Att vara nybörjare igen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att vara nybörjare igen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Att vara nybörjare igen!

    Varför har jag skrivit det här? Jag vet inte riktigt, men någon slags kombination av självterapi, att en berättarlust inom mig hittade något att skapa en liten historia kring och att det var en kul liten skrivarutmaning för mig själv. Vet inte om det är så intressant för någon annan men nu finns texten så lika bra att jag lägger ut den.

    I slutet av nittiotalet så bodde jag vid Mälaren och ströfiskade lite. Jag var i tonåren och hade inte så mycket pengar och det var inte så mycket av dom som jag lade på fisket heller. Så jag hade lite enkel utrustning bara, något billigare spö med nylonlina och de enda dragen jag kände till var spinnare, skeddrag, wobbler och jiggar. Det var inget så stort intresse för mig så jag brydde mig inte så mycket om att lära mig mer heller. Det man snappat upp från folk runt en dög fint.

    När jag sedan flyttade hemifrån så slutade jag i stort sett helt att fiska. Annat i livet tog över och allt sånt där. Tiden gick och jag tänkte inget mer på det direkt. Men så i våras så blev livet lite ändrat, en skilsmässa kom och ställde till en del. Men livet gick ändå vidare, fisket var inget jag tänkte på. Men under semestern så undrade polaren och jag skulle hänga med på en liten resa till Jämtland. Ta det lite lugnt, fiska lite och vara i naturen. Fisket lockade väl inte direkt, men att åka iväg och vara med polaren är alltid trevligt så det bokades. Jag hade inte någon utrustning alls länge så jag skulle låna av honom. Han fortsatte fiska mer än vad jag gjorde, men är inte direkt någon prylnörd utan hade utrustning jag kände igen. Var sitt haspelspö med nylonlina, några spinnare och wobblers i lådan och hans båt bakom bilen och vi gav oss iväg.

    Första fiskedagen så trollade vi på en lite djupare sjö där vi hoppades kunna få upp öring och gädda. Väl i vattnet så gick jag på en Vibrax och han tog en klassisk Rapala och så puttrade vi iväg. Det blev dock inget klassiskt fiskeväder utan vi hade en riktigt fin och vindstilla dag när vi bonntrollade runt och inget fick vi mer än en skön dag i fin natur.

    Nästa dag bytte vi sjö, det fina med att bara köpa dagskort! Det blev en liknande sjö dock, lite grundare men samma sak vi siktade på. Långa transportsträckor gjorde ju att vi inte kom i vattnet så tidigt den dagen heller dock, men hoppet fanns att en ny dag skulle ändra på lyckan. Vi körde samma upplägg, jag ville få en öring på spinnaren och han hoppades på detsamma. Det blev igen en jättetrevlig dag på sjön, och Vibrax levererade den här gången iaf några abborrar runt 2-300g. Kul att det gav något men jag kan inte säga att det var något som fick mig sugen på fisket igen. Det var mer naturen och umgänget som var trevligt och fisket mer något som man gjorde bara.

    Sista fiskedagen blev det ändrat upplägg, vi gav oss på floderna istället för få ännu mer riktat ädelfiske. Lite sämre väder och mer mygg, men fortsatt väldigt fin natur. Ganska snabbt hände något som i sig var störande men nog ändå kom att spela roll. En gädda tog på spinnaren jag kastade och lyckades ganska snabbt få av linan då jag inte hade någon tafs alls. Det var ju lite snöpligt att tappa ett lånat drag, så jag sa direkt att jag skulle köpa en ny till honom. Så redan där så blev det så att jag skulle börja kolla på fiskegrejer igen. Sen knöt jag om och satte på en till Vibrax som fanns i lådan för att få den där öringen. Och lite senare så fick jag upp en, den var visserligen för liten för att behålla men var ändå riktigt kul. Han fick också upp en öring, men igen för liten för att vi skulle få äta egenfångad fisk.

    Så efter det på vägen hem så hade ändå lite intresse väckts om att fiska igen, så vi sa att vi skulle ge oss ut på Mälaren någon dag hemmavid. Lite fiske skulle det kanske bli nu så jag behövde återställa lite enkel utrustning! Jag åkte till mamma och kollade vad som fanns kvar av mina grejer. Mycket hade givits bort och sånt så det var mest rester kvar. Ett teleskopspö med rulle från Abu Garcia fanns det iaf så jag gav mig på att byta lina på det, köpa några drag och så köra. Även om man nu som vuxen med jobb hade annan budget så tänkte jag inte lägga så mycket på något som jag tänkte väl bara skulle bli av några gånger.

