Att vara nybörjare igen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att vara nybörjare igen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
    Jag läste din story och känner mig tvungen att svara. Det påminner en hel del om hur det var för mig för några år sedan, nybörjare igen så att säga. Även om det i mitt fall var så att jag höll på lite grann med fiske då jag var barn, men jag kände igen många grejer då jag väl tog upp fisket igen. Men mycket att lära var det. Multirulle är lite trassligt att lära sig. På min första multi fick jag byta lina säkert 3-4 gånger på någon månad i början, det gick åt helvete helt enkelt. Jag fick till och med problem då jag köpte mitt första gäddspö för tyngre beten. Min kastteknik var nog usel helt enkelt, för jag fick jämt trassel till och med på större haspelrulle. Men skam den som ger sig, det händer ytterst sällan numera.

    En sak är säker, nu när du väl är fast så kommer du köpa massvis med fiskegrejer, det är ju halva nöjet på nåt sätt. Snart vill du testa ytterligare ett annat spö, annan rulle osv…Att gå in i en fiskebutik är som att gå in i en leksaksbutik som barn, lite samma känsla. För min del har jag gått från att inte ha nånting till att det är svårt att få plats med alla fiskegrejer hemma…en elmotor är svår att gömma undan liksom. Och båten…och trailern…och kajaken m.m

    Du får gärna hänga med ut på Mälarfiske om du vill, hör av dig isåfall!
    Ja, man får se hur det går med multirullen. Men samtidigt så är det nog lika bra att ge sig på det tidigt, jag är inte duktigt på haspel ännu heller. Att ha flätlina gör att det blir som på nytt också lite, jag upplever det som känsligare för vindknutar.

    Ja, grejer har köpts. Man lever upp till fördomen om "medelålders man som börjar ny hobby" och lägger mer pengar än tid på det... Måste ta och börja investera i lite kringutrustning också, nu har det mest blivit pengar på spön/beten och billigare kring-grejer. Vadarstövlar, lite fler olika håvar, bra väskor/lådor och annat! Funderar på att göra om ett rum i garaget till fiskerum, för förvaring och kanske lite betesbygge också... Får se vad sommaren för med sig!

    Det är ett väldigt snällt erbjudande, och nog faktiskt något jag gärna gör!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av nybörjare-igen Visa inlägg

      Ja, man får se hur det går med multirullen. Men samtidigt så är det nog lika bra att ge sig på det tidigt, jag är inte duktigt på haspel ännu heller. Att ha flätlina gör att det blir som på nytt också lite, jag upplever det som känsligare för vindknutar.

      Ja, grejer har köpts. Man lever upp till fördomen om "medelålders man som börjar ny hobby" och lägger mer pengar än tid på det... Måste ta och börja investera i lite kringutrustning också, nu har det mest blivit pengar på spön/beten och billigare kring-grejer. Vadarstövlar, lite fler olika håvar, bra väskor/lådor och annat! Funderar på att göra om ett rum i garaget till fiskerum, för förvaring och kanske lite betesbygge också... Får se vad sommaren för med sig!

      Det är ett väldigt snällt erbjudande, och nog faktiskt något jag gärna gör!
      Lite vindknutar blir det, särskilt om tekniken inte riktigt sitter. Jag har nog vindknutar på alla mina haspelrullar och deras linor. Ju tunnare Lina desto fler knutar tycker jag.
      Tyvärr är det ingen billig hobby detta…
      Du får Pm:a om du vill med ut, så styr vi upp nåt. Lägger i båten om några veckor är det tänkt, om nu vädret tillåter

      Kommentera


      • #13
        Känner igen mig rätt väl i din berättelse, efter att själv ha trillat tillbaka i träsket 2019 efter nästan 20 års uppehåll...

        Var runt Mälaren bor du? Jag åker oftast ut själv med båten, men det finns absolut plats för en person till.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg

          Lite vindknutar blir det, särskilt om tekniken inte riktigt sitter. Jag har nog vindknutar på alla mina haspelrullar och deras linor. Ju tunnare Lina desto fler knutar tycker jag.
          Tyvärr är det ingen billig hobby detta…
          Du får Pm:a om du vill med ut, så styr vi upp nåt. Lägger i båten om några veckor är det tänkt, om nu vädret tillåter
          Vad gäller vindknutar så kan de i mycket hög grad undvikas om du regelbundet kastar ett getöga på linan på spolen. Efter linintag, se så inget varv hamnat fel, eller en ögla bildats.

