Om dar en sådan med bra motor till vettigt pris köper jag den.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
HR460 fishing köpes!
Collapse
X
-
jag kan meddela dig att det är en trång livsfarlig båt i ganska dålig kvalité utan lanternor
förlåt om jag sabbade dina planer nu, men jag kollade på den båten när jag skulle köpa båt. Ångrade mig ganska snabbt när den stod bredvid båtar från Micore och AMT
dock ett billigt alternativ
[FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]
-
Du är ju verkligen i en klass för sig.
/// Mikko
Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inläggjag kan meddela dig att det är en trång livsfarlig båt i ganska dålig kvalité utan lanternor
förlåt om jag sabbade dina planer nu, men jag kollade på den båten när jag skulle köpa båt. Ångrade mig ganska snabbt när den stod bredvid båtar från Micore och AMT
dock ett billigt alternativ
Kommentera
-
jag pratade med någrastycken när jag skulle köpa båt och de som hade prövat denna båt i lite högre sjö avrådde mig starkt från att köpa en sådan. Jämför man denna båt mot t.ex. en micore 500 så vill man aldrig köpa en hr.
Det är däremot ett billigt alternativ och den är säkert prisvärd, men det finns många andra begagnade båtar i bättre kvalite. Alla tycker vi olika och självklart får ni tycka vad ni vill om denna båt
vänliga hälsningar Anders[FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]
Kommentera
-
-en Micore är en tämligen mycket större och tyngre båt, en Buster Magnum är en fan så mycket bättre båt än en Micore 500.....
för att inte tala om en Finlandsfärja...
-jag fattar inte varför det alltid skall dras iväg så förbannat, folk frågar om en liten lätt styris för 25-30k, och det slutar med en Finlandsfärja, annars drunknar du...
-jämför likvärdiga saker snälla ni.Senast ändrad av Nito; 2013-03-18, 21:11.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inläggdu kan ha upp till 50hk på en hr 460 och den är 35cm kortare än micore 500, men tycker du att det är två fruktansvärt olika båtar så får du tycka det.
Jag håller med Nito, det är ju inte jämförbara t.ex. då du hoppar över två HR klasser;
HR 480 och den som jag skulle jämföra micore med är nog i sånnafall med HR blir det nog HR 510 eller numera HR 530 (då inte 510 tillverkas längre).
HR 460 F är en allroundbåt som du kan köra vertikalfiske, spinfiske och trolling med.
När man ska välja båt ska man först och främst tänka på "vad ska jag ha den till" fiske eller familjeutflykter eller transporter över Ålandshav....?
och nummer två hur mycket kan jag avvara....pris
När det gäller fiske så ska man nog även ta sig en funderare över vad för var/typ av fiske....
Är det vertikalfiske eller trolling i de större sjöarna? Själv hade jag nog valt en typ en Silver Shark om jag skulle trolla i Vättern och inte en micore 500, fast då är vi uppe i en ytterligare prisklass..... Men det var inte det som jag tror MarcusR var ute efter. Jag tror man kan få loss en ny HR 460 för ca lite över 100 med en 50 hp 4t på.
Jag tror att det är en båt som man kan köra hyfsat bra vertikalfiske ifrån samt att du även kan köpa till fiskeplan så kan man utan problem köra grymt gäddfiske/spinfiske för tre pers.
Har sett tyvärr allt för många som lagt 200 kkr+ på en båt men sen när det kommer till
t.ex ekolod går de och köper ett sniklod för under 1000 kr som de tänker använda till fisket.....Hur tänkte man då??? Se till att inte lägga hela budgeten på båten, utan även tänka på allt du behöver typ, elmotor, ekolod, plotter etc.
Jag skulle personligen inte ge mig ut i "krabbsjö" på Vättern med en sådan båt som HR 460 (troligtvis inte med micore heller men...).
Det skrivs mycket om stabilitet på båtar, men båtens egenskaper hänger otroligt mycket på den som sitter bakom ratten.
Sitter betydligt heller i en HR 460 i "krabbsjö" på Vättern med en erfaren förare än en landkrabba i en micore eller HR 510....
Du skriver som om att 35 cm att det skulle vara lite/jämförbart..... men när det gäller båtar är det mycket för det är då inte bara längden som (oftast) är olika.
Saker som även brukar ändras med längden är höjden på fribord (kanske då inte lämparsig för vertikalfiske), vikten micoren väger 425 kg (125 kg mer) exkl skillnad på moter, vilket är en och en halv gång vikten på HR 460.
Det som även brukar skilja är ju priset och som jag kommer ihåg det så skiljer det sig ca 40kkr i pris på en micore 500 och en HR 460 bara på själva båten, vilket är nästan två 460...
Sen får man ju räkna med att en 460 gör över 30 knop med en 50 hp där bak, hur mycket krävs inte då från micore 500.... 80-90hp, vilket betyder ytterligare ca 40 kkr till i pris för samma fart....sen när vi kommer till trailer.... jag kanske ytterligare 10 kkr. Då är vi uppe i ca 90 kkr..... sen är det även skillnader på försäkring.....driftskostnader, ja listan kan göras lång.
Ska man änvända båten till fiske i lugnare sjöar eller innerskärgården tror jag HR 460 är ett mycket bra alternativ på marknaden just nu. Ska du bedriva trolling i större sjöar i lite hårdare väder spara lite till och köp en båt på 540+
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sadda, 2022-07-10, 12:50
|
14 svar
479 visningar