Är det någon som vet hur man slipar en isborr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det någon som vet hur man slipar en isborr?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborrekungen
    replied
    Tack så mycket för alla tips som jag har fått, jag har nu skickat in skären på slipning.

    Lämna en kommentar:


  • Gäddamatör
    replied
    Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg

    Ny krona behövs troligen inte om dem inte är skadad?
    Krona till en Rantanen är dyr men klarar många slipningar.

    Som sagt lämna till någon som pysslar med slipning/industrislipning
    Brukar kosta runt 100-200kr.
    Blir ofta bättre än nytt!

    Gick lite fort där, ja, menar såklart omslip.

    Lämna en kommentar:


  • Kimmen
    replied
    Ursprungligen postat av Gäddamatör Visa inlägg
    Svårt att få till bra, men går att få det att fungera. Det viktigaste är att du ser till att inte slipa på själva undersidan. Har testat att slipa upp några kurvade moraskär till 200mm, med skapligt resultat. Största problemet är att få rätt grad, så dom "biter" lagom. Mina blev mer aggressiva, men det gör ju inget om isen är 15 cm, men om den är 80 så är det inget vidare. Kosta du på dig en ny krona, finns inget värre än att stå på isen med slö borr..
    Ny krona behövs troligen inte om dem inte är skadad?
    Krona till en Rantanen är dyr men klarar många slipningar.

    Som sagt lämna till någon som pysslar med slipning/industrislipning
    Brukar kosta runt 100-200kr.
    Blir ofta bättre än nytt!


    Lämna en kommentar:


  • Gäddamatör
    replied
    Svårt att få till bra, men går att få det att fungera. Det viktigaste är att du ser till att inte slipa på själva undersidan. Har testat att slipa upp några kurvade moraskär till 200mm, med skapligt resultat. Största problemet är att få rätt grad, så dom "biter" lagom. Mina blev mer aggressiva, men det gör ju inget om isen är 15 cm, men om den är 80 så är det inget vidare. Kosta du på dig en ny krona, finns inget värre än att stå på isen med slö borr..

    Lämna en kommentar:


  • Mr Morgan
    replied
    I många sportfiskebutiker byter man bara den slöa borrkronan mot en nyslipad dito.

    Lämna en kommentar:


  • fanders
    replied
    De flesta borrar har skär som är utbytbara, troligtvis inte mycket dyrare att köpa nya skär än att lämna bort för slipning.

    Lämna en kommentar:


  • ajoan
    replied
    Som många sklriver så är det en bra idé att lämna in till någon som har koll på just isborrar. Ett annat alternativ är att använda IcePal så du kan slipa själv -> https://www.edgepal.com/slipverktyg/ice-pal-5422799 . Jag har en sån själv och den fungerar utmärkt. Mojängen, som kanske är den Sir Fish-a-lot menar, gör det mycket enkelt att hela tiden hålla skäret sylvasst.

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Det funkar inte med fil. Hela skäret måste vara spikrakt... minsta lilla skit och det slutar skära i isen direkt.

    Lämna som sagt till någon som har utrustning för det och har koll på vilka vinklar det ska vara.

    Exempelvis: Slipa, Slipning av cirkelknivar papper-, plast-, återvinning-, livsmedels- och textilindustrin i Norrköping & Stockholm | Sliptjänst AB (sliptjanst.se)
    Fick höra liknande argument från frisören när jag erbjöd mig att prova att slipa hans svindyra frisörsaxar. Det slutade med att jag fick med mig en sliten som ”försökskanin”. Givetvis gav jag mig inte på den med fil utan en finkornig brynsten, dock helt på ”frihand”. Även på en sån sax liksom med mkt annat är slipning i rätt vinkel helt avgörande.
    Sen ett drygt år tillbaka idkar jag och frisören nu byteshandel, gratis klippning mot slipning.
    Möjligen är det ngt in i helvete svårt med just skär till isborr, men har man erfarenhet av slipning sen tidigare skulle det kanske kunna vara värt ett försök.

    Lämna en kommentar:


  • Abborrekungen
    replied
    Tack så mycket för länken, men den är mycket dyrare än vad isborren är värd

    Lämna en kommentar:


  • stol69
    replied
    https://www.edgepal.com/slipverktyg/ice-pal-5422799

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 153 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 723 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 227 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X