Årets största gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Årets största gädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Hur gör man bäst för att dokumentera fångsten den dagen rekordgäddan kliver på? Vi är glada amatörer som oftast får gäddor mellan 0,5 och sex kilo, men självklart kommer vi satsa på PB:n och svenska rekord nästa år. Är vi helt fel ute om vi tänker:

    - Stor håv för att håva gäddan och låta den vila.
    - Mätränna som är minst 150cm lång.
    - Väger man en 20kg gädda bäst i håven eller i en ikeakasse?
    - Eller ska man vara modern och inte väga utan bara mäta att den är 144cm lång?
    - Fotar man bäst vinkelrätt mot mätrännan med mitten av gäddan mitt i bilden?
    - Eller är det bättre att ha mitten av bilden mitt för gäddans nos så att man tydligt ser att den ligger vid noll? Stjärtfenan är ju så platt att där kan man ju knappast luras av vinkeln.
    - Visst är det bra att ha med två kameror ifall en skulle trilla i?

    Jag har faktiskt aldrig tänkt på det, men för oss som inte brukar vara med i gäddtävlingar kan det nog ta ett par storgäddor innan vi får till en bra dokumentation. Speciellt när min fotograf är 6år gammal och han inte lånar ut vågen till någon av oss andra.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

      Varför?
      För exakt vikt och längd, sen har ju jag iofs liten takräckesbåt.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
        Hur gör man bäst för att dokumentera fångsten den dagen rekordgäddan kliver på? Vi är glada amatörer som oftast får gäddor mellan 0,5 och sex kilo, men självklart kommer vi satsa på PB:n och svenska rekord nästa år. Är vi helt fel ute om vi tänker:

        - Stor håv för att håva gäddan och låta den vila.
        - Mätränna som är minst 150cm lång.
        - Väger man en 20kg gädda bäst i håven eller i en ikeakasse?
        - Eller ska man vara modern och inte väga utan bara mäta att den är 144cm lång?
        - Fotar man bäst vinkelrätt mot mätrännan med mitten av gäddan mitt i bilden?
        - Eller är det bättre att ha mitten av bilden mitt för gäddans nos så att man tydligt ser att den ligger vid noll? Stjärtfenan är ju så platt att där kan man ju knappast luras av vinkeln.
        - Visst är det bra att ha med två kameror ifall en skulle trilla i?

        Jag har faktiskt aldrig tänkt på det, men för oss som inte brukar vara med i gäddtävlingar kan det nog ta ett par storgäddor innan vi får till en bra dokumentation. Speciellt när min fotograf är 6år gammal och han inte lånar ut vågen till någon av oss andra.
        Sportfiskarna har en bra beskrivning för vad som krävs för godkänd registrering på sin hemsida.
        Utifrån denna förstår jag varför man inte godkänt fisken tråden handlar om. Mer oklart varför den godkändes i första läget iom att den hade osäkra uppgifter på längd och omkrets.

        För egen del lär tyvärr aldrig någon registrering bli aktuell eftersom jag
        a/ Ofta inte vill, eller av löften är förhindrad att uppge fångstvatten.
        b/ Är för jävla dålig.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Arbetar...
        X