    När jag kollade runt så blev jag direkt vilse dock. Nästan alla linor som såldes var något som kallades “flätlina” och jag visste inte vad jag skulle köpa. När jag sedan skulle kolla runt efter drag så fanns det så mycket begrepp jag inte fattade alls! Någonstans här vaknade prylnörden i mig och jag ville fatta allt det här! Vad var “crankbait” och “jerkbait”? Vad är vitsen med “tailbeten”? Varför fanns det så mycket saker som såg ut som jiggar men de var stora och verkade inte alls fiskas som jiggar? Vad var alla de här olika platsnamnen som användes relaterat till abborrfiske med jiggar? Och vad skulle jag köpa för lina?

    Nu ska man också veta det om mig att jag har en benägenhet att snöa in på hobbys. Sånt där totalt djupdykande där jag vill lära mig allt och lägger all fritid på det ett tag. Någon slags odiagnostiserad bokstavskombination? Kanske, men mest troligt lite vanlig “inte helt rätt i huvudet” bara. Intresset brukar inte dö ut efter den första maniska fasen heller, utan det kan sträcka sig i många år i en lite mer normal hobbynivå.

    Det här var ju en väldigt farlig kombination med all den tiden på kvällar och helger som jag nu hade. Det blev väldigt många timmar på Youtube, nuförtiden så är det ju dit man går för att lära sig något nytt. Men det var inte så lätt att få alla svaren som jag hoppades på, väldigt många pratade om alla de här begreppen som självklarheter som inte behövde förklaras.

    Att det var flätlina som gällde nu förstod jag ganska snabbt i alla fall när jag såg att nylon hade fått en sekundär position även hos billighetshandlarna. Jag åkte till en av dom lokala butikerna som jag blev tipsad om och köpte på mig en billigare flätlina, några Vibrax till mig och en att ge till polaren. När jag kollade runt där i butiken så blev det inte enklare att förstå allt heller. Fanns så många saker som såg intressanta ut. Spinnare fanns det en del av, men i övrigt så var det väldigt många drag jag inte riktigt förstod. Då ville köpa mer men ville förstå först så jag inte gjorde något fel. Här borde man väl varit en mer mogen person och helt enkelt bombarderat personalen med frågor. Men på grund av en kombination av väldigt löjlig stolthet, att vara socialt obekväm och att jag gärna läser på själv så blev det inte så. Men det såg jag inte som något jätteproblem, jag var ganska nöjd med lite spinnare och småwobblers.

    Första turen ut på Mälaren blev av och var riktigt kul igen. Lite små abborrar kom det i båten men jag märkte att det gamla spät och rullen inte var så mycket att ha längre. Jämfört med polarens lite finare spö så var det riktigt segt att använda. Inget enskilt fel på något men helt enkelt ganska dålig känsla i allt. Det intensiva videokollandet och läsandet fortsatte och mer saker fortsatte att falla på plats. Det blev ganska snart en ny tur till butiken och jag köpte en spintail och ett blade bait som jag fattat var “de nya heta betena” för abborre. Suget efter ett bättre spö växte starkare för varje tur och eftersom det nu inte hade blivit någon engångsgrej så tänkte jag att jag kunde kosta på mig ett nytt set.

    Jag borde väl ha gått till butiken och bett om hjälp här, men tänkte att jag nog ville lägga mig lite under i budget än vad dom verkade jobba med. Online så beställde jag ett Abu Garcia Tormentor 5-20g och matchade det med en Max STX 20 som gick att hitta riktigt billigt. Ett nytt set för runt 600:- för abborrfisket lät bra och lite Fireline på det så fick jag ett set som var något helt annat att använda. Så här i efterhand så var väl alla val inte perfekta men jag blev ändå riktigt nöjd. Så mycket trevligare att använda och fisket blev roligare. Och lite så förstod jag också bättre det här men känslan man får med flätlina, så kände att prova nya saker inte behövde vara så farligt.

    Youtubegalenskaperna fortsatte och blev nog värre till och med. Jag vet inte vilken den första fisketävlingen jag kollade på var, men det blev en hel del av dom också helt plötsligt. Hade man sagt till mig för ett år sedan att jag skulle sitta och äta kvällsmaten hejandes på att Tobias Fränstam skulle dra upp en fin gädda så skulle jag nog sagt att du måste ha fått tag på fel person. Runt samma tid så började jag ha förstått det mesta av det som var en djungel till en början, men det blev ändå svårt att veta vad man skulle bry sig om efter så mycket av innehållet är sponsrat eller partiskt. Var alla de här nya grejerna verkligen vad som gällde för att fånga mer fisk eller är det bara det senaste säljsnacket? Behövde jag ett spöset för 5000:- och kasta runt ett bete som är stort som en läskflaska och kostar som en fin utemiddag för att få fisk?

