Kanadaröding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kanadaröding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kanadaröding

    Vet ett vatten där det finns kanadaröding, sett en själv på 8-15kg (uppskattad vikt) och finns det en sådan stor bör det finnas fler kanadarödingar

    Så nu vill jag gärna ha tips på hur jag ska fånga denna fina gäddutklädda lax-art

    - Vilket djup bör jag hålla mig minst på?
    - Vilken tid på dygnet ska jag fiska?
    - Vilken tid på året ska jag fiska?
    - Vilka metoder funkar, bottenmete med betesfisk, tunga skeddrag, wobbler, trolling, isfiske, osv.?
    - Lever de inom ett visst geografiskt område eller förflyttar de sig långa sträckor som laxen och öringen?

    Jag såg denna fisk väldigt grunt, på 1,5-2m bland näckrosor simmade den helt orädd runt båten helt ointresserad av våra drag en höstdag och sen dess har jag inte kunnat släppa tanken på detta monster som satte min hjärna i obalans då jag trodde först det var en monster-asp med tanke på fenorna som syntes ur vattnet men när den simmade under båten såg jag plötsligt gäddskinn/mönster/färger. Såg hela fisken ordentligt och under själva händelseförloppet hade jag ingen aning vad en kanadaröding är för fisk/art men efter googlande hittade jag exakt vad det var för fisk.

    Googlat en del, men inte hittat speciellt mycket info.

    Click image for larger version

Name:	giant-lake-trout-Lake-Superior.jpg
Views:	1
Size:	60,1 KB
ID:	1834884
    Senast ändrad av Serigös; 2014-12-01, 20:42.

  • #2
    Jag har trollat kanadaröding med 4 spön i 18 timmar fick inte en fisk då ska den sjön vara känd . Hörde att Juni ska vara bra månad jag fiskade i augusti med stora gäddwobblers .
    Nu skulle jag nog prova mindre beten och ev vertikalfiske . Tror Westins jätte är för mycket i klara fjällsjöar .

    mvh Fredrik

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
      Jag har trollat kanadaröding med 4 spön i 18 timmar fick inte en fisk då ska den sjön vara känd . Hörde att Juni ska vara bra månad jag fiskade i augusti med stora gäddwobblers .
      Nu skulle jag nog prova mindre beten och ev vertikalfiske . Tror Westins jätte är för mycket i klara fjällsjöar .

      mvh Fredrik
      Tråkigt att det ej vart nån KR, men sett från antal timmar är 18h ingenting i början när man vill fånga en ny art men ändå jobbigt långt tid.

      Där jag tänkt att fiska finns även gös, och vad jag läst om K-rödingen ska den gilla de djupa svalare partierna....och det finns även djup upp emot 30-50m tråkigt bara att kroka en gös på vertikal på de djupen.

      Eftersom vintern är snart här och det kanske blir is på sjöarna ligger intresset mest på den typen av fiske, men självklart är man sugen på att testa under sommarhalvåret

      Kommentera


      • #4
        Hittade en mycket bra text som berör KR-fiske på isen

        http://www.in-fisherman.com/trout-sa...ng-lake-trout/

        Kommentera


        • #5
          Vad tror ni om att köra vertikalt jigg på 30-50m djup?

          Någon som har info hur långa sträckor denna fisk kan förflytta sig? Ex. finns den i ett vatten, simmar den ut i havet eller stannar den där?

          Jag är 100% säker att jag sett en och vill veta om det är någon ide att testa hitta fler, men då jag vet så lite om dessa fiskar och aldrig fått nån söker jag lite svar

          Kommentera


          • #6
            För att spä på ditt sug efter den där kanadarödingen ännu mer:
            https://www.youtube.com/watch?v=e5moBhtv8Yc

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
              För att spä på ditt sug efter den där kanadarödingen ännu mer:
              https://www.youtube.com/watch?v=e5moBhtv8Yc
              Kollat på det klippet + massa andra på tuben......så dessa har jag ej svårt att hitta utan vill ha mer info för att göra en satsning för att se om jag hittar kanadarödningen i det vattnet jag sett det i

              Kommentera


              • #8
                Jag har fiskat efter Kanadaröding och fått Kanadarödingar i 2 olika vatten i norr, en otroligt spännande och mystisk fisk!

                Fisket vi bedrivit är mest likt klassisk gäddtrolling med paravaner o wobbler i olika storlekar.

                Nån som vet vilket de sydligaste vatten vi har i Sverige med KR?
                Jag vet att man planterat ut KR i Mälaren under de 'ljuva' 50/60/70talen när alla utplanteringsförsök av främmande arter skedde i Sverige.
                Men vad som blev av Mälarns fiskar är de nog ingen som vet? Förmodligen gäddmat men vem vet kanske finns ett litet bestånd i nån av Mälarns klarare fjärdar bortåt Sthlm fortfarande??

                En av landets grymmaste fiskar är det absolut!

                Kommentera


                • #9
                  ska se om jag hittar tidningen med artikeln om KR i en av mina tidningar. De har tydligen stora problem med denna fisk för den slår ut alla andra fiskarter där den går fram. Få se om det stod nått matnyttigt i den

                  Detta anser jag inte vara en fisk man ska köra C&R på i svenska vatten då den inte ens hör hemma här och konkurrerar med de svenska öringarna och rödingarna
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

                  Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

                  Kommentera


                  • #10
                    Kom gärna med tips på hur jag ska lura upp dessa så ska jag se till att köra Catch & Eat eller nåt.

                    Ingen kommer tro en om jag säger vart jag har sett en sådan fisk, och känner ingen eller hört om någon som fångat en KR i dessa vatten.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                    36 svar
                    23 489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                    125 svar
                    15 245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg blåvitt88  
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 507 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                    3 svar
                    365 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
                    3 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BeeMan
                    av BeeMan
                     
                    Arbetar...
                    X