          Om du stänger bygeln med veven så kan risken för en linögla eller liknande öka. Fäll med handen eller strama upp linan med spöt samtidigt som du fäller så bildas mkt sällan en ögla som sen kan ge en vindknut under kastet.
          Senast ändrad av anteman; 2023-04-03, 22:51.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg

            Lite vindknutar blir det, särskilt om tekniken inte riktigt sitter. Jag har nog vindknutar på alla mina haspelrullar och deras linor. Ju tunnare Lina desto fler knutar tycker jag.
            Tyvärr är det ingen billig hobby detta…
            Du får Pm:a om du vill med ut, så styr vi upp nåt. Lägger i båten om några veckor är det tänkt, om nu vädret tillåter
            Ja, man får hoppas att vanan gör det lite bättre snart. Så onödigt när fisketid försvinner till att reda ut linan...

            Pengar går det åt, vill inte räkna på det eftersom jag fortfarande bara har "lite enkla grejer att starta med". Får se om kajak eller bår kommer senare...

            PM kommer!

            Ursprungligen postat av M. Pettersson Visa inlägg
            Känner igen mig rätt väl i din berättelse, efter att själv ha trillat tillbaka i träsket 2019 efter nästan 20 års uppehåll...

            Var runt Mälaren bor du? Jag åker oftast ut själv med båten, men det finns absolut plats för en person till.


            Västeråsnära håller jag till!

            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

            Vad gäller vindknutar så kan de i mycket hög grad undvikas om du regelbundet kastar ett getöga på linan på spolen. Efter linintag, se så inget varv hamnat fel, eller en ögla bildats.

            Om du stänger bygeln med veven så kan risken för en linögla eller liknande öka. Fäll med handen eller strama upp linan med spöt samtidigt som du fäller så bildas mkt sällan en ögla som sen kan ge en vindknut under kastet.
            Ja, att ha lite mer koll är något jag får jobba med nu tills det börjar bli mer rutin. Att fälla bygeln manuellt är något jag håller på att försöka få in i muskelminnet, det sitter inte riktigt ännu. Det gäller väl att ha koll i kasten tills vanan börjar komma och försöka ta lärdom varje gång det går fel...

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av nybörjare-igen Visa inlägg

              Ja, man får hoppas att vanan gör det lite bättre snart. Så onödigt när fisketid försvinner till att reda ut linan...

              Pengar går det åt, vill inte räkna på det eftersom jag fortfarande bara har "lite enkla grejer att starta med". Får se om kajak eller bår kommer senare...

              PM kommer!





              Västeråsnära håller jag till!



              Ja, att ha lite mer koll är något jag får jobba med nu tills det börjar bli mer rutin. Att fälla bygeln manuellt är något jag håller på att försöka få in i muskelminnet, det sitter inte riktigt ännu. Det gäller väl att ha koll i kasten tills vanan börjar komma och försöka ta lärdom varje gång det går fel...
              Jag bor i Bro själv, så inte direkt nästgårds, men inte heller mer än en timme bort. Skrik till om du vill hänga med ut i båt någon gång så styr vi upp det

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av M. Pettersson Visa inlägg

                Jag bor i Bro själv, så inte direkt nästgårds, men inte heller mer än en timme bort. Skrik till om du vill hänga med ut i båt någon gång så styr vi upp det
                Det är definitivt inom rimligt avstånd, norrsidan och så


                Så nu börjar säsongen starta upp igen och det var dags att prova all ny utrustning! Först planerade jag in en liten tur med multirullen för att träna lite. Tänkte att istället för att bara stå vid ett brofäste så åkte jag lite mer naturskönt. Att köra från land i Mälaren med mina korta kast förstod jag att det inte skulle ge något, men det skulle ju bara vara för träning ändå. Så på annandag påsk så blev det en liten tur ut. Ingen fisk men två timmars kastande utan något generaltrassel kändes som en framgång! Efter det så åkte jag iväg på lite annat och först på kvällen så packade jag ur bilen. Men då var inte väskan där… Åkte tillbaka men sådär 8 timmar senare så hittade jag den inte. Det positiva var väl att det mest var lite skräpbeten med då jag hade räknat med att kasta bort några, men alla verktygen var lite surare att dom var borta. Jag hade inget namn eller så i väskan heller så chansen att få tillbaka den känns låg.

                Så verktygen var jag tvungen att ersätta, utan dom så kan jag ju inte fiska… Betena kommer nog ändå att komma nya tids nog så det löser sig. Så nu i helgen var jag tillbaka på samma plats, men med ny packning. Jag tog med mig det stora spöet också för att träna lite mer på det också, den här gången kom jag betydligt bättre överens med det. Nu kunde jag komma upp i längder jag var nöjd med och det kändes bättre. Lite mer träning med multirullen blev det också och även om jag slipper trassel så blir det ingen längd i kasten ännu. Ett till blankpass dock, höll nog på i under tre timmar och stället som jag valde kändes ju inte så hett så inte så förvånad.

                Sedan dagen efter så ville jag ha lite nya perspektiv och såg att fiskekorten i Surahammar inte kostar så mycket, så en liten tur ut dit fick det bli. Falsk ekonomi då bensinen nog kostade mer men det är ju kul med nya ställen som sagt. Kollade lite på kartan och enklaste stället att stå på verkade vara inne i orten vid slussarna/kraftstationen. Där var jag inte ensam heller, några till som stod och kastade. Väldigt höga flöden i ån nu så vid utloppen så jag försökte hitta lite bakvatten att kasta i. Försökte gå igenom alla betestyper och färger för att se om något funkade. Gummi, jerk och swim hade jag med och skulle prova. Väldig fart på vattnet som sagt så ingen superbra sikt och väldigt mycket humusfärgning. Stark sol på det också så jag körde på klara färger och gärna lite glitter. Ingen fisk igen, men däremot en kontakt! I en strömmande del av vattnet så fattade en liten gädda tycke för Rajala Twitchin Rap 12 HTP men den klev av innan jag fick upp den. Kombination av dåligt mothugg och intagning troligen. Mot slutet av passet så bytte jag till lill-spöt och försökte mig på lite abborre, men ingen utdelning alls där. Hemskt att säga, men att ingen av de andra som var där fick något heller kändes faktiskt lite bra.

                Idag så var jag tillbaka där igen efter jobbet, nu med mellanspöt och lite väl utvalda beten. Tre taktiker skulle jag prova, dels den Buster Jerk 2 som gav något i höstas, sedan Rapala Otus/Peto som jag har köpt men inte använt och sist också Abu Garcia Beast twin tail för att kunna köra riktigt sakta. Jag rörde mig runt mer över området också, provade i de helt stillastående områdena också samt lite mer snabbrinnande. Ingen kontakt alls dock, kanske rörde mig för mycket istället för att nöta? Provade i strömmen, i kanten mellan ström och stillastående samt i det helt stillastående. Men det var lika dött överallt, så efter två timmar ungefär så tänkte jag ge upp. Bara ett sista kast på samma ställe som jag hade känningen igår! Och då så spändes linan, jag satt i botten… Trots ihärdiga försöka att komma loss, gick långt längs kanten för att komma åt och dra från andra hållet så blev det att åka hem med en Peto mindre. Dock så får dom här motgångarna mig inte att ge upp, jag blir nästan bara mer sporrad. Så jämrans svårt ska det väl inte vara att få fisk!

                Kommentera


                • #18
                  Nä det blir lättare, våren är svår, vattnet är ännu kallt och fisken relativt statisk och ”ohungrig” ännu. Dessutom kör du från land och då kan de vara svårt att hitta, nå de strukturer eller djup de håller sig vid nu.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Fäll med handen eller strama upp linan med spöt samtidigt som du fäller så bildas mkt sällan en ögla som sen kan ge en vindknut under kastet.
                    Som bonus skonar det rullen en hel del över tid.

