Shimano Stella 2500fb - "left handle shaft" dvs.orginalet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Stella 2500fb - "left handle shaft" dvs.orginalet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• [Köpes] Shimano Stella 2500fb - "left handle shaft" dvs.orginalet

Hej,
    Har en Shimano Stella 2500FB som jag skulle vilja byta sida på veven på. På min sitter för tillfället "right handle shaft" vilket är vad jag förstår något man köper till, dvs. orginalet levereras vänstervevad.

Så om någon där ute har en Stella 2500FB där ni inte använder "left handle shaft"-et alternativt söker ett "right handle shaft" så kan vi göra affär/byteshandel.

Jag är alltså ute efter delen som heter "rd9889 Handle Shaft (left)"

Mvh

Martin

https://rodandreelpartsonline.com/products/rd-9889 Antar att du redan kikat där?

Kommentera

Kan man inte bara byta sida på veven som på alla andra Shimano hasplar ?

Kommentera

Nej inte av sprängskisser att döma. Vevens axel torde skruvas in och fast i drevet och då behöver den axeln en vänster- och högergänga (beroende på vilken sida man vill ha veven). Så har ex min Cormoranrulle eller så behövs två axlar, en med en vänster- och en med högergänga.

Den här lösningen som finns på denna shimanorulle ger sannolikt en längre gänga och därmed en något starkare konstruktion. Svårare att byta vevsida "ute i fält" (extraaxeln måste med) men hur ofta gör man det?
        Senast ändrad av anteman; 2018-01-11, 16:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Nej inte av sprängskisser att döma. Vevens axel torde skruvas in och fast i drevet och då behöver den axeln en vänster- och högergänga (beroende på vilken sida man vill ha veven). Så har ex min Cormoranrulle eller så behövs två axlar, en med en vänster- och en med högergänga.

Den här lösningen som finns på denna shimanorulle ger sannolikt en längre gänga och därmed en något starkare konstruktion. Svårare att byta vevsida "ute i fält" (extraaxeln måste med) men hur ofta gör man det?
          Alla shimano ruller jag kan hitta har så man kan byta sida på veven , är ingen expert på Stellan men dom jag har sett har man kunnat byta sida

Kommentera

Aha Stellan är lite annorlunda

Kommentera

Jo de kan byta sida men sprängskissen i länken ovan visar att t ex Stellan har två separata axlar till veven. Om du tittar på dina shimanovevar så har de billigare sannolikt en fast fyr/sexkantad axel med en motskruv för att dra fast veven. En enkel lösning som ger lite spel i veven och som kan behöva efterdras då och då.

De lite dyrare har en fast rund axel som ska in gängas in i drevet, den axeln har två olika partier av gängor med olika diameter och gängning, den ena kommer till användning med veven på vänster sida och tvärtom, ger inget spel i veven. Smidigare lösning än på Stellans snarlika variant men sannolikt också lite klenare, annars har jag svårt att se vitsen med Stellans konstruktion.

Även vissa Okumarullar har haft (har?) en vevkostruktion som kräver två separata axlar för att kunna växla mellan vänster- respektive högervevning.

Ja du hann före själv!

Kommentera

Tack så mycket för alla svar och yes jag har googlat och kommit fram till samma sidor som er. Verkar helt enkelt vara en snårig andrahandsmarknad för left handle shaