Men om man hade den listan på nätet sen, så skulle säkert en massa idioter åka dit och tjuvfiska sen. Bättre att inte ha någon lista alls, men visst kan jag hålla med om att det skulle vara jävligt intressant med en sån lista.Kul att veta var de finns. Hur långt norrut kan malen finnas?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Malar i sverige??
Collapse
X
-
Bottenmetar man med daggmask, utanför valfri näckroskant i rätt område i Båven, Möckeln, eller Emån så fångar man ganska enkelt ett antal små malar. I Helgeå, där det sattes ut mal från Emån för ngra år sedan, är det nu vanligt med småmal.
Några lekmoga malar där förutsättningarna är halvbra, så verkar det ta sig?
John B Eriksson gjorde med tillstånd från länstyrelsen examensarbete om malens jaktbeteende. Dom fick under deras fiske minst 1 över 30kg, per fisketillfälle i snitt. Varav två st över 50kg. I samma vatten som Natanson arbetar heltid med att forska på malen, och beräknar beståndet till ca 300 individer. Och aldrig får några stora på sina långrevar på botten.
I Emån är inte malbeståndet svagt, är förutsättningarna rätt fångar man flera vid varje fisketillfälle, i blandade storlekar.Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Ja självklart kommer det alltid finnas idioter men det kan ju även sägas om terrorister och listor på vart kärnkraftverk finns i olika länder. Och uppgifter om vart körnkraftverk finns är ju inte dolda precis.
Vill man ha säkerhet får man ju helt enkelt hålla så mycket koll på vattnen som det är möjligt. Mer kan man inte göra.
Att hålla det hemligt hjälper inget alls anser jag. Kanske skulle även allmänheten tycka om tanken och få upp ögonen mer för hur viktigt det faktiskt är att vårda våra fiskevatten.
Mal finns ju uppenbarligen i fler vattendrag än dessa 3 men då det hålls så hemligt så anses den här fisken som något som inte borde existera i Sverige.
Kommentera
-
Kan inte annat än hålla med. Dock lär man verkligen tänka sig för vart man stoppar dem, det går ju rätt fort att rasera ett ekosystem om det blir fel eller om de sprider sig till vatten de verkligen inte hör hemma i. Men som du säger i sjöar som håller på att kvävas av för stora vifiskbestånd (det finns väl t.o.m. en del sjöar man försöker näta bort vitfisk från?) kan malen inte göra annat än nytta.Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggMal på konstbete är inget konstigt. I spanien/frankrike spinnfiskas, jerkas, vertikalfiskas mal inriktat.
Sveriges malpolitik är ett skämt! Arten är hotad, och det behövs fler och större rovfiskar i övergödda slättsjöar som kvävs av för stora vitfiskbestånd. Dom borde spridas! Men arten har lågt komersiellt värde, därför är inte fiskeriverket intresserade. Sverige har åtagit sig att skydda arten, men gör inget! Därför behöver arten hjälp av unga heta hunters att hitta nya livsmiljöer..Den förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
-
Finns nog en överhängande risk att ädelfisken BLIR födan^^Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggVore inte fel med Mal i Vättern =)
Men det skulle nog inte vara så populärt om det beståndet blev för stort och konkurrerade ut ädelfisken...fast ädelfisken går kanske inte riktigt på samma föda som malar.Den förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
-
Ja det är klart men det får man ju räkna med =)Ursprungligen postat av Dalis Visa inläggFinns nog en överhängande risk att ädelfisken BLIR födan^^
Och det finns nog tillräckligt för att de ska kunna samsas i det vattnet :P
Kommentera
-
Malar passar nog dåligt i vättern? Det skall vara varmt och grumligt och riktigt mycket halvstor fisk. I Ringsjön trålar dom upp var det 700 ton vitfisk förra året? Ett malbestånd där hade varit bra.Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Mal i en klar kallvatten sjö? Det skulle nog vara ett dömt projekt...Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggVore inte fel med Mal i Vättern =)
Men det skulle nog inte vara så populärt om det beståndet blev för stort och konkurrerade ut ädelfisken...fast ädelfisken går kanske inte riktigt på samma föda som malar.
Kommentera
-
Säg inte det, det kan ju fungera och vilka jättar det skulle kunna bli.Ursprungligen postat av CalleX Visa inläggMal i en klar kallvatten sjö? Det skulle nog vara ett dömt projekt...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av BosseDHej,
Jag har blivit kontaktad av en forskare från Polen som är på jakt efter material av...3 Foton-
Kanal: Våra svenska fiskar
2026-04-29, 15:00 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
|
1 svar
222 visningar
2 gillar