Gäddpodden! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddpodden!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddpodden!

    https://poddtoppen.se/podcast/1502454142/gaddpodden

    Endast ett avsnitt än så länge men känns lovande. Rekommenderas.
    Senast ändrad av gabbu; 2020-04-07, 11:43.

  • #2
    Tack för tipset. Grymt bra podd!

    Kommentera


    • #3
      Del II ute nu. https://poddtoppen.se/podcast/1502454142/gaddpodden
      Är du som jag förtjust i gäddfiske och har varit med sen mitten av nittiotalet. Då är chansen extra stor att du kommer gilla podden. Två vältaliga killar med stor erfarenhet guidar en genom memory Lane och bjuder på roliga diskussioner om allt som har med gäddfiske att göra.

      Kommentera


      • #4
        Tanken är att jag ska fixa till både båt och trailer. Har lite olika idéer som jag vill genomföra. Från småfix till lite större saker vilket jag förhoppningsvis kommer uppdatera löpande.

        Båt silver hawk 520 cc årsmodell ca 1991
        Trane-släpet TB850 åm 1991
        Motor Johnson TJ70TLCEM åm 1989

        Vad som är aktuellt just nu är att installera en elvinsch. Paketet borde dimpa ner i veckan om allt går som det ska.
        Elvinschen beställde jag härifrån.

        https://www.amazon.co.uk/Rhino-Elect...6245130&sr=8-1



        . Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	417,8 KB ID:	2541922 Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	2,18 MB ID:	2541921​​
        Bifogade filer
        Senast ändrad av gabbu; 2020-04-07, 21:53.

        Kommentera


        • #5
          Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	2,63 MB ID:	2542020

          I väntan på elvinschen fick det bli en hemmasnickrad väldigt enkel paravanhållare för fyra paravaner som kommer få sin plats i vänster sidofack. Har ofta väldigt lite saker i sidofacket och paravanerna blir ofta att ligga otympligt i något av båtens tre fack där de skramlar och stjäl plats från annat. Ofta blir det som så att de glöms hemma i någon gammal trådback eftersom jag behöver utrymmet i båten till annat. På det här sättet slipper jag det problemet.

          Dessutom är det skönt att veta att man har valmöjligheter när man är ute på sjön ensam, vilket händer sällan numera eftersom jag skyr att fiska ensam. Lite som en dålig fix för att stilla abstinensen där man alldeles för sent inser att det inte var värt det.

          Två spön och två paravaner som slickar enmeterskurvan eller vad man nu bestämt sig för är "bästa" djup för dagen. Alla fiskesorter har sin charm men trolling är nog den fisketekniken som tilltalar mig mest. Man kan ta det lugnt samtidigt som man måste vara väldigt uppmärksam, om man nu är av den sorten med kontrollbehov? Simmar betena ostört från alger och skit? Räcker de ner på djupet med mitt linsläpp eller måste jag ut med mer lina eller till och med blya? Var är gummisnoddarna när jag som bäst behöver dem. Fan min sista gummisnodd ruttnade bort, hur f-n fäster jag nu mitt päronsänke?

          Paravanstället är gjort med en idé i åtanke och det är att scanna av ett större område som jag bedömer som hett för havsöring. Hade ett bra fiske där i höstas och fångstrapporterna haglade in från andra fiskare. Koordinatorn var den lokala fiskehandlaren som glatt höll en underrättad till de ivrigaste fiskarnas förtret. För visst är det så att tips mest hjälper de lata? Nu är jag amatör vad gäller havsöringsfiske och vad som gäller för vårfiske efter havsöring låter jag vara osagt. Jag har ingen aning. Men jag tänker att om jag håller mig hyfsat nära land, får ut mina paravaner så att de ligger hyfsat nära strandkanten och glider i sakta mak med elmotorn så borde någonting visa sig. Tålamod finns det gott om.

          En gammal skribent som jag inte sett om är aktiv längre, TAMTAM, beskriver i en gammal forumtråd på fiskesnack om bra skärgårdsfiske i Stockholm efter havsöring på det glada 80-talet. Fegisfärgade bombers som simmade bland stenarna rönte stor framgång, något som man kan läsa mer om här https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ring-inomskärs .

