Tjeena;D jag undrar bara om det är någon som ska upp till saltströmmen i sommar själv ska jag dit v.28. längtar som fan så skulle va skojj å höra om någon annan ska dit:P// Fille
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
saltströmmen
Collapse
X
-
Tjena!
Jag och mina fiskarbröder åker upp den 12juli för tredje året i rad. Kommer inte ihåg vilken vecka det är, 28 kanske?? Ska bli riktigt gött.. Ha respekt för strömmarna bara, hörde nyss att en dykare sugits ner på 70m djup!! Vart ska ni bo nånstans?
-
Hej Jonas 37; Kyrkö 520 är en jättefin, hög och stadig båt! Senast, 2005 som jag var uppe och fiskade i Saltstraumen hade vi ett grymt sejfiske antalsmässigt. De riktigt stora (skrytfiskarna) uteblev dock......Ursprungligen postat av Jonas 37Jag åker dit v22,jag tar även med mig min båt.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej igen Jonas 37; Jag har mest pimplat och kastat med stora Svenskepilkar och Shadjiggar, men aldrig testat att köra med wobbler i Saltstraumen. Däremot känner jag några norrmän som mycket framgångsrikt brukar djupriggstrolla efter storsej i Saltfjorden, den 7 mil långa fjorden innanför Saltstraumen, med 185 mm Bomber 17A och ledade Bomber 17J. De framgångsrikaste Bomberfärgerna vid deras trolling efter storsej är XBON ( Bonitablå makrill), PTL (silverprismasidor med blå rygg), XSIL (silversidor med blå rygg) och XSPM (Spanishgrön makrill), typiska havsfiskefärger. De har berättat för mig om många wobblerfångade sejar över 10 kilos vikt plus några strax under 20 kilo. Även med "prutmån fför känt folk" som de snackas om i Norge handlar det om grymma sejfångster vid trolling.Ursprungligen postat av Jonas 37Jag ska satsa på trolling efter flundra med Westins Jätte, prio2 blir väl jiggfiske med shaddar 15-23cm efter sej,torsk
Ingen av mina gamla fiskekompisar från förr vill åka med till Saltstraumen eller Kvalsundet längre. De tycker att bilresan Stockholm T&R med båttrailer på släp är alldeles för jobbig. Kanske har de rätt eftersom den yngste av dem är 67 år. Det är bara jag själv som är evigt ung, alltid lika tokig och drömmer om nästa tur till Saltstraumens rusande och kämpastarka storsejar.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej igen Jonas 37; Jag har med likasinnade fiskat ganska många gånger i Saltstraumen genom åren. Ingen gång har vi blivit utan fisk och ingen gång har vi fått någon sej eller torsk över 20 kilos vikt. Första året jag fiskade i Saltstraumen var 1963 eller 1964 vill jag minnas. Sedan blev det flera gånger på 1970-talet och några gånger på 1980-talet. Förr hade vi min drygt 5,1 m långa Askeladden, liknande din klinkade Kyrkö 520, när vi havsfiskade i Altafjorden, K-fjord, Kvalsundet och Saltstraumen. Idag har jag en betydligt större och sjösäkrare båt, en 640 Buster Magnum med dubbla motorer. Den klarar sig bra däruppe. Senast vi var i Saltstraumen, 2005 låg det en liten 5-meters båt ute i värsta strömmen och snurrade i virvlarna, till hälften vattenfylld. Vi gick ut i ösregnet mitt i natten med min Buster Magnum och tog deras av vattnet nertyngda båt på släp in i land bredvid det vita magasinet. Det var en tjej och två tonårskillar som satt i båten. Hon grät och grabbarna skrek i panik rakt ut..... Väl iland vände vi deras båt på sidan så att vattnet rann ut. Ungdomarna sprang upp bland husen och försvann...Ursprungligen postat av Jonas 37OF det är min första resa till Saltströmmen,jag har inte ens havsfiskat förut.
Sorry men vi är 10st som ska upp, 2st står redan i kö ifall det blir återbud.
2st båtar ska trailas upp, 2st båtar ska hyras.
Jag har ännu inte bestämt mig för att att åka till Saltstraumen i år. Det kostar ju en hel del att släpa båten så långt T&R. Hyra stuga kostar ju också. Havsfiskespön, rullar, linor och beten har jag till båt och besättning. Dina två kompisar som står i kö för att åka upp kan ju kontakta mig och berätta lite om sig själva.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2008-03-14, 16:06.
Kommentera
-
Hallå!
Ska till Saltströmmen den 2 juni o fiska en vecka.
Ska försöka o ta en hälle å så vill jag komma över 10 kg på både torsk o sej.
Varit där sedan 2001 så det e inte så himmla lång tid men man börjar lära känna vattnen nu.E ju så himmla vacker natur med bergena på båda sidor fjorden!
Som sagt så måste man ha stor respekt för strömmen, höll på o gå dåligt förra året!
Va utanför nålsögat o fiskade med två stycken kompisar o vi hade en båt med akterhytt som vi hyrt på campen, vi kollade tidvattenkortet o vi skulle kunna åka igenom för att ta oss hem. så jag drog på o till saken ska sägas stt det va lite disigt o skummt, så jag ställde mig genom luckan på hytten o drog på.
När jag kom in nästan mitt i nålsögat så kom en fin virvel upp ca 7 m framför båten som va ca 2m i diameter, Va ju bara o försöka o sikta på rätt sida virveln men vi for igenom den med ett väldans dunns. Men det va aldrig nån fara men man va ganska skakis o sakerna låg lite huller om buller i båten!
Så man ska ta det säkra före det osäkra!!!!!
Men ser man infädingarna som går in i strömmen med sina båtar o fiskar på kvällarna så kan man undra vad dom tänker med!
Förra året va det en liten båt med ett gammalt par som åkte in i stråmmen o la sig men motorn va bara en liten 10 hk eller nått!
Mvh/TobbeSenast ändrad av VildeBill; 2008-05-23, 18:49.
Kommentera
-
Okey, lite off, men det frågades ju om det.
Mythbusters testade virvlar i en myt, och de har ju aldrig fel... Ähum
Episode 56: Killer Whirlpools, Snowplow Flips Car
* Whirlpools can suck down boats: BUSTED. No recorded whirlpool is even close to the strength necessary for sucking down a ship.
* Whirlpools can suck down people: PLAUSIBLE. Adam willingly demonstrated this one.
Tanka själva avsnittet om ni vill se. De körde även 20 gånger världens snabbaste virvel men ändå sögs inget ned.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Stockholmare åka uppåtav megabuzzDet finns stora gäddor i alla älvar och sjöar uppe i Norrland skulle jag säga. har själv fiskat mycket...1 Foto2026-01-29, 14:23
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Flytringsfiske_Helsingborg, 2022-08-05, 15:24
|
9 svar
677 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg