Karp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vet inte varför men man blir på bra humör när alla trevliga karpfiskar smider planer för våren och berättar om sin mål 2007 o allt , så skönt när ingen kommer med nån spydig och otrevlig kommentar här forumet.

Skitfiske på er alla!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kiwi
      Du har inte märkt någon skillnad på beteende och sådär när dem börjat växa? Jag har fått för mig att dem ändrar sin livsstil och beteende när dem blir lite större.

Jag har sett Rangarssons lista över saker han matat sina karpar med, har du testat något annat kul?
      Den Karp som börjar växa blir dominant gent de andra. Är alltid framme först när det kommer mat. Ser den en annan karp som "äter" i bottengruset så kommer den och knuffar undan den/de andra. Åtminstone i akvarium så har den dominanta karpen en tendens att snabbare acceptera tveksam mat(nyfiknare? mer egoistisk?).

Ragnarsson och jag har testat istort sett samma saker. Provar jag något så brukar jag tala om det för R och vise versa. Men något ess kan det tänkas att den lurifaxen har i rockärmen

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
        Den Karp som börjar växa blir dominant gent de andra. Är alltid framme först när det kommer mat. Ser den en annan karp som "äter" i bottengruset så kommer den och knuffar undan den/de andra. Åtminstone i akvarium så har den dominanta karpen en tendens att snabbare acceptera tveksam mat(nyfiknare? mer egoistisk?).

Ragnarsson och jag har testat istort sett samma saker. Provar jag något så brukar jag tala om det för R och vise versa. Men något ess kan det tänkas att den lurifaxen har i rockärmen
        Ah! Tror du större karp i en riktigt sjö skulle vara dominant gentemot de mindre fiskarna?

Jag undrar hur stor skillnad det är när dem är större och letar föda. Känns som att dom blir mycket "latare" när dom blir större. Då tänker jag på hur tex. Ragnarssons karpar attackerade små guppies, jag har svårt att tänka mig Musse sikta in sig på en mört och anfalla som en torped(granat kanske?)

Jag undrar hur pass många karpar det ska vara i en grupp för att det skall finnas en "ledare".

Har du/ni märkt av någon större skillnad på olika boiliemärken? Några som sticker ut?
        Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Men e det enbart bottenmete som gäller vid karpfiske?
          sjuksköterskestudent från västerås

Kommentera

Ursprungligen postat av ohlstedt
            Men e det enbart bottenmete som gäller vid karpfiske?
            Det är den helt klart vanligaste metoden, men det går alldeles utmärkt att ta dem på både flöt och ytmete m.m. också. Martin (SpecimenHunter_Martin) kör nästa uteslutande med flötmete

Skitfiske.
            www.specimenhunters.se
            "Big carp are very seldom caught in winter.. and that also goes for spring, summer and autumn"

Kommentera

Ursprungligen postat av SpecimenHunter_Rasmus
              Det är den helt klart vanligaste metoden, men det går alldeles utmärkt att ta dem på både flöt och ytmete m.m. också. Martin (SpecimenHunter_Martin) kör nästa uteslutande med flötmete

Skitfiske.
              Frilina är inte fel det heller med betet någonstans från botten till ytan. Klart häftigast tycker jag att det är när man lägger ut ett ytbete på en karp man kan se och kan följa hela förloppet tills karpen bestämt sig för att äta (Adrenalin).

Kommentera

Ah! Tror du större karp i en riktigt sjö skulle vara dominant gentemot de mindre fiskarna?

Jag undrar hur stor skillnad det är när dem är större och letar föda. Känns som att dom blir mycket "latare" när dom blir större. Då tänker jag på hur tex. Ragnarssons karpar attackerade små guppies, jag har svårt att tänka mig Musse sikta in sig på en mört och anfalla som en torped(granat kanske?)

Jag undrar hur pass många karpar det ska vara i en grupp för att det skall finnas en "ledare".

Har du/ni märkt av någon större skillnad på olika boiliemärken? Några som sticker ut?
                Ja någon form av dominans tror jag att de har även i det fria. När man får ett gäng karpar att tokäta så kan man tydligt se hur en större fisk hamnar mitt i maten medans de mindre äter från sidan och det bör tyda på att det finns någon form av "dominans".