          Nu är det som så att runt 1998 så beställde jag via gula sidorna och på postorder ett paket med tio wobblers för runt 500 kronor. Paketet kom som levererat och innehållet stämde med beskrivningen. Av dessa wobbler har jag vad jag minns endast två kvar och ingen av dessa har jag någonsin fått någon fisk på. En Turus Ukko i den stockholmsaktuella ambulansfärgen och en svinhet bomber 16A i svart/ vit silver. Ni vet hur var sak har sin plats och lite så tänker jag med Bombern, den bara måste leverera nån gång. Den får bli den utvalda wobblern som slickar den innersta linjen, zick-zackar mellan stenarna ett tio-tal meter från strandkanten. Hur kan jag tro så mkt på ett bete som har visat så lite?

          Det som började med en felsatt rubrik och eftersom jag inte vet hur man ändrar bort den i inställningarna får nu bli en början på min personliga blogg här på fiskesnack. Här kommer ni kunna följa vad jag håller på med. Oftast någon tanke, och förhoppningsvis lite bilder som visar att idéerna blivit till färdig produkt. Med förhoppning om hur jag kan få min båt att kännas mer optimerad och dyrare än vad den egentligen är. Men kanske främst av allt på grund av nostalgiska skäl. Nuförtiden finns det nästan inga äldre forumsmedlemmar kvar, dessa har väl flytt till några av de många facebookgrupperna som behandlar fiske.

          Jag tänker att jag själv hade tyckt det var kul att följa någon som har en liknande båt som en själv och se hur de själva tänkt till och gjort och sno idéer därifrån. Det är iaf min förhoppning. Så ni kan räkna med en hel del bilder.

          På min to do list:
          Installera elvinsch och installation av tillhörande batteri.
          Installera gångramp på trailern i format hönsnät.
          Införskaffa ny batteribox för huvudbatteri med tillhörande lock
          Foliera sidorna på båten
          Ev. skaffa RAM-fäste för en ipadhållare i fören
          Dra ett kabelrör från mitt-toft till fören.
          Dra om elen i syfte att förenkla och vattensäkra utrymmen
          Byta Trim-motor på huvudmotorn

          Osv...

          Må väl alla ni fiskesnackare
          Senast ändrad av gabbu; 2020-04-08, 14:43.

          Kommentera


          • #6
            ELVINCH PÅ PLATS
            Har inte uppdaterat på ett tag men ikväll gjorde ett litet ryck. Bytte ut alla fabrikssbultar och muttrar mot rostfritt och nylonlocks och skruvade sedan fast allt. Elvinchen passade bra redan från början så behövde bara borra ett hål extra och resultatet blev helt ok. Återstår att se var jag placerar batteriboxen och vilken lösning som blir hållbar, sedan behöver jag även fixa till något typ av väderskydd för vinchen - kanske en Ikea-kasse blir bra? Kroköglan behöver bli någon storlek mindre för att passera klykan, så en sådan får det bli också.

            Bra räckvidd på fjärrisen - testade en 50meter bort innan jag tröttnade och gick tillbaks, räcker nog mer än väl.
            Återstår att se vilken kvalité grejerna håller men intrycket än så länge är att det borde funka några säsonger.

            Litar inte riktigt på fjärrisen så en back upp med en on/off switch känns bra.

            Idag släpps avsnitt 3 av gäddpodden. In och lyssna här https://poddtoppen.se/podcast/1502454142/gaddpodden

            Click image for larger version

Name:	IMG_0776.jpg
Views:	1070
Size:	1,84 MB
ID:	2547122 Click image for larger version

Name:	IMG_0773.jpg
Views:	1019
Size:	2,08 MB
ID:	2547123 Click image for larger version

Name:	IMG_0775.jpg
Views:	1063
Size:	2,08 MB
ID:	2547124 Click image for larger version

Name:	IMG_0777.jpg
Views:	1052
Size:	1,84 MB
ID:	2547125 Click image for larger version

Name:	IMG_0772.jpg
Views:	1038
Size:	2,92 MB
ID:	2547126

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
              https://poddtoppen.se/podcast/1502454142/gaddpodden

              Endast ett avsnitt än så länge men känns lovande. Rekommenderas.
              väntar på trean......

              Kommentera


              • #8
                Jag väntar på 10:an, dvs gäddan! :-) Elvinch verkar ju flott...

                Kommentera


                • #9
                  I väntan på att avsnitt 5 av gäddpodden kommer ut och att storgäddan ska bita så har jag fått:
                  BATTERIBOX INSTALLERAD OCH BAKAXEL BYTT

                  Det har gått lite i stå med projektet men sista tiden har fått jag saker gjorda. Batterihållaren till trailern blev jag nöjd med. Passar bra och får hoppas att den håller under en längre tid. Fick den måttanpassad och tillverkad i en metallverkstad och den har god marginal till båten upptill.

