Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Får helt enkelt dra ut en sväng i helgen och testa.
    Vi fick några Lakar i vintras på riktat fiske i ett strömmande vatten från isen så det blir till att testa där fast från land.
    Ska bli riktigt kul att testa !
    Återkommer med resultat !

Kommentera

Lake är ju en av få vettiga arter att fiska efter arbetet på kvällen denna tid på året.

I Helsingborg har jag inte riktigt den möjligheten.
      Då blir det kustmete efter udda arter så fort influensan släppt taget om mig.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-11-13, 20:30.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har bottenmetat mycket efter lake i både sjö och rinnande vatten så kan väl flika in med lite input från mitt fiske.

Vill dock påpeka att jag numer nästan aldrig kör bottenmete längre, av den enkla anledningen att det finns
        metoder för lake som är så mycket roligare och även effektivare än metet, och det är ju det viktigaste; att det ska vara roligt

Blir dock ett pass eller två om hösten, metet har ju den fördelen att det är väldigt mysigt och avkopplande.

I sjöar så har jag kört längs stenstränder med brant sluttande botten. I rinnande vatten så har jag hållit mig till bakvatten.

Har experimenterat mycket med flytkulor (Fox) som jag normalt har till bottenmete efter gädda för att få upp betesfisken men har inte upplevt att jag haft fler laknapp för det. Slumpen eller inte, men kör iaf med betesfisken liggandes på botten.

Färskt bete är A & O till allt slags lakfiske i min mening. Mört, abborre, löja, det mesta slinker ner. Att fånga
        betesfisk någon/några dagar före ett pass för att sen ha det i frysen innan fisket är som regel lika med noll i napp, laken
        verkar vara ohyggligt kräsen på detta. Undantaget som bekräftar regeln är den så fantastiska slommen (nors).
        Mig veterligen finns det ingen annan fisk som man kan fånga på våren, ha det i frysen flera månader, för att sedan tina upp o fiska på med bra resultat...och för att sedan efter fisket frysa ner och tina upp igen och ändå ha ett bra fiske. Norsen är därför mitt favoritbete.

Som Haze nämnde så är det absolut värt att flytta betet om inget hänt. Något annat att tänka på är att alltid ha fräscht bete i vattnet, dvs byt bete efter någon timme om inget hänt, just det verkar ha varit skillnad mellan succé o fiasko (åtminstone har jag iaf inbillat mig det).

Lakmete är ofta synonymt med riktig dretbotten, sprängsten, stockar o allt möjligt bråte, ett tips är därför att tackla med ett lekande glidande på huvudlinan, som naturligtvis är grov flätlina eller grov nylon, sen ett gummiband mellan det lekandet o ner till sänket. Om man fastnar så är det ofta sänket som kilat sig fast nånstans och då brukar gummibandet efter lite lirkande antingen gå av, eller att det fjädrar loss sänket (hittade ingen bättre ordval, får skylla på ohumant tidig uppstigning).

När jag kör ett pass så är jag på plats innan skymningen för att ha gott om tid att tackla upp, spana in vattnet o lägga ut betena i lugn o ro innan den heta perioden kommer. Det är inte skoj att hålla på att stressa och dona i mörkret, oavsett hur bra pannlampa man har, mitt i heta laktiden, då kommer nånting gå åt helvete. Mellan 17-20 har jag haft bäst fiske, sitter ytterst sällan längre än till 21:00.

Vädret är en annan faktor att tänka på. Ju sämre väder, ju bättre fiske är min erfarenhet.
        Höststormar med regn och rusk eller allra helst ett riktigt rejält snöoväder verkar sätta riktigt fart på
        fiskarna, här vore det kul o höra andras erfarenheter.

Sen det viktigaste; nappen är ofta väldigt försynta. Man kan såklart köra med nappalarm om man tycker det är kul
        men det kommer inte hjälpa en vill jag påstå. Har inte fått någon direkt stor lake på bottenmete (upp till strax över 3),
        men ingen av de har fått larmet att sjunga. En lysstav på spötoppen och ett vakande öga är bästa nappindikation då det som regel bara blir en lätt bugning, och då är det kroka som gäller o hoppas att kroken sitter. Hellre en misslyckad krokning än en lake med kroken i magen - laken sväljer snabbare än man tror. Ett vanligt scenario i början av lakmetekarriären var att man skulle kolla betet för att mötas av "oj, satt det fisk på". Huggen är alltså väldigt svåra att uppmärksamma. Här vore det kul att höra om andras erfarenheter och vad ni upplevt.

