Favorite Boilie! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favorite Boilie!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Pest eller kolera.
    Jag har också funderat på detta med datummärkning. Alla mjölsorter har en viss livslängd och köper man själv ingredienserna vet man när det senast är dags att rulla upp mixen. Jag vet tex att fettet i soyamjöl kan härskna och få en besk bismak. Mjölkproteiner har en kort livslängd innan de blir dåliga. Kikar precis nu på en påse diersättning för lamm där sista förbrukningsdatum är 11 Juni. Denna påse köpte jag runt jul. Förvaring är lika viktig och readymades och mixer ska förvaras svalt och torrt. Vem har inte slarvat med det nån gång? Jag skulle inte vilja rulla bullar på en mix som legat i en affär ett helt år.
    Regnbågspellets har datummärkning, så nog borde det finnas bäst föredatum även på boiliemixer och readymades. Vi borde vara mer rädda om karpar som ska leva uppåt 100 år. Hurvida mixer och boilies kan bli skadliga för fiskarna om de är för gamla törs jag inte ge mig på. Kanske sitter Limnos och hans flickvän inne med någon information om skadligheten av gammal mat?
    Kan bara hålla med Pelle om att finns det ingen innehållsförteckning eller bäst föredatum känns mixer och readymades lika dåliga. Karparna är ju våra vänner, inte vill man riskera att servera en vän gammal mat.

Kommentera

Nej men jag gjorde en jämförelse och frågade om du ansåg att den sak som hade datum märkning var bättre. Du ratade det du förespråkade. Konstigt!

Hemmamix: Nej jag kör inte med det längre, under åren 1993 - 1995 körde jag det en hel det. Tills jag insåg att det är bättre att lita på experter som kan sin sak. Säkrare, pålitligare och mer karp på köpmix. OCH man kan inte jämställa två helt skilda saker som readymades och färdig mix. Det är skillnad på de båda och med åren och erfarenheten kanske du inser det med. Men bra för dig att du är så pass duktig att du har tid att testa beten och se om de är säkra/ fungerar mm.
      Då jag är en allt för dålig karpfiskare för att utveckla nya mixer och offra min fisketid på det så koncentrerar jag mig på att fånga fisk med beprövade saker som jag tycker är säkra och bra samt har ett bra näringsvärde.

Yepp. Så är det.
      sigpic

Kommentera

Ups! Fasen vad pinsamt att jag stavade sojamjöl med y. Dags att läsa lite svenska tidningar snart. Synd att det inte finns någon som bara handlar om mete.

Kommentera

Vad jag förstod av Pelles resonemang var att mixer utan innehållsförteckning och datummärkning kändes lika dåligt att fiska med som readymades.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pallebrax Visa inlägg

Kan bara hålla med Pelle om att finns det ingen innehållsförteckning eller bäst föredatum känns mixer och readymades lika dåliga. Karparna är ju våra vänner, inte vill man riskera att servera en vän gammal mat.
            Men palle, en Readymade innehåller konserverings medel och olika bindemedel som en färdig mix inte har i sig. Det som i mina ögon gör en readymades sämre är just dessa saker. Innehåller mixen inte det så kan den alltså inte jämnställas med Readymades då det är två helt skilda saker.

Jag vet inte vad du är van vid, men jag köper mina mixer som då är några veckor gamla. Därefter rullar jag dem de närmsta veckorna och fryser dem. Den mix jag inte rullar fryser jag med.

Jag vet inte vad du/ ni är vana vid för standard på mixerna du/ ni köpt, men så är inte fallet med det jag använder.

Synd att alla skall dras över en kant för att några få personer har dåliga erfarenheter.
            sigpic

Kommentera

Jag fiskar med hemmarullat då jag tycker det känns bäst,har testat endel olika och fastnat för mainlines mixer .
              Är inne på samma spår som DavidL är,mäskar man mycket med "bra" beten och dom börjar äta det med självförtroende så blir dom nog mer lättfångade än vad dom annars skulle vara.
              Om vi tar mörtis som exempel så tror jag det behövs enu mer beten då det hamnar massor med andra beten i vattnet än i ett vatten där det inte är lika mycket fisketryck.
              Jag ska testa detta lite mer under 2008 så får vi se om det ger resultat.
              Keep talking about me, You are just making me famous..
              MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
              www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Du e rätt på det Palle !! Varför e broilers-mat så noga utmärkt när det vi matar våra gullegrisar me inte e utmärkt med mer än smak ????? Crap-Bait snackades det om förut ??? det e det jag undrar mest över ... inte vad som funkar på kroken ....

Kommentera

här kammas ingen med samma kam Gutbucket ... här växlas bara erfarenheter med förhoppningen om att alla andra ska som du köpa mixer som man vet e nå´ra veckor gammal ...

Kommentera

Så du menar att bara för att inget bäst föredatum finns på en färsk produkt som iordningställs med en gång och fryses in är sämre än något som har datum och görs på samma sätt?

Hur vet du att din mix inte har en sammansättning som är skadlig för fisken oavsett om du använder den före ditt egenhändigt påkomna bäst föredatum?

Nu lägger jag ner, ni får låsa in tangentbordet när ni rökt på grabbar.
                    sigpic

Kommentera

Vad är din erfarenhet?

Berätta gärna bakgrunden till din slutsats och ditt ställningstagande. Det skulle vara intressant, så kanske jag förstår hur du kommer fram till din teori.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2016-01-10, 08:41
                      47 svar
                      1 642 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X