Favorite Boilie! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favorite Boilie!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Boilies

Ärligt talat David, så är det ju väldigt mycket boilies för 11 "kontakter" - speciellt med tanke att det är litet plurr som Lac de Lomma - och att du mäskat så länge som 2,5 månader. Sist jag var där med Stjärnkvisten hade vi 7 "kontakter" på två nätter och med några få bullars förmäskning (även då hade lokala fiskare blankat i veckor innan...)

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
      Kvantitet och kontinuietet ær 95% av karpfiskeresultatet. Bæsta betet ær det som karpen ætit flest gånger innan den plockar upp krokbetet. En sjælvsæker, hjærntvættad karp ær en lættfångad karp.

Att køpa några få kilo av flera olika mixer och blanda tillsattser på kænsla, ær kul, men sæmsta sættet att fånga karp på enligt mig. Spelar ingen roll om man har både tryffel, saffran och stør rom i betena. Blir ingen kontinuitet, ingen hjærntvætt, karparna førstår inte att det ær mat.

Man bør dærfør køpa beten som man har råd att køpa mycket av. Majs, kikærtor och frolic ær billiga och supereffektiva! Nutrabaits værsting kanske ær ænnu bættre? Men dock en hel del dyrare..

Før två år sedan mæskade jag med ca 100kg DD crustacean readymades under 2,5månad. Sen hade jag 11kontakter på 7nætter. 16,3; 16,8; 17,45kg som størst. Samtidigt fiskade andra med hemmarullade værstingbeten, och blankade. Før jag hade lært karparna exakt vilken fødokælla som var værd att focusera på. Dom størsta karparna ær dom som æter mest boilies, ær också dom som lættast påverkas av mæskning..
      Ärligt talat David, så är det ju väldigt mycket boilies för 11 "kontakter" - speciellt med tanke att det är litet plurr som Lac de Lomma - och att du mäskat så länge som 2,5 månader. Sist jag var där med Stjärnkvisten hade vi 7 "kontakter" på två nätter och med några få bullars förmäskning (även då hade lokala fiskare blankat i veckor innan...)

Kommentera

ENERGY!!!!!
        http://krillelundgren.blogspot.se/

Kommentera

Fusion funkar bra för mig. Det syns nästan i galleriet.
          sigpic

Kommentera

Hehe gutbucket vi märker detta
            Varför ja har valt energy är simpelt 1: dem är billiga 2: dem fiskar förbannat bra 3: finns i flera attraktiva smaker, de är 4 smaker ja försöker hålla mig till, men visst har ja några gamla godingar i väskan som garlic bombshell, ghoust osv osv
            go fishing

Kommentera

Det verkar inte vara en slump att Fusion( kanske tillsammans med några andra beten) verkar vara outstanding i Härlanda i år, den har fångat många fina fiskar i år bara att nämna några: Brorsan, Bruno, Antikrist, Peanut och många fler. + att när Niclas äntligen landade våran första härlandakarp så var det en Fusion popup inblandad. Jag vet inte om det är mixen/doften eller att det har mäskats mycket med just Fusion i år (för det har det gjort). Men vissa boilies verkar fiska bättre än andra.... ialf enligt mig
              På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
                Det verkar inte vara en slump att Fusion( kanske tillsammans med några andra beten) verkar vara outstanding i Härlanda i år, den har fångat många fina fiskar i år bara att nämna några: Brorsan, Bruno, Antikrist, Peanut och många fler. + att när Niclas äntligen landade våran första härlandakarp så var det en Fusion popup inblandad. Jag vet inte om det är mixen/doften eller att det har mäskats mycket med just Fusion i år (för det har det gjort). Men vissa boilies verkar fiska bättre än andra.... ialf enligt mig
                Klart man kan se ett mönster om man vill göra det... men de fiskarna har jag också landat iår på helt andra beten och helt olika platser...
                Är det betets namn som ger dig självförtroende så använd det då, man fiskar alltid bra med självförtroende, men jag tror mer på tid, plats och taktik än ett betesmärke...
                Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Ursprungligen postat av Rikard Bengtsson Visa inlägg
                  Skillnaden ær inte jættestor. 7kontakter på 2man, 2 nætter, ger knappt 2kontakter per man och natt. 11 kontakter på 7nætter ger ca 1,5 kontakt per natt? Jag fiskade børjan på nov.
                  Ær inte bara betena som har betydelse. Gæller att lægga betena på rætt plats och anvænda tackel som krokar fisken också.
                  Fisket går upp och ner, svårt att jæmnføra resultat med flera års mellanrum, vid olika tider på året?
                  Med någon kontakt per natt ær jag nøjd, och hoppas inte på mer. Æven om det ær mycket trevligt om det hænder mycket!

Har tidigare lagt mycket pengar på flavours och alla møjliga tillsattser, men inte fångat særskillt mycket i førhållande till tiden jag lagt. Brist på kontinuitet har varit orsaken. Olika beten, olika vatten.. hela tiden.

Pratade karpbeten med Luc Coppens nær vi fiskade ihop før något år sedan. Frågade lite om flavours, mixer, sense appeals etc. Senaste 5åren han fiskade karp anvænde han rent "fishmeal" och "något" som høll ihop det så att det gick att rulla beten på det. Sen skall man mæska varje dag, hela sæsongen, behøver inte vara med æn ngra hg per tillfælle. Men karparna skall tycka att betet ær lika naturligt som en snigel. Då tar dom betet med sjælvførtroende och ær lættfångade...

Kænns som många som fiskar karp inte får særskillt mkt, mycket beroende på att man har focus på fel detaljer? Dærfør skrev jag i den hær tråden.
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av grindpalm Visa inlägg
                    Klart man kan se ett mönster om man vill göra det... men de fiskarna har jag också landat iår på helt andra beten och helt olika platser...
                    Är det betets namn som ger dig självförtroende så använd det då, man fiskar alltid bra med självförtroende, men jag tror mer på tid, plats och taktik än ett betesmärke...
                    Nja jag tror till stor del att det beror på att fiskarna har vant sig vid att äta just fusion men om man gör en rejäl sattsning med vilken boilie som hellst så tror jag att dom kan fiska lika bra, bara att se på Bohlins Squid & Octupusmäskningar dom gångerna han fick Linern. Klart att du får fisk på andra beten Palm för du är ju en superduper intelligent Limnolog/ fiskpsykolog som kan tala med fiskar
                    På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
                      Klart att du får fisk på andra beten Palm för du är ju en superduper intelligent Limnolog/ fiskpsykolog som kan tala med fiskar
                      Haha, japp, precis så är det!

Visst lönar sig stora kampanjer i längden, men det gör det i stort sett oavsett vad man kastar i för bete... klart att du kan försöka rida på nån annans mäskning men det är inget jag rekommenderar. Tänk på hur många personer som fiskar sjön och tänk på antalet boilies som går i varje säsong. Inget enskilt märke utgör någon betydande del av dessa, är nog väldigt blandat.

Det man dock kan vara säker på är att karparna gillar boilies och måste testa allt som kastas i sjön eftersom de aldrig hinner bli helt inkörda på en viss smak eller mix... ganska tacksamt egentligen
                      Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2016-01-10, 08:41
                      47 svar
                      1 641 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X