Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Snyggt!
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Haze Visa inlägg
      Det är bara att hålla med dig Piwe, ju sämre väder desto bättre lakefiske det brukar gälla!

Men när det gäller bete så har jag haft mycket bra fiske på gammal infrusen betesfisk av flera olika arter, färskt är dock bäst!

Sill, gärs och öring är oftast bäst där jag fiskar men andra arter som mört, löja, abborre och såklart mask funkar också bra.

Intressanta tips med hairrig och för platsval vid insjöfisket. Metoder jag absolut ska testa
      Jag kör enbart på gammal infrusen mört och det funkar för mig.
      Men vem vet, jag måste testa med lite färskt bete så kanske jag får massor

Kommentera

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
        Jag kör enbart på gammal infrusen mört och det funkar för mig.
        Men vem vet, jag måste testa med lite färskt bete så kanske jag får massor
        Alltid skönt att ha det i frysen - bara ta ut lite fisk och iväg samt att det funkar fint tydligen

Kommentera

Precis av den anledningen som jag alltid sparar lite mört (fryst) från ismetet för man vet aldrig när man kan behöva lite död betesfisk.
          Ska inhandla lite lysstavar och knyta lite tackel ikväll sen blir det nog ett test på söndag e.m!

Fäster ni lysstav på linan och kör med öppen bygel eller fäster ni den på spötoppen och håller stenkoll på vad som händer?

Eller ska man köra med ålbjällra och stängd bygel?
          Nappar de så pass hårt så man hör dem ?

Kommentera

Jag kör med bjällra.. är ju inte ultimat när det är så mörkt som det är nu om kvällarna måste ja säga.. men d funkar

Kommentera

Nu kan jag ju av egen erfarenhet inte säga hur det känns när lake nappar men jag har spänd lina, stängd bygel och håller pekfingret mot linan. Har vid bottenmete alltid upplevt att jag känt tydligt då fisken tagit betet (braxen, berggylta, gädda och ål) och därmed kunnat göra mothugg så att fisken inte hinner svälja bete och krok.

Kommentera

Ska tilläggas också att det är grymt spännande att meta enligt ovan. Ibland sitter man där någon timma och det är stendött men när du väl känner att något är på betet stiger pulsen och spänningen blir underbar. I synnerhet av att sitta i totalt mörker.

Kommentera

Kul! Jag brukar köra ålbjällra och stängd bygel, men är snabbt där och släpper bygeln vid första pill, sedan tar jag linan mellan tummen och pekfingret och sträcker upp försiktigt, då kan man känna om de karaktäristiska tuggen är där. Då är det till 95% lake som är framme, då är det bara att sätta mothugget

Har provat både lysstav och aluminiumfolie samt har kompisar som kör digitala larm vilket funkar bra alla varianter, men jag har aldrig suttit med fingret på linan för att känna hugget när det gäller lake - coolt!

Kommentera

Ingen som använder sig av ett feederspö vid lakmete?
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                      Precis av den anledningen som jag alltid sparar lite mört (fryst) från ismetet för man vet aldrig när man kan behöva lite död betesfisk.
                      Ska inhandla lite lysstavar och knyta lite tackel ikväll sen blir det nog ett test på söndag e.m!

Fäster ni lysstav på linan och kör med öppen bygel eller fäster ni den på spötoppen och håller stenkoll på vad som händer?

Eller ska man köra med ålbjällra och stängd bygel?
                      Nappar de så pass hårt så man hör dem ?
                      Jag fiskar med spänd lina och med lysstav på tafsen Angående tafsen inbillar jag mig att det gör skillnad för det fanns två andra fiskare på plats som inte hade ett napp fast de bara var 10 meter borta från oss. Min kompis fiskade utan lysstav på tafsen och han fick två små. Medan jag som fiskade med lysstav (och lite små beten som igår var biter av en bäcköring) och jag fick kvällens överlägsen största (utan dock att det är stor-lake med rätt fina för den lilla ån med topp på ca. 1 kg+)

Dock tror jag lysstav på spötoppen eller ålpingla kan vara bra att ha för de kan ta betet så försiktigt att trots spänd lina med öppen bygel men fingret på linan så att det stannar kvar på platsen (precis som när jag metar gädda men då märks hugget i form av en "stöd"), då märks nästan ingenting om det märks. Otroligt hur försiktig laken är men det gör det allt mer spännande Frugan min har just ätit lever och rom från laken och sade mvg+ och ikväll blir det lake till middag (och imorgon med) Men jag har aldrig upplevd en utpräglat rovfisk som nappar så försiktigt - helt otroligt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                      5 svar
                      408 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Grabbn88  
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10