De gånger jag bottenmetar kör jag numer alltid med hairrig, där jag gjort håret av en bit grov metalltråd, vet inte exakt vad för material det är, men det påminner om titanium.
        Tråden bockas till ett V i ena änden o trycks in i betesfisken. Finns en artikel om ismete/pimpel efter lake här på forumet där just den lösningen fanns, det var iaf där jag fick inspirationen.

Vill betona att alla dessa erfarenheter gäller höst/vinterfisket, det annars så fantastiskt underbara vårfisket efter lake
        verkar vara en helt annan historia.

Sen bör man tänka på att laken är en mystisk o spännande fisk som man aldrig riktigt blir klok på, det är därför saker o ting "verkar" vara ist för är

Kommentera

Det är bara att hålla med dig Piwe, ju sämre väder desto bättre lakefiske det brukar gälla!

Men när det gäller bete så har jag haft mycket bra fiske på gammal infrusen betesfisk av flera olika arter, färskt är dock bäst!

Sill, gärs och öring är oftast bäst där jag fiskar men andra arter som mört, löja, abborre och såklart mask funkar också bra.

Intressanta tips med hairrig och för platsval vid insjöfisket. Metoder jag absolut ska testa

Kommentera

Mycket intressant läsning. Den här tråden tar sig bättre och bättre. Haze, jag PM:ar!
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Jag är också intresserad av platser i och runt Gbg där det finns lake, ni behöver inte dela era hotspots, snarare vatten som nappar!
              My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
              lord how i will miss that woman...

Kommentera

Ursprungligen postat av piwe Visa inlägg
                Har bottenmetat mycket efter lake i både sjö och rinnande vatten så kan väl flika in med lite input från mitt fiske.

Vill dock påpeka att jag numer nästan aldrig kör bottenmete längre, av den enkla anledningen att det finns
                metoder för lake som är så mycket roligare och även effektivare än metet, och det är ju det viktigaste; att det ska vara roligt
                Blir ju lite off-topic men jag undrar vilka metoder du menar?
                Flötmete/trotting eller kanske vertikalfiske?
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-11-14, 01:48.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSCN0872.jpg
Views:	1
Size:	533,8 KB
ID:	1775880Click image for larger version

Name:	DSCN0879.jpg
Size:	475,0 KB
ID:	1775881

Min kompis fick två stycken och jag fick tre på ca. 4 timmars fiske Nappen är extrem svåra att upptäcka men den sista kände jag på en gång. Jag var dock oberörd av det då jag gärna vill ha hem ett par stycken men det är ett problem om man fiskar inriktad catch and release. De min kompis fick var små medan mina var från 7 hekto till ca. kilot (inte vägd). Jag hade öppen bygel och fingret på linan och på min tafs hade jag lysstav. En del säger att den ser dåligt och den gör den kanske men de andra killar som var på plats fick inget och min kompis fick två små medan jag fick var helt okej och fina för just platsen där det är (extrem) mycket men små lake - mycket mer än bra för beståndet. Därför tror jag att lysstaven har haft effekt för jag var den enda som fick bra fisk. Betet var små biter av bäcköring som har lagt 1,5 månad i frysen. Förstår man att förvara fisk är det inget problem att den inte är ny. De är dessutom kända (vad jag har läst och hört) för inte vara kräsna Så det var en härlig kväll Och jag tycker de kämpar mycket härligare än vad man påstår - iallafall på spöt
                  Senast ändrad av janjoh; 2014-11-14, 01:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Ni som bottenmetar Lake, lägger ni betet platt efter botten eller försöker ni få det en liten bit upp från botten?
                    Jag blev riktigt sugen på att prova själv !
                    Platt på botten min goda man

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSCN0873.jpg
Size:	961,3 KB
ID:	1775882 Den största av mina lakar orsakade detta lintrassel för både jag och min vän

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                      5 svar
                      408 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Grabbn88  
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10