Jag köpte en begagnad isborr av märket Rantanen 90 mm, är det någon som vet hur man slipar en sådan isborr?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Är det någon som vet hur man slipar en isborr?
Collapse
X
-
Finns en mojäng till det. Annars är det bara att lämna in till
nån som kan.
Det viktigaste är att få till rätt vinkel på skären annars är det poänglöst att slipa.
Här har du en matnyttig tråd:
https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ning-av-isborr
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
- 1 gilla
-
Bor i södra Sverige så isfiske har aldrig blivit av, än mindre slipning av isborr. Så ta det jag skriver med en nypa salt.
Har däremot slipat ett stort antal kedjor till motorsågar, sekatörer, häcksaxar, vanliga saxar, knivar etc.
Utgår från att skären till borren är av härdat stål. En fil till motorsågs kedjor är tillverkad för att kunna ”bita på” härdat, vilket en vanlig metallfil inte är. Med en dylik tunn rundfil får man ”glida den framåt och i sidled” samtidigt vid slipning, avgörande för ett lyckat resultat är givetvis att hålla rätt vinkel.
motorsågsfilar är små och smidiga, och därför lätta att ha med sig om det skulle behövas.
- 1 gilla
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inläggBor i södra Sverige så isfiske har aldrig blivit av, än mindre slipning av isborr. Så ta det jag skriver med en nypa salt.
Har däremot slipat ett stort antal kedjor till motorsågar, sekatörer, häcksaxar, vanliga saxar, knivar etc.
Utgår från att skären till borren är av härdat stål. En fil till motorsågs kedjor är tillverkad för att kunna ”bita på” härdat, vilket en vanlig metallfil inte är. Med en dylik tunn rundfil får man ”glida den framåt och i sidled” samtidigt vid slipning, avgörande för ett lyckat resultat är givetvis att hålla rätt vinkel.
motorsågsfilar är små och smidiga, och därför lätta att ha med sig om det skulle behövas.
Lämna som sagt till någon som har utrustning för det och har koll på vilka vinklar det ska vara.
Exempelvis: Slipa, Slipning av cirkelknivar papper-, plast-, återvinning-, livsmedels- och textilindustrin i Norrköping & Stockholm | Sliptjänst AB (sliptjanst.se)
- 1 gilla
Kommentera
-
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Det funkar inte med fil. Hela skäret måste vara spikrakt... minsta lilla skit och det slutar skära i isen direkt.
Lämna som sagt till någon som har utrustning för det och har koll på vilka vinklar det ska vara.
Exempelvis: Slipa, Slipning av cirkelknivar papper-, plast-, återvinning-, livsmedels- och textilindustrin i Norrköping & Stockholm | Sliptjänst AB (sliptjanst.se)
Sen ett drygt år tillbaka idkar jag och frisören nu byteshandel, gratis klippning mot slipning.
Möjligen är det ngt in i helvete svårt med just skär till isborr, men har man erfarenhet av slipning sen tidigare skulle det kanske kunna vara värt ett försök.
- 2 gillar
Kommentera
-
Som många sklriver så är det en bra idé att lämna in till någon som har koll på just isborrar. Ett annat alternativ är att använda IcePal så du kan slipa själv -> https://www.edgepal.com/slipverktyg/ice-pal-5422799 . Jag har en sån själv och den fungerar utmärkt. Mojängen, som kanske är den Sir Fish-a-lot menar, gör det mycket enkelt att hela tiden hålla skäret sylvasst.
- 1 gilla
Kommentera
Foton
Collapse
-
Jag köpte en begagnad isborr av märket Rantanen 90 mm, är det någon som vet hur man slipar en sådan...2 Foton
-
Kanal: Privata bloggar
2023-02-05, 13:01 -
-
Svar till Xerup's fiske och funderingarav harlequine...1 Foto
-
Kanal: Privata bloggar
2022-11-21, 18:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|