Även om man matar karparna så att de är proppmätta så äter de ändå upp småfisken i akvariet och det borde tyda på att det är naturligt för dom att äta en fisk som är lättfångad. Jag är fullständigt övertygad om att de äter fisk i det fria, har bland annat sett hur karp går och smaskar bland fiskyngel som flyr i panik. I England fångas det en hel del karp vid mete med död betesfisk (Dock riktat efter andra arter).
                Som jämförelse kan jag nämna att yngel ibland är ett överlägset bete på Sarv, vilket jag tror gäller för de flesta karpfiskar vid rätt förutsättningar.
                Där finns flera "vitfiskar" som jag ibland använder betesfisk till, men karp har jag inte vågat prova på ännu.

Om man skall titta på mina ovetenskapliga karpstudier i akvariet så skulle jag påstå att det krävs 2 karpar för att få en "ledare". Har man 2 st jämnstora karpar som är "dominanta" i varsit akvarium och flyttar dom till samma akvarium så blir en av dom den "dominanta" efter ett tag. Vilket leder till snabbare tillväxt. Tänkte försöka utveckla detta till att se om den karp som tappar dominansen när man gjort denna omflyttning kan återta dominansen om den kommer tillbaka i sin ursprungliga "flock" eller om det är den nya dominanten i det akvariet som är ledare hädan efter?

Foodsource beten ger överlag en bra effekt, hemmamix med tex frolic är gott. Billigaste möjliga fiskmix med lite annat "gott" brukar bli bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
                  Ja någon form av dominans tror jag att de har även i det fria. När man får ett gäng karpar att tokäta så kan man tydligt se hur en större fisk hamnar mitt i maten medans de mindre äter från sidan och det bör tyda på att det finns någon form av "dominans".

Även om man matar karparna så att de är proppmätta så äter de ändå upp småfisken i akvariet och det borde tyda på att det är naturligt för dom att äta en fisk som är lättfångad. Jag är fullständigt övertygad om att de äter fisk i det fria, har bland annat sett hur karp går och smaskar bland fiskyngel som flyr i panik. I England fångas det en hel del karp vid mete med död betesfisk (Dock riktat efter andra arter).
                  Som jämförelse kan jag nämna att yngel ibland är ett överlägset bete på Sarv, vilket jag tror gäller för de flesta karpfiskar vid rätt förutsättningar.
                  Där finns flera "vitfiskar" som jag ibland använder betesfisk till, men karp har jag inte vågat prova på ännu.

Om man skall titta på mina ovetenskapliga karpstudier i akvariet så skulle jag påstå att det krävs 2 karpar för att få en "ledare". Har man 2 st jämnstora karpar som är "dominanta" i varsit akvarium och flyttar dom till samma akvarium så blir en av dom den "dominanta" efter ett tag. Vilket leder till snabbare tillväxt. Tänkte försöka utveckla detta till att se om den karp som tappar dominansen när man gjort denna omflyttning kan återta dominansen om den kommer tillbaka i sin ursprungliga "flock" eller om det är den nya dominanten i det akvariet som är ledare hädan efter?

Foodsource beten ger överlag en bra effekt, hemmamix med tex frolic är gott. Billigaste möjliga fiskmix med lite annat "gott" brukar bli bra.
                  Jag vill också ha ett akvarium...

Har du testat några Readymades?
                  Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Jag vill också ha ett akvarium...

Har du testat några Readymades?
                    Jo några har jag provat, The source och gamla formen av Crustacean var jätte bra(de "slåss" som tokiga). Behövde jag någon gång köpa readymades så blev det nästan alltid någon form av Crustacean, MEN den tiden är över.

Banan & Crustacean(gamla), Kiwi & Crustacean(gamla) och Formula One Plus var snäppet sämre men fortfarande riktigt bra(slåss men inte som tokiga).

Dynamite Pineaple plus var bra(fyller munnarna men det gör inget om något bete ligger kvar till de andra), men Sutare och Sarv gillade dom lite för mycket vid fiske.
                    Senast ändrad av jögge; 2006-12-10, 20:01.

Kommentera

Funderar fan att skaffa nåra karpar till mitt 540 liters asså.,
                      men skulle vara kul att ha en liten sutare också
                      På jakt efter 15+

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                      5 svar
                      412 visningar
                      0 gillar