Malar i sverige?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Malar i sverige??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Riktat fiske efter mal ÄR förbjudet! Dispens får bara några få.

Man diskuterar nu möjlighteten att öppna för riktat fiske i vissa vatten men först efter nogrann kartläggning av beståndet.

Sedan vet jag en kille som fiskar mal i "privat vatten" (en större damm /mindre sjö) markägaren planterade in mal för x antal år sedan och de kan vara riktigt feta nu!
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Vore det inte kul om nån planterade in Bass i Sverige!

Kommentera

Ursprungligen postat av RobRaven Visa inlägg
        Vore det inte kul om nån planterade in Bass i Sverige!
        "Svartabborren finns sedan 1962 i vilt tillstånd i Sverige. Den har efter ett tidigare misslyckande inplanteringsförsök i Sydsverige införts till odlingsdammar i Blekinge och ovannämnda år även i 2 fria vatten i samma landskap, nämligen Vitavatten och Norra Dämmet. Arten har fortplantat sig där och fanns 1984 med goda bestånd."

Hurvida det stämmer eller ej vet jag inte.

Kommentera

Har faktiskt en ganska intressant historia om just detta ämne.
          Farsan och hans kompis var ute o fiskade gös en natt och rätt som det var högg det tag rejält i spöt...
          Dom trodde först på en ritkgit stor gädda, men det visade sig när den kom till båten att det var en mal på uppskatningsvis 25-30 kilo...1timmes fajt sen brast linan några fåtal meter från båten !

Kommentera

Jag känner några som brukar trolla på båven efter gös med feta beten och får ofta på mal,så för dom är de inte ovanligt ; )

GAH vill meta dom asen
            Keep talking about me, You are just making me famous..
            MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
            www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Jimmiie: Vad heter dom som du känner på båvens vattenvidder? någon från närheten av sjön eller?

Kommentera

Fick en mal

Fick en mal på trolling i sommras. Trodde inte man kunde få det på rodd. Fick den på en blå Broman lite större modell. Tyvärr är bilderna dåliga, hade bara en mobil med mig. Kunde inte åka hem och hämta kamera, malen måste i så snabbt som möljigt då dessa är fredade. Men f.n vilken upplevelse...................

Kommentera

Mal på konstbete är inget konstigt. I spanien/frankrike spinnfiskas, jerkas, vertikalfiskas mal inriktat.

Sveriges malpolitik är ett skämt! Arten är hotad, och det behövs fler och större rovfiskar i övergödda slättsjöar som kvävs av för stora vitfiskbestånd. Dom borde spridas! Men arten har lågt komersiellt värde, därför är inte fiskeriverket intresserade. Sverige har åtagit sig att skydda arten, men gör inget! Därför behöver arten hjälp av unga heta hunters att hitta nya livsmiljöer..
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Klart att malen är en hotad art, men att den skulle vara utrotningshotat i tex Emån är ett skämt. Lägger du i en kräftbur med agn i där så kan jag garantera många småmalar.
                    Att sportfiskare får mal i båven skvallrar ju om att malen är kvar, sen vet jag inte hur stora och många som finns i båven.
                    Malen är för övrigt en underbar fisk som bjuder upp till kamp och lååånga härliga rusningar. Har slutat fiskat mal efter att i somras nåt mitt mål. 100+ Pounds mal som med internationella mått räknas som en breakpoint...
                    sigpic

Kommentera

Vore intressant att samla in uppgifter om i vilka vattendrag Malar blir tagna.
                      Även om det endast är ett exemplar.

Har försökt hitta uppgifter om detta men det skrivs inte mycket om det och Emån, Båven och Mälaren är de enda namnen man ser när det pratas om fångade Malar.

Jag tror att sportfiskare är bättre lämpade till att samla in uppgifter och kolla beståndet på Mal än Fiskeriverket. Känns som de bara är ett stort stimm pappersknuffande mörtar för att lyckas visa riktiga resultat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                      1 svar
                      222 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Jester Burk II  
                      Startad av BosseD, 2026-04-29, 15:00