Malar i sverige?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Malar i sverige??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tror inte det finns någon mal kvar i Mälaren,med tanke på alla nät från fritidsfiskare/yrkesfiskare och sportfiskare med trolling, mete ,jigfiske ,och ingen har fått någon? så ser det verkligen mörkt.
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Under sommaren kom det in flera kunder i butiken som berättade att dom hade fått mal i mälaren. Jag fick även se kort på en fin mal. Så visst finns dom , mälaren är stor.

Kommentera

Ursprungligen postat av BigWalley Visa inlägg
        Under sommaren kom det in flera kunder i butiken som berättade att dom hade fått mal i mälaren. Jag fick även se kort på en fin mal. Så visst finns dom , mälaren är stor.
        Lite konstigt, för det brukar bli lite uppståndelse med så ovanlig fisk.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

jag har oxå haft ett par kunder i sommar som fått mal i mälaren/freden, 2st samma dag vid bottenmete
          UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
          minken.bloggsida.se/

Kommentera

Det är inte lake de fått då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Von__H Visa inlägg
              Det är inte lake de fått då?
              Verkar som om det är Mal.
              I tried sniffing Coke once, but the ice cubes got stuck in my nose.

Kommentera

Vet att det har funnits mal här i Sala dammar. Det är grunt och grumligt och bara 2 meter som djupast. Men efter att kommunen inte släppte på tillräckligt med vatten under vintertid så bottenfrös hela systemet och det blev fiskdöd utan dess like. Det var ett par år sen nu och det kanske har kommit igång igen. Det finns rikligt med gädda plus att dom planterar in regnbåge varje år.

Kommentera

Enligt vänner finns det även en del mal i Småldands trakterna och norra skåne.

Kommentera

Det har konstaterats malförekomst i 30-40 vatten i Sverige vad jag hört.
                    Och mestadels handlar det förstås om illegalt förflyttade malar som återfångas och kanske lyckas bilda bestånd på lämpliga platser.
                    Att flytta runt mal är nog det mest idiotiska man kan göra som sportfiskare! Malen är en toppredator som kan gå fruktansvärt hårt åt andra fiskbestånd i vatten dit den kommer, exempel finns på vatten i södra Europa där den utrotat exempelvis lax. Dessutom går den hårt åt sjöfågeln. Jag håller till i ett område där malen gått fruktansvärt hårt åt fiskbeståndet, även sjöfågeln är borta och gäddan som tidigare toppredator tycks vara i det närmaste helt undanträngd. Gäddfiske går för övrigt knappt att bedriva pga all mal som nappar istället och de flesta malar under 10-12 kilos vikt är rejält " sandpapprade" av andra malar som gnagt på dom. Antagligen är andra fiskar så hårt nedbetade att dom äter varandra.
                    Om man över huvudtaget är rädd om fisken i vattnen flyttar man inte dit en predator som malen då konsekvenserna kan bli fruktansvärda för fiskbestånden och ekosystemet. Låt den vara där den är idag och spridas på naturlig väg om omständigheterna tillåter
                    Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Vad jag minns av tidigare läsning i ämnet är det två förutsättningar för naturlig förekomst av Mal i Sverige. Den första är en sjö i samma vattensystem djupare än typ 40 meter pga en historiskt tidigare torrperiod. Den andra är att vattentemperaturen för framgångsrik lek måste kunna bli typ 22-23 grader..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                      1 svar
                      234 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Jester Burk II  
                      Arbetar...