    Nej, bestämde jag mig för men jag ville ändå ta nästa steg, det här med jerkbaits! Men på ett 5-20g-spö så fanns det ju inget att prova på, så ett till enkelt spöset fick det bli. Valet landade igen på den lägre budgeten, ett Daiwa Crossfire 10-40g set färdigt med lina kom hem och i det viktspannet så fanns det mer saker som gick att prova på. Några mindre jerkbats och gummibeten kunde jag ge mig på nu, och det blev också av att jag gav mig iväg själv och fiskade. Jag har ingen båt men lite från land i Mälaren och några dagskort i den närliggande ån blev det.

    Jag kommer fortfarande ihåg den första gäddan jag nu i detta skede av mitt fiskeliv. Inte så konstigt, det var ju bara ett halvår sedan… Det var en liten pinne som jag nådde runt nacken på med fingrarna, men jag var nöjd och ville ha mer. En Buster Jerk II i “Hot pike” blev det nya favoritbetet, tre gäddor gav det mig nu under hösten. Det är inte mycket men för att använda ett slitet uttryck: när man är ung har man tid men inga pengar och sen blir man vuxen och har pengar men ingen tid. Det blev inte alls så många fisketurer som jag ville och kyla tycker jag inte om så i början av november så blev det säsongen sista tur.

    Ett fel som jag så här i efterhand har fattat att jag gjort är att jag lite gav mig på allt nytt på en gång. Det smarta hade nog varit att välja ut några saker och köra mer riktat på istället för att vilja prova så mycket. Jag tror jag har köpt på mig för de flesta abborretekniker nu, men Vibrax är det som har levererat bäst på den fronten. Jag har inte fångat något i år på spintail eller bladebait. Att ha så mycket att välja på ger någon slags beslutsångest. Efter några kast med en sak så funderar jag bara på om den är fel och jag borde byta. Det är så många variabler som kan ändras när det inte funkar. Att byta plats, bete, djup, hastighet och allt sånt där blir en väldig gissningslek när man är ny.

    Nu under vintern så har det blivit ett större spö till nästa säsong och ännu mer beten. Jag har nu en betesarsenal där under 50% av betena ens har varit i vatten och en lite dåligt planerad spöuppsättning men som ändå täcker viktspannet 5-100g i tre steg. Det fanns någon tanke att prova på vinterfiske men som isarna är nu så blir det nog inte av. Jag ser istället fram emot april när jag hoppas kunna komma igång igen och det är ny medlemsperiod för den lokala klubben så jag ska gå med där. Ett prisvärt sätt att få årskort och också stöda fiskeintressen!

  • #2
    Sent ska syndaren vakna :⁠-⁠)

    Kommentera


    • #3
      Välkommen tillbaka till fördärvet..

      Kommentera


      • #4
        Kul läsning! Du är supervälkommen tillbaka ner i diket. Men, det är trots allt ett ganska trevligt dike.

        Kommentera


        • #5
          Roligt att läsa! Jag är också någon slags återfallsförbrytare, efter många års uppehåll har jag nu snöad in mig mer och mer. Rentav skaffat båt. Och börjat kasta med multirolle, trodde aldrig att jag skulle göra det bytet efter alla år med haspel. Och börjat använda gummifiskar. Och nu alltså också skrivit mitt första inlägg här...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg
            Roligt att läsa! Jag är också någon slags återfallsförbrytare, efter många års uppehåll har jag nu snöad in mig mer och mer. Rentav skaffat båt. Och börjat kasta med multirolle, trodde aldrig att jag skulle göra det bytet efter alla år med haspel. Och börjat använda gummifiskar. Och nu alltså också skrivit mitt första inlägg här...
            Välkommen! Kul med fler nygamla som kommer hit och skriver

            Kommentera


            • #7

              Välkommen! Kul med fler nygamla som kommer hit och skriver
              Tack, det blir nu direkt en ny inlägg/fråga i utrustningssektionen om laxspön...
              Senast ändrad av trcolka; 2023-02-01, 21:04.

              Kommentera


              • #8
                Kul med respons på mitt svammel!

                Istället för att bara prata om det kan jag ju visa lite av betessamlingen också. Vilka färger som gäller har inte ändrats så mycket sedan tidigare iaf. Som det syns så är det mest klassiska mälarfärger. Klara rött/gult/grönt och blåsilver har det blivit mycket av.

