Kenya / Victoriasjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kenya / Victoriasjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kenya / Victoriasjön

Hej!
    Ska åka till kenya i mitten av september och givetvis ska jag passa på att fiska
    Vi skall bo på kiboko bay vid victoriasjön och det är nilabborren man skulle vilja ha chans att få fajtas med i första hand. Någon här som har något tips att bjuda på? Verkar gå att boka med "locals" på plats via hotellet, men jag vill ju helst boka i förväg med så duktiga guider som möjligt så man vet att det blir av och att man har en hyfsad chans på hugg, för det lär ju inte bli så många tillfällen i livet man kommer att fiska nilabborre

/Magnus

Senast ändrad av Edguy; 2012-08-09, 20:44.

När jag var i Kenya nu i april så rekommenderade de att man inte fiskade alls i Viktoriasjön. Sjön är full av farliga bakterier och skit. Så råkar man trilla i så får man garanterat amöbor som slut tarmsystemet och kan ställa till det resten av ditt liv.

Så vi blev rekommenderade Lake Naivasha istället. Dock ingen nilabborre tyvärr. Men jag har en bekant som fick en slags amöba i Kenya för några år sedan, han fick genomgå omfattande operationer och hade stomipåse i ett bra tag, inte så lattjo som 22-åring.
    Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
    http://www.ichtys.se

Kommentera

Ett exempel:
      Killer Fact: About half of all swimmers in Lake Malawi test positive for Bilharzia when checked at InterHealth or other tropical centres. Källa interhealth.org.uk

Sedan finns ju:
      Tyfus, kolera och amöbor etc.

Om man sedan inte tycker att detta duger kan man ta en lite tripp till västra Uganda...

Kommentera

Usch och Fy! Det var ju inte direkt vad jag ville höra.. men tack för informationen.
        Jag som drömt om nilabborre..
        Carlsson: Blev det nåt fiske för er? Får väl kolla upp lake naivasha och se om vi kan ta oss dit istället..

Kommentera

Tyvärr så blev det aldrig något fiske. Var lite småsjuk ett tag och tog inte tag i fisket i tillräckligt god tid. Många ställen behöver man ha egen utrustning, och det hade inte vi. Så var ute i god tid och kolla med lokala människor och guider. Vi var lite vid kusten runt mombasa med, där fanns ju big game fishing, men det kostade massor av pengar.
          Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
          http://www.ichtys.se

Kommentera

Hej,
            antar att du redan varit i Afrika vid det här laget men annars har jag en bra kontakt i Tanzania där jag själv var ute och fiskade en timma (bara!) och drog uppe en nilaborre på runt 16 kg, den största de fångat låg på runt 90 kg. Kolla mitt album så ser du den. Han jag känner äger en av halvöarna utanför Mwanza där han har ett vandrarhem och skyddar vattnet runt om så det finns gott om fisk. Annars är ju problemet i Victoriasjön att det är överfiskat (kommersiellt och lokalt). Det är inte farligt att åka dit och fiska eller bada i vattnet som vissa tror. Du ska ju inte dricka det naturligtvis men för att åka på bilharzia eller annat ska du exponeras lång tid för parasiterna vilket du inte gör om du "råkar" trilla i.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
            9 svar
            1 494 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
            7 svar
            1 636 visningar