                    Kommentera


                    • #20
                      Så nu är ytterligare några pass gjorda, mitt årskort i Kolbäcksån blev klart så nu har allt fiske skett där. Precis som i förra inlägget så började det med ganska höga flöden fortfarande. Första passet blev vid ett av kraftverken, nedanför det stod jag och sökte gädda i gränsen där det strömmande utloppet och det mer stillastående vattnet. Medan jag stod och kastade så hoppade jag en halvmeter när det plaskade till bakom mig i den mer stillastående delen. På ren chans så drog jag ett kast dit och en liten gädda fattade tyckte för den Peto som satt på linan. Igen så fick jag tyvärr inte fast den riktigt utan den lyckades komma av ganska snabbt. Men som alltid kul att se att det finns jagande fisk, så körde på ett tag till men inga fler tecken på liv i vattnet. Så efter ett tag tog jag lillspöt och tänkte kolla om det fanns abborrar i sluss-dammen. Där är det ju inga problem med strömmar så tänkte att någon slö fisk kanske kunde bli sugen på lite jigg. En cheb-skalle och en TPE-mask med offsetkrok åkte på och långsamt så drog jag den längs med botten åt olika håll. Efter ett tag hugg det till, KUL! "Men vänta nu, det här var ganska mycket motstånd, det här är inte en abborre" hann jag tänka innan kampen började. Att kämpa med den på det lilla spöt var spännande men efter ett tag så kom den upp ytan, ingen bjässe men ändå en rejäl gädda för att ta på så litet bete. Lite panik för hur jag skulle lösa det, hade missat att ha håven nära (riktigt nybörjarmisstag) och det var för långt mellan bryggan och vattenytan för att ta den med handen. Jag var tvungen att ta mig till land för att plocka den så försökte släppa på lina men ändå hålla den spänd samtidigt som jag klättrade runt för att hålla mig nära vattnet. På något sätt så lyckades jag och jag gick ner mot kanten för att ta gälgrepp. Men precis när jag kom nära så sprattlade den till lite igen och jag kände ut spänningen i spöt släppte. Jag stirrade på den i en sekund och funderade på om jag skulle kasta mig efter den för att greppa den innan den fattade att den var loss men snart så insåg den det och simmade ner i djupet igen. Mycket svordomar följde! Men nu lärde jag mig iaf att aldrig gå ifrån håven, även om man bara ska ta abborre!

                      Sedan så blev det ett tag utan fiske, men nästa gång jag kom ner till ån så blev jag paff. Det var som ett helt annat ställe. Istället för det forsande humusfärgade vattnet så var det nu nästan helt still och gjyttjefärgat. Flödet var nerskruvat rejält och vattennivån var nästan en halvmeter lägre. Nu blev det ett annat fiske helt plötsligt! Men det ändrade ingenting direkt, det blev ett till blankpass när jag gav upp efter runt 4 timmar och provat olika ställen och tekniker.

                      Sen förra fredagen så slutade jag lite tidigare och valde ett ställe en bit uppströms. Där var flödet också lågt men vattnet såg mer ut som vanligt. Det är också ett mysigare ställe att vara på, finns en bra udde där det inte är så många träd så man kan kasta lätt. En bit in i passet såg jag lite tecken på att något jagade så drog ett kast på den fläcken. Inget hände första gången men andra kastet så högg det till! Nu såg jag fram mot lite spännande kamp men den gäddan verkade inte ha någon livslust. Så fort den fattade att den var fast så lade den sig bara som en pinne och jag fick bara veva in den. Lite antiklimax men årets första fisk var kul ändå!
                      Click image for larger version

Name:	IMG_5909.jpeg
Views:	190
Size:	1,24 MB
ID:	2624334
                      65cm ungefär

                      Efter det så förflyttade jag mig lite, jag tänkte att närmare forsandet från dammen så kanske det finns något som jagar. Några kast in så märkte jag att det såg ut att vara något som blänkte till i vattnet precis när jag lyfter betet. Så jag provade att låta det dröja kvar lite längre med lite småryck och upp simmade en liten smågädda och högg, men den fastnade inte. Ingen större förlust kände jag då pga storlek och att jag redan fått fisk. Passet slutade även positivt på så sätt att jag inte förlorade några drag eller ens hade svåra bottennapp, man får vara glad för det också

