Team Hajmat: Gäddfiske i Ålands ytterskärgård - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Hajmat: Gäddfiske i Ålands ytterskärgård

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Team Hajmat: Gäddfiske i Ålands ytterskärgård

    Några härliga dagar på Asterholma

    .
    I onsdags tog jag, Cine och hennes familj ett antal färjor ut i Ålands östra arkipelag med slutdestination Asterholma – en liten ö belägen mycket nära gränsen till Finland. På denna lilla ö, bland klippor, kobbar, skär och en massa gäddor är Cines pappa uppväxt och hennes farfar bor fortfarande kvar där och driver en trevlig stugby. Här skulle vi nu spendera några dagar och gäddspöna var med.
    Förra året var vi där några dagar i juli och fisket var stundvis helt okay även med Ålandsmått mätta. I år verkade det dock ännu bättre eftersom jag hört från flera källor att fisket blivit bättre runt ön, bl.a. från den kända guiden Mats Fagerlund från MaPaFishingteam. Förväntningarna var således på topp och när vi kom fram till ön på onsdagskvällen var jag inte sen fram med fiskegrejerna. I det sista kvällsljuset gick jag ner till bryggan och skulle testa några kast mest för att stilla det värsta begäret och det dröjde inte många kast innan det exploderade i det klara vattnet när en fyra-femkilosgädda kastade sig över min McTail. Mothugget resulterade bara i en flygande McTail centimetrar från mitt ansikte och pulsen var på topp när jag konstaterade att gäddorna verkar ju finnas där. Nöjd och belåten med det gick jag och lade mig.
    Följande morgon bestämde jag mig för att ge gäddorna en till chans precis efter att frukosten avslutats och efter ett fåtal kast med min tuggade Sub Seducer*högg det sådär härligt som det alltid gör på spinnerbait. Upp kom första Asterholma-gäddan.

    Efter att ha badad, ätit lunch, solat och gjort andra härliga saker som hör skärgården till bestämde jag mig för att testa några kast till från land. Jag kastar i en smal liten växtfri kanal i ett stort växtbälte alldeles nedanför stugan och snart har jag landat två till små gäddor på min Toppie. Sjukt vad bra det betet fungerat/fungerar i klart vatten vid soligt väder. Liten, inget rassel och en skönt naturtrogen färg – klockrent.
    När middagen var uppäten var det återigen lite fiske som stod på schemat. Nu skulle jag låna en liten träbåt vilket öppnade för nya möjligheter. Jag styr mot första bästa kant och i de första tre kasten hade jag två gäddor upp. Det började bra och fortsatte nästan lika bra. Huggen duggade tätt och de betena som stod för nästan alla stenhårda hugg var Toppien och en nyinförskaffad [Stalker]. Jag bara njöt för fulla muggar av alla balla hugg i det otroligt klara vattnet och jag har ett flertal följare som högg precis vid båtkanten efter att de följt med sedan betet landade. Coolt!

    Sista morgonen vaknade jag av ett starkt gäddsug redan vid femtiden på morgonen så jag smög mig upp och gick ner för att testa ta något kast och fota den vackra soluppgången. Det var dock svårt att se var växterna var och inte var och jag gav därför upp efter några kast och gick snart och kröp ner i sängen igen. På dem igen lite senare bara…

    Det skulle dröja till en bra bit efter lunch innan jag greppade spöna och gick ner mot båthuset. Nya platser skulle upptäckas var det tänkt men först ville jag värma upp vid den närbelägna kanten som producerat bra med fisk tidigare. Det skulle visa sig vara ett bra val, för i nästan första kastet kunde jag se hur det flashade till bakom min Toppie inne bland växterna när en gädda gjorde utfall men missade. Av virveln att skåda var gäddan lite bättre än de tidigare och jag hann knappt tänka tanken innan någonting höll på att slita spöt ur händerna på mig och en hård fight tog sin början. Efter ett antal rusningar under båten och in tillbaka bland växterna på nästan bottnad broms och ett gäng missade landningsförsök kunde jag greppa den bångstyriga gäddan i ett stabilt gälgrepp. Schysst med en lite finare pjäs!


    Efter att gäddan fotats mätte jag henne till 94 cm och vikten var 5,4 kilo. En mycket trevlig madam som snällt simmade tillbaka efter vårt trevliga möte i båten.

    I de följande två kasten tar jag två gäddor men det var ju nya platser som stod på schemat tänkte jag och drog i gång den lilla snurran och puttrade mot nya jaktmarker. Det skulle visa sig att det inte gjorde så mycket för gäddorna var på plats både lite här och lite där. Återigen är det Toppie och Stalker som dominerar men även en Svartzonker-tail som jag apterat med en paddel gav hugg i första kastet, en kombo jag ska fortsätta testa. Jigg och vassdrag gav även det en del fisk. Jag avslutade fisket vid femtiden men när jag packat upp grejerna och började gå mot stugan slängde jag ett ögonkast tillbaks mot vattnet varpå suget blev för stort igen och jag tog mitt ena jerkspö med Toppien på och gick ut på piren vid båthuset. De första tre kasten gav tre gäddor och sedan fick jag skynda mig tillbaks till stugan och middag som bestod av nyplockad färskpotatis och smörstekta abborrar direkt från havet. Ibland är livet bra härligt och jag kan knappt vänta tills nästa sommar då jag förmodligen får chansen att bända skärgårdsgäddor igen runt den lilla ön


    Postat i:Fiskerapporter, Utrustning/beten

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)


    [FONT=Impact]Blogg[/FONT]

    [FONT=Impact]Filmer[/FONT]

    [FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 178 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 775 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 230 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
541 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X