del tidningar, läser och frågar här på fiskesnack. Pratar, frågar diskuterar med både sportfiskare och yrkesfiskare. Givetvis lägger jag mina egna erfarenheter på minnet, testar de "sanningar" som folk presenterar om fiske. Hasse på Fiskeshopen i Karlshamn är en aldrig sinande källa till kunskap. Han pratar gärna när han säljer utrustning, en genuint intresserad säljare....[ATTACH=CONFIG]64400[/ATTACH]

        Efter fisket:
        6. Hur berättar du för andra om dina fångster?


        Det ser också olika ut, är det en särdeles fin fångst som gör mig extra glad så hamnar den ju här på FS, kan också gå iväg något sms o mms. Kommer ju också upp när man pratar fiske med andra intresserade. Men lika ofta är det bara de som frågar som får veta......

        7. Finns det något du inte avslöjar? (Fiskevatten, exakt position, bete etc.)

        För den breda allmänheten, typ här på FS ger jag kanske inte alltid ut positionen på hundratals meter när, men ofta ger jag så mycket att med lite hjälp av ett sjökort och brinnande intresse kan man lista ut fångsplatsen. Bete och färg bjuder jag oftast på. Det finns ett par platser som jag uteslutande besöker själv eller med familjen, de berättar jag inte om.

        8. Vilka tidningar, hemsidor, bloggar följer du?

        Jag följer inte någon mer än fiskesnack regelbundet. Köper inga tidningar men "tjuvläser" grabbens fisketidningar. Läser ibland någon blogg eller någon fiskecamps hemsida....


        Om jag får in många svar så kan jag försöka sätta ihop en sammanställning.
        Ska bli kul och se hur olika vi är....
        Bifogade filer
        Senast ändrad av sparetime; 2014-02-18, 13:42.

        Kommentera


        • #5
          1. Tid och lust.
          2. Presentation av betet, väder och säkert hundra andra saker . Men för mig är det viktigare att komma ut än att få fisken att hugga.

          3. Dokumenterar inte mer än att man markerar i gps'en.
          4. Jiggfiskar mycket, så det blir en hel del färger och former, men hugger dem inte på en rosa jigg är något fel på fiskarna.
          5. Går inte in hardcore, men läser artiklar, forumet.

          6. Ljuger som fan.
          7. Fiskevatten talar jag sällan om, speciellt efter att ha fått en favorit plats totalt våldtagen.
          8. Slösurfande vill jag mer kalla än att följa = Fiskesnack, Fischeco och någon blogg som kanske verkar intressant som man hittar via forumet.

          Kommentera


          • #6
            Före fisket:
            1. Vad avgör var, när och hur du bestämmer dig för att fiska?
            Var bestäms utifrån var jag är, detta då jag gjort mig av med bilen och alltså oftast tar mig till fots, cyklandes eller med buss till fiskevattnet. När? Tja, eftersom jag inte har fisket som yrk så måste jag ju vara ledig för att kunna fiska och dessutom inte ha något viktigare jag måste göra. Hur? Det beror ju mycket på vad det är jag ska fiska men i princip handlar det om fiske med haspelutrustning (vilket ju kan innebära spinnfiske, jiggfiske, mete, bombardafiske osv). Fiskar nästan alltid från land.
            2. Vad tror du avgör mest om fisken hugger eller inte?
            Årstid, tid på dygnet och vädret (i den ordningen).

            Under fisket:
            3. Hur dokumenterar du ditt fiske idag?
            I stort sett inte alls. Det dokumenteras alldeles för mycket nuförtiden. Dock är jag hobbyfotograf och är en kamera med så kan det bli några bilder (men mer fotografering än dokumentation).
            4. Hur ofta byter du bete i snitt under ett fiskepass?
            Varierar. Ibland byter jag inte alls. Metar jag blir det ju till att sätta på nytt ang rätt ofta (men det var kanske inte så du menade?).
            5. Gör du något långsiktigt för att försöka förbättra ditt fiske?
            Definiera "förbättra". Menar du att fåmnge fler eööer större fiskar? Det är rätt ointressant för mig eftersom jag mest fiskar för att jag tycker att det är skönt att stå på en strand med ett spö i händerna och titta mot horisonten, spana efter havsörn osv. Svårt att se hur det skulle kunna bli bättre.

            Efter fisket:
            6. Hur berättar du för andra om dina fångster?
            Varierar. Ibland inte alls, ofta genom att servera den som middag och någon gång genom skamlöst skryt.
            7. Finns det något du inte avslöjar? (Fiskevatten, exakt position, bete etc.)
            Egentligen inte.
            8. Vilka tidningar, hemsidor, bloggar följer du?
            Hänger här.Läser ibland Fiskejournalen.