                  Som vanligt när det gäller båt så när man fixar någonting nytt så ska något gammalt passa på att gå sönder samtidigt. Jag märkte under en balansakt på trailern att den vinglade ovanligt mkt. Visade sig vara ett rasat hjullager. Efter flera vändor att få tag på rätt hjullager så fick jag en idé att få bromsarna fixade samtidigt. En lagerinnerbana som inte utdragaren fick fäste på och ett rostangripet bromssystem fick mig att fundera. Av en slump så fanns en tidigare "felbeställd" bakaxel med rätt mått inne hos en lokal återförsäljare. Efter lite köpslående med god hjälp av en kompis och ett noggrant mätande så slog jag till på en bromsad bakaxel och då ingick vajrarna. Priset var "väldigt bra" vilket jag förstod hemma varför, en fin svetsskarv längs mitten på bakaxelnl förklarade prutmånen. Någon hade försökt skarva ihop rätt mått men av någon anledning hamnade axeln tillbaks hos butiken, för inte är en svetsad bakaxel original från fabrik . Överenskommelsen till det låga priset var att ingen återlämningsrätt fanns och det får man respektera. Någon med erfarenhet av svetsade bakaxlar och genomgången besiktning kan gärna dela med sig av sina erfarenheter.

                  En duktig kompis hjälpte mig med installation och spänning av vajrarna. Man är med fördel två även om det går att göra ensam.

                  I min iver tog jag en körrunda med båt och släp och var glad över att påskjutsbromsen funkade. Det var nog länge sen sist.

                  Nästa "uppgradering" är att laga ett gånggaller som i mitt huvud ska täcka helt nertill på trailern och upptill vara snävare som en gångramp. Hela trailern blir nog inte beklädd. Det blir att använda vinkelkap och fästa runt balken med några U:n.

                  Har sedan installationen av vinschen gissningsvis trailat ner båten ca 15 ggr. Det man kan säga är att vinschen är stark och gör sitt jobb. Det man kan anmärka på är att syntetrepet har en liten antydan till fransning vilket känns sådär. Även rost har hittat till två skruvhål som jag glömde fetta igen. En regntät vinschkåpa från kina är beställt.

                  Click image for larger version  Name:	IMG_6FC7C5D609C9-1.jpeg Views:	0 Size:	994,6 KB ID:	2554398

                  Click image for larger version  Name:	IMG_1523.jpg Views:	0 Size:	2,05 MB ID:	2554390 Click image for larger version  Name:	IMG_1271.jpg Views:	0 Size:	2,13 MB ID:	2554391 Click image for larger version  Name:	IMG_1512.jpg Views:	0 Size:	2,63 MB ID:	2554392 Click image for larger version  Name:	IMG_1268.jpg Views:	0 Size:	3,00 MB ID:	2554393 Click image for larger version  Name:	IMG_1531.jpg Views:	0 Size:	3,51 MB ID:	2554394 Click image for larger version  Name:	IMG_1532.jpg Views:	0 Size:	3,39 MB ID:	2554395 Click image for larger version  Name:	IMG_1528.jpg Views:	0 Size:	3,60 MB ID:	2554396
                  Click image for larger version  Name:	IMG_1502.jpg Views:	0 Size:	1,95 MB ID:	2554397
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av gabbu; 2020-07-17, 11:40.

                  Kommentera


                  • #10
                    STÅRAMP installerad
                    Behövde måttanpassas så kompisen skar till med vinkelslip. Han gjorde små justeringar åt gången för att få till passformen så bra som möjligt. Passformen var tight och behövde tryckas fast vilket jag tycker är bra då gallret inte hoppar av av sig självt då fästena till hjulhusen fungerar som stopp. Vi valde att fixera temporärt med kraftiga buntband av plast då vi inte kunde få tag på U-bultar i rätt dimension.

