Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter

    Jag har försökt mig på att bottenmeta lake två gånger under hösten. Metet har varit förlagt till sen kväll, ca 20-23. Vid första passet metade jag med hel räka och fick en braxen. Vid det andra tillfället metade jag med sillhuvud och fick en gädda. Under båda passen har jag fiskat i en å nära inloppet till en sjö. Givetvis har jag kollat så att vattnet hyser lake och det bekräftar FVO:t samt fångstrapporter i fisketävlingar.

    Det jag undrar är om jag söker laken på fel plats? Jag vet att laken leker under vintern och då brukar befinna sig i grunt vatten i sjön men hur beter den sig nu under hösten och sedan tidig vinter? Tacksam för tips om det är något jag kan förbättra.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

  • #2
    Sök dom djupt! Dom är väl så fulla av kvicksilver så dom inte orkar upp.

    Kommentera


    • #3
      Vi fiskar ofta lake i Nissan, Ätran och Helgeån under höst-vinter. De brukar dyka upp i oktober men i år har det varit så varmt så jag skulle gissa att de börjar röra sig senare denna säsong. Mitten på november till slutet av december är den hetaste perioden.

      Underskatta inte stora beten. En trekilos lake sväljer lätt en trehektos mört men kanske ratar en 10cm lång betesfisk.

      Skitfiske!

      Kommentera


      • #4
        Tack för tips! Blir till att fortsätta pröva sig fram under höst/vinter.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

        Kommentera


        • #5
          Nu har det varit rätt så kallt senaste veckan. Blir minst ett nytt försök i helgen!
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

          Kommentera


          • #6
            Nytt försök gjordes igår mellan 21-23.30 cirka. Jag fiskade från två olika platser i samma å som tidigare utan något intresse för sillen. En tanke som slog mig är att ån är mer strömsatt i nuläget p.g.a den senaste tidens regn. Det försvårar fisket en aning och jag vet inte huruvida laken gillar/ogillar vattnets ökade ström.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

            Kommentera


            • #7
              Intressant tråd. Jag har tagit min enda lake i en djuphåla men strömmen på stället ifråga är ganska lugn. Inte mycket till input så någon mer erfaren får komplettera med info.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Kul med respons oavsett . Just det där med djup är lite svårt också. Har inte riktigt lyckats hitta någon plats där ån varit särskilt djup hittills. Men vad jag tror så är en god utgångspunkt alltså att försöka finna en djuphåla där strömmen inte är allt för kraftig.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

                Kommentera


                • #9
                  Jag ska ut på lakemete i Halland imorgon eller på torsdag. Rapport från det fisket kommer

                  Kommentera


                  • #10
                    Och jag ska ut på torsdag i Sävar i Sävarån - kan också ge lite input Har dock varit ute vid umeälven en gång men fick mer bottennapp än napp (0). Är less på just den bästa platsen i umeälven att man nästan alltid mister grejor så jag vill meta med flöte. Jag har glidflöten som gör att jag ändå kan komma ned på rätt djup men hålla mig ovanför skrotet så jag inte fastnar. Har även köpt lysstaver. En tanke till är att jag kan använda mig av strömmen så att laken inte behöver komma till mitt bete, men mitt bete kan komma till laken. Några tanker? Jag har även så pass stor rulle att jag kan ta upp flötstoppet på rullen vid behov utan problem För spelar inte det inte roll om det är botten eller flötmete så länge man kan få rätt djup. Vad tycker/tänker ni andra? Ovanlig metod men ovanlig innebär inte dålig (hur många fiskar öring med flötmete, mask och rött garn på krokskaftet ovanför masken och jisses som man får öring - både insjö, bäck och havsöring) bara för det Dock är det svårt att få Lake i Umeälven i förhållande till några andra platser - mycket väntande och jag vägrar alltså fiska på natten (på vintern) utan det får bli eftermiddag + kväll från skymningen och framåt så det blir många turer där jag bara fångar frisk luft Jag återkommer också med mina turer. Om det är fart på fisket häruppe då måste det ju snart komma lite mer fart där i sörland och nu är eran metrologiska sommar förbi dessutom, så det måste väl vara en tidsfråga

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                    36 svar
                    23 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                    125 svar
                    15 247 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg blåvitt88  
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 511 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                    3 svar
                    367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
                    3 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BeeMan
                    av BeeMan
                     
                    Arbetar...
                    X