            Kommentera


            • #7
              Före fisket:
              1. Vad avgör var, när och hur du bestämmer dig för att fiska?
              Jag är alltid sugen så åker ut alla gånger när både jag och kompisen kan. På sommaren kan jag gå ut själv och spontant fiska abborre.
              2. Vad tror du avgör mest om fisken hugger eller inte?
              Temperatur, riktning på vinden, årstid eller om betet passar just för förhållandena

              Under fisket:
              3. Hur dokumenterar du ditt fiske idag?
              Inget mer än tar lite bilder och ibland delar på facebook.
              4. Hur ofta byter du bete i snitt under ett fiskepass?
              Börjar ofta med jigg och kollar hur bottnen ser ut och brukar vara säkert kort. Kanske byter färg/form nån gång. Är fisket slött riggar jag dropshot och om dom tar snabbt byter jag gärna till en wobbler.
              5. Gör du något långsiktigt för att försöka förbättra ditt fiske?
              Jag vill alltid bli bättre och öka mina resultat så frågar ofta om tips, läser info och kollar in nya vatten. Vet inte exakt vad du menar. Men ser väl allt jag lär mig som något jag har med mig på lång sikt.

              Efter fisket:
              6. Hur berättar du för andra om dina fångster?
              Jag är ett väldigt pratkvarn om jag pratar med likasinnade eller som har lite av intresset..
              7. Finns det något du inte avslöjar? (Fiskevatten, exakt position, bete etc.)
              Beror på vem jag pratar med och vart jag har varit. Ger aldrig ut exakta platser dock, men ser ingen fara i att säga vart man varit om det är ett stort/populärt eller ett område med massor med småsjöar. Folk kan lika gärna fiska förgäves.
              8. Vilka tidningar, hemsidor, bloggar följer du?
              Prenumererar på Fiskejournalen och sen Uncut Angling och Totally Awesome Fishing på youtube. Följer inte direkt några bloggar mer än att kolla blogglänkar här på fiskesnack.
              Instagram: Zenfisherman

              Kommentera


              • #8
                1. Det är helt klart tillgänglig tid, d.v.s. NÄR har jag möjlighet att fiska. Har jag planerat in ett pass så kör jag oavsett väder och vind så länge det inte blir farligt!

                2. Ja det är väl om fisken är på hugget eller inte. Alltså om fisken inte är på hugget så tror jag man kan presentera nästan vilka beten som helst och fisket kommer inte bli något bra ändå. Är fisken på hugget så tror jag inte det spelar en avgörande roll om betet är blå/silver eller grön/silver. Det som avgör om fisken är på hugget eller ej tror jag har mest att göra med tid på året och därefter vädret i sin vidaste bemärkelse.

                3. Jag för journal över alla mina fiskepass

                4. Det beror helt på vad jag fiskar. Fiskar jag abborre på isen så har jag några balansare och pirkar som jag vet fungerar och då byts det inte så ofta. Av erfarenhet vet jag att det inte är det som är problemet om det nappar dåligt. Kör jag gäddtrolling så byter jag var 20-30 minut om det inte händer något. Fiskar jag torsk i sundet så byter jag bete vart 5:e kast kanske, tills jag hittat dagens favorit...

                5. Jag läser på allt jag kan hitta om den fisk och metod jag snöat in på för tillfället. Just nu är det snart dags för havsöring på västkusten och eftersom det är 25 år sedan jag sist provade det så försöker jag tillskansa mig lite nya rön!

                6. Jag berättar inte för andra om mina fångster om dom inte frågar och dom flesta i min bekantskapskrets har ändå ingen aning om att jag varit ute och fiskat. Jag har ett väldigt litet behov av att informera omvärlden om vad jag håller på med.

                7. Om jag råkade dra upp "gammel-gäddan" och det var på ett ställe som inte är allmänt känt så skulle jag inte berätta det, nej.

                8. Ja uppenbarligen dyker jag ju in här med jämna mellanrum. Annars är det Fiskefeber, FJ och Fish Eco magazine som gäller för min del. Finns några Youtube kanaler jag håller koll på.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av lebacon Visa inlägg
                  1. Vad avgör var, när och hur du bestämmer dig för att fiska?
                  Styrs till största del av hur familjesituatiinen ser ut. Eller vart man känner för att fiska.

                  Ursprungligen postat av lebacon Visa inlägg
                  2. Vad tror du avgör mest om fisken hugger eller inte?
                  Tror det är mycket som spelar in. Väder, vind, lufttryck, vattentemp mm.

                  Ursprungligen postat av lebacon Visa inlägg
                  Under fisket:
                  3. Hur dokumenterar du ditt fiske idag?
                  Fotar firren om man får någon riktigt fin. Annars inte alls. Än så länge kommer jag ihåg vart jag fångar fisk
                  Provar ofta nya ställen.

                  Ursprungligen postat av lebacon Visa inlägg
                  4. Hur ofta byter du bete i snitt under ett fiskepass?
                  Om det klaffar och man väljer rätt så vääldigt sällan. Kan stå och harva hela dagen.
                  Ibland betydligt oftare.