                      Så igår planerade jag in en till fredagssession. Ner med lite pasta i mattermosen, packade ner lite gäddgrejer i väskan och åkte ut i skogen. När jag kommer fram så står det en bil där, jag är inte ensam idag. Går ner till favoritplatsen och där sitter dom, så får ta stället lite längre upp då för att inte störa. Börjar med att tänka att det är dags att ge min Salmo Slider lite vattentid, så kör på den och börjar kasta men inget mer än lite vattenmossa på kroken. Efter ett tag så provar jag att gå till dammsidan av kraftverket istället och kastar lite. Så mycket träd där så förflyttar mig mycket men tröttar efter ett jag fått ett rejält bottennapp och rätat en av krokarna. Så går tillbaka för att byta bete och sätter på Rapala twitchin rap. Efter några kast högg det till och en kul kamp följde. Första fisken på stora spöt kom upp så då är det invigt på riktigt också. Men när den var uppe så blev det en till lärdom, att avkrokning är något jag måste bli bättre på också. Främre kroken satt fint i läppen men den andra hade åkt in vid gällocket och fastnat i halsen. Gälbågarna var inte skadade men det här skulle kräva lite precision. Försökte komma ihåg att doppa den för lite vila men när den var loss så verkade den väldigt trött och sliten. Funderade ett tag på det var bättre att göra processen kort men eftersom det inte var några stora kroppsskador så tänkte jag att den kan nog repa sig och fick simma tillbaka. Hoppas att den klarade sig eller blev en lätt måltid för någon större...
                      Click image for larger version

Name:	IMG_5930.jpeg
Views:	145
Size:	1,55 MB
ID:	2624335
                      60cm ungefär.

                      Efter det så tog jag matpaus och tänkte att jag inte skulle vara så himla svensk utan gå och prata med dom som satt på andra platsen. Dom yngre killarna verkade lite oroliga för att jag kom för att gnälla eller något först men hade inga problem med att jag ställde mig där och kastade lite också. Körde lite olika resten saker av kvällen men inget mer hände direkt. Dom körde efter abborre och fick lite smått och nu tänker jag att nästa gång blir det en abborresession! Fyra lediga dagar nu så blir nog snart

                      Lite funderingar som jag har nu, när man har så lite erfarenhet så är det svårt att dra för stora slutsatser tänker jag:

                      Jerkbaits har funkat överlägset bäst för mig, tycker att jag har gett olika beten en bra chans men förutom en Peto så är det bara fisk upp på jerkbait (Fladen Predator, Buster Jerk II och nu Twitchin Rap). Även med hugg så är det bara dom som har levererat. Jag har tänkt att jerkbait ändå kräver lite färdighet så har försökt en hel del med swimbaits, wobbler, sked och gummi där jag mer bara kan veva men ändå är det när jag kör jerkbait som det levererar. Slumpen? Hot Pike har också varit lite av ett genomgående tema för dragen jag fått fisk på, är det en större faktor?

                      Peto är väl bete jag har favoriserat lite, vet inte varför men har ju lite av en Rapala-bias. Ändå så är jag lite kluven till det, tycker att det är svårt att hitta rätt hastighet att veva. Vevar jag för sakta så rör paddeln sig inte, men vevar jag lite snabbare så blir det lätt att det bara går upp i ytan. Jag har även stört mig på en viss benägenhet att den krokar sig själv i stjärten. Vad är era erfarenheter? Det är 14cm jag använder, har inte provat den större ännu. Otus tycker jag simmar bättre, som väntat av en tail.

                      Hur blir man bättre på att kasta kring träd? Om jag ska fortsätta fiska kring ån så är det så många platser där jag antingen inte vågar kasta alls eller blir rejält begränsad i kastlängd pga att det är träd överallt. Ska jag provade kortare spön under 2m? Är det bara att våga träna och ta att man fastnar lite i träden? Eller ska man anpassa fisket bara och inte förvänta sig att man ska komma så långt?

                      Sen så ska jag tacka alla för tipsen kring att fälla bågen manuellt och sträcka upp linan. Inga problem med vindknutar längre och nu så har jag fått i det i "rutinen" så behöver inte ens tänka på det längre. Har väl blivit någon mindre felläggning ändå men inget som har orsakat knutar, allt har bara gått ut i nästa kast.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                      11 svar
                      3 088 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                      77 svar
                      4 904 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                      26 svar
                      2 215 visningar
                      15 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                      12 svar
                      525 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                      15 svar
                      1 411 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Kolnej
                      av Kolnej
                       
                      Arbetar...
                      X