                Abborrlådan med hårdbeten:
                Click image for larger version

Name:	IMG_5389.jpeg
Views:	923
Size:	1,24 MB
ID:	2616339Click image for larger version

Name:	IMG_5476.jpeg
Views:	881
Size:	1,41 MB
ID:	2616340

                Och sedan de hårda gäddbetena:
                Click image for larger version

Name:	IMG_5482.jpeg
Views:	924
Size:	1,93 MB
ID:	2616341
                Click image for larger version

Name:	IMG_5481.jpeg
Views:	915
Size:	1,80 MB
ID:	2616342
                Click image for larger version

Name:	IMG_5480.jpeg
Views:	923
Size:	1,64 MB
ID:	2616344
                Click image for larger version

Name:	IMG_5483.jpeg
Views:	929
Size:	1,93 MB
ID:	2616343

                Just nu sitter jag mest och plockar runt med allt och försöker maximera förvaringen utan att göra att det blir för mycket "gräva runt". Behöver nog skaffa en bra ryggsäck istället för axelväskan. Vill ha något stort och bekvämt men inte heller överdriva så går runt som en backpacker...

                Kommentera


                • #9
                  Så en dag för några veckor sedan när vädret var lite mildare så gav jag mig iväg på lite provfiske med det nya spöet, Abu Garcia Svartzonker Combo 30-100 haspel. Nu skulle man känna på hur det är att kasta lite tyngre beten men blev nog lite besviken faktiskt. Dels på kastlängden, tänkte att man skulle komma långt nu men det blev inte alls längre eller kanske t o m kortare än med mindre beten. Lite av det kanske beror på mitt linval, Fireline Ultra8 i 0,32 som är både grov och stel. Det andra var att jag märkte varför många säger att man ska köra multirulle på tyngre grejer, det blev ganska drygt att kasta länge.

                  Så jag började fundera på om man kanske skulle ta och försöka lära sig multirulle. Det fanns ju en hel del enklare combos på rea så kanske skulle ta och passa på. En annan tråd här på forumet fick mig över kanten och beställde ett set. Inga gäddprylar dock, dom verkar bara finnas dyrare så inget jag vill lägga för att prova på. Ångrar lite att jag inte tog multi-varianten av Svartzonker combon, men sånt är livet.

                  Så till helgen så kom det hem ett Abu Garcia (hur kom det sig att tre av fyra set jag har är Abu Garcia, jag är inte märkestrogen?) Revo X Combo 10-30. Jag satte på en billig lina (för jag antog att det kommer att sluta med att den blir ett stort trassel bara) och provade runt lite. Det var ändå enklare än jag trodde, kunde kasta runt lite i trädgården. Blev några småtrassel och inga jättelängder men det gick ändå. Och det var så mycket smidigare att inte hålla på med bygel och pekfinger varje kast. Jag får se hur det blir när man fiskar lite på riktigt med det, som så många andra så väntar jag bara på våren nu!

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag läste din story och känner mig tvungen att svara. Det påminner en hel del om hur det var för mig för några år sedan, nybörjare igen så att säga. Även om det i mitt fall var så att jag höll på lite grann med fiske då jag var barn, men jag kände igen många grejer då jag väl tog upp fisket igen. Men mycket att lära var det. Multirulle är lite trassligt att lära sig. På min första multi fick jag byta lina säkert 3-4 gånger på någon månad i början, det gick åt helvete helt enkelt. Jag fick till och med problem då jag köpte mitt första gäddspö för tyngre beten. Min kastteknik var nog usel helt enkelt, för jag fick jämt trassel till och med på större haspelrulle. Men skam den som ger sig, det händer ytterst sällan numera.

                    En sak är säker, nu när du väl är fast så kommer du köpa massvis med fiskegrejer, det är ju halva nöjet på nåt sätt. Snart vill du testa ytterligare ett annat spö, annan rulle osv…Att gå in i en fiskebutik är som att gå in i en leksaksbutik som barn, lite samma känsla. För min del har jag gått från att inte ha nånting till att det är svårt att få plats med alla fiskegrejer hemma…en elmotor är svår att gömma undan liksom. Och båten…och trailern…och kajaken m.m

                    Du får gärna hänga med ut på Mälarfiske om du vill, hör av dig isåfall!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                    11 svar
                    3 093 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                    77 svar
                    4 904 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                    26 svar
                    2 215 visningar
                    15 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                    12 svar
                    527 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                    15 svar
                    1 411 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X