                  Ursprungligen postat av lebacon Visa inlägg
                  5. Gör du något långsiktigt för att försöka förbättra ditt fiske?
                  Inte direkt. Klart man finslipar tekniken ju mer man fiskar.

                  Ursprungligen postat av lebacon Visa inlägg
                  Efter fisket:
                  6. Hur berättar du för andra om dina fångster?
                  Kan ju bli lite när man snackar med polare. Har en hemsida som någon enstaka fångst/fisketripp redovisas. Den uppdateras otroligt sällan. Hittills bara efter tävlingar.

                  Ursprungligen postat av lebacon Visa inlägg
                  7. Finns det något du inte avslöjar? (Fiskevatten, exakt position, bete etc.)
                  Har inga problem att prata om fiskevatten och bete, fiskar i så stora vatten så det spelar inte så stor roll. Pratar inte öppet om exakta positioner.

                  Ursprungligen postat av lebacon Visa inlägg
                  8. Vilka tidningar, hemsidor, bloggar följer du?
                  Läser Fiskefeber, magasin mitt fiske. Följer inte direkt några bloggar men läser ganska många sporadiskt till och från. Brukar kika in på de som länkas här på fiskesnack.

                  Kommentera


                  • #10
                    Före fisket:
                    Vad avgör var, när och hur du bestämmer dig för att fiska?

                    Jag har all tid i världen att ägna mig åt fiske. Jag behöver mindre än en kvart för att gå ner till närmaste fiskevatten. Väl framme vid sjön ser jag att strandzonen är helt vasstäckt eller inramad av villatomter. Jag kommer alltså inte åt vattnet om jag inte har båt. Det finns några få gluggar jag kan använda när abstinensen är svår men dessa ”vattenhål” är ofta upptagna av någon lika båtlös människa som jag. För att fiska så som jag vill behöver jag alltså antingen skaffa en båt eller fara bort till någon plats där jag har möjlighet att ge mig hän åt fisket ostört. Detta kräver planering, för det är inte helt gratis att hyra bil heller, och därför vill jag satsa på ställen där möjligheten till ett gott fiske finns just vid den tiden även om det inte kan garanteras. Sen är det bara att hoppas på att vädret står en bi.

                    Vad tror du avgör mest om fisken hugger eller inte?
                    Vattnets temperatur, tiden på dygnet och vädersituationen. Dessa tre faktorer spelar stor roll för var fisken ställer sig, vart den är på väg eller om den är hungrig. Somliga arter tycks äta ständigt, andra har perioder på dygnet då aktiviten är antingen låg eller hög och detta påverkar naturligtvis fiskens lust att ta mitt presenterade bete.

                    Under fisket:
                    Hur dokumenterar du ditt fiske idag?

                    Jag använder kameran. Jag tar sällan foton av fiskarna. Det finns inget mer tråkigt än att se bilder på fiskar på längden och tvären. För att jag ska ta en bild av en fisk, krävs alltså att det är något speciellt med just den fisken. Jag fotograferar ofta miljön vid fiskevattnet och bilderna visar naturligtvis vädersituationen och hur ljuset är. Fotona hamnar i min blogg tillsammans med en beskrivning av dagen.

                    Hur ofta byter du bete i snitt under ett fiskepass?
                    Det är inte så ofta jag byter bete. Jag försöker hålla mig till samma typ av bete men ger det inte resultat byter jag till en annan färg efter en timme. Det kan bli att ett halvdussin beten får känna på vattnet. Metar jag med mask, byter jag då masken inte längre rör sig.

                    Gör du något långsiktigt för att försöka förbättra ditt fiske?
                    Jag var mera på tårna med att prova annorlunda saker förr. Det gav många nya infallsvinklar och erfarenheter. Idag tror jag jag nått toppen min kapacitet och eftersom jag oftast får de fångster jag söker, är det endast små finjusteringar jag tar till mig och och prövar. Går det, så går det annars går jag tillbaka till det jag vet oftast brukar fungera. Återvändsgränden bygelhaspel går jag inte in i igen.

                    Efter fisket:
                    Hur berättar du för andra om dina fångster?

                    Jag berättar om min fiskedag och dess upplevelser. Fisket och framför allt fiskarna jag fångade är då tämligen underordnade de övriga upplevelserna. Det är dagen på sjön eller invid ån eller bäcken som är det viktigaste för mig och det jag först berättar om.

                    Finns det något du inte avslöjar? (Fiskevatten, exakt position, bete etc.)
                    Jag berättar ganska detaljerat om när, var och hur ifall någon frågar. Jag har inget mot att hjälpa andra, om de tror att jag har något tips att komma med.

                    Vilka tidningar, hemsidor, bloggar följer du?
                    Jag följer naturligtvis Fiskesnack och läser Svenskt fiske.
                    Senast ändrad av BeBest; 2014-02-19, 18:05.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Xerup, 2022-08-11, 20:19
                    38 svar
                    3 663 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Arbetar...
                    X