                    Click image for larger version  Name:	IMG_1567.jpg Views:	0 Size:	369,0 KB ID:	2554773 Click image for larger version  Name:	IMG_1569.jpg Views:	0 Size:	354,4 KB ID:	2554774 Click image for larger version  Name:	IMG_1568.jpg Views:	0 Size:	292,3 KB ID:	2554775 Click image for larger version  Name:	IMG_1570.jpg Views:	0 Size:	1,04 MB ID:	2554778 Click image for larger version  Name:	IMG_1571.jpg Views:	0 Size:	426,8 KB ID:	2554776 Click image for larger version  Name:	IMG_1572.jpg Views:	0 Size:	569,3 KB ID:	2554777



                    Testade ta upp och ner båten två gånger och måste säga att det funkar otroligt bra. Var alltid ett gissel tidigare när man skulle balansera sig ut på trailern och nu behöver jag inte ens fundera. Hade tankar på en gångramp som sträcker sig längre fram mot vinschen men efter att ha prövat med den nuvarande lösningen så känns det inte som att det behövs.
                    Skramlar lite under färd gör det så något åt det kanske behöver fixas. Eventuellt också fixa någonting mjukt på gallret eftersom jag har knäna mot gånggallret när jag hakar i båten.

                    Jag är väldigt nöjd med hur trailern fungerar. Har fått god hjälp av vänner och hade inte klarat det utan dem. Nästa och sista steg (förhoppningsvis) är att dra om elen till trailern, skruva i nya LED-lampor och flytta fästet för stöpseln som sitter baktill några hack upp eftersom den hamnar farligt nära vattnet när jag trailar i och ur.

                    Har funderingar på att beställa LED-lampor från nätet men lär nog dröja ett tag till.

                    Nu har jag bockat av de tre översta sakerna som fanns på min to-do list. Den fjärde punkten gjorde jag som så att jag polerade upp och vaxade sidorna istället. Folieringen får ske längre fram tänker jag när jag färdigställt allt annat.

                    RAM-fäste till båten vet jag vilken modell som ska införhandlas och det kommer förhoppningsvis ske innan hösten då jag vill ha en delad skärm med ipad i fören inför en fisketävling. Vi åker in på grynniga områden som jag inte känner till så väl och att då kunna se sjökortet samtidigt som jag kan se elmotorns propeller framtill på båten gör det hela så mkt enklare att manövrera hyfsat säkert förbi stenar.

                    För att göra det behöver jag dra ett så grovt kabelrör som det bara går från mittoften under plastdurken mot fören. Såpass grovt att jag får igenom grövre kablar eftersom jag har planer på att införskaffa mig ett litiumbatteri som ska bli placerat under den bakre toften. Det ska även rymma kablar till lanterna och usb-laddare samt andra kablar. Det är tight under plastinnerlinern i en silver, inte så att det är utfyllt på något sätt men aluminiumprofilerna som håller upp durken är knappt ihåliga. Iaf inte synligt.

                    Litiumbatteriet blir nog ett 24V hemmabygge men dröjer då jag inte har bestämt mig för vilka battericeller och vilken BMS jag ska använda. Jag vill gärna ha en med low temperature sensor som fungerar bra. Jag har begränsat med utrymme baktill och tänker att det kan både bli billigare och mer måttanpassat om jag bygger ihop något själv vilket gör att jag kan utnyttja utrymmet maximalt till andra saker.

                    Har snott en idé om kastdäck av aluminium från en annan kille med liknande silver-båt som såg grymt snyggt ut. Det får bli punkt 9.



                    1. Installera elvinsch och installation av tillhörande batteri. - check
                    2. Installera gångramp på trailern i format hönsnät. - check
                    3. Införskaffa ny batteribox för huvudbatteri med tillhörande lock - check
                    4. Foliera sidorna på båten - polerat istället så check
                    5. Ev. skaffa RAM-fäste för en ipadhållare i fören
                    6. Dra ett kabelrör från mitt-toft till fören.
                    7. Dra om elen i syfte att förenkla och vattensäkra utrymmen
                    8. Byta Trim-motor på huvudmotorn
                    9. Kastdäck i aluminium

                    Det är jäkligt skoj att fixa till saker som underlättar fisket. Traila har tidigare varit jobbigt och ångestladdat men nu känns det som att jag ser fram emot det. Det gör också att fisket blir roligare.

                    Dessutom känns det som att båten och trailern blir precis så som jag vill ha den. Visst det går att köpa grymma färdiga båtpaket med hot-foot och vad det heter men för de summorna är jag inte intresserad. Dessutom ska det ta lite tid, för mig är resan viktigare än slutmålet.
                    Bifogade filer
                    Senast ändrad av gabbu; 2020-07-21, 02:17.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                    11 svar
                    2 992 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                    26 svar
                    2 211 visningar
                    15 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                    12 svar
                    523 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                    15 svar
                    1 398 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
                    25 svar
                    1 026 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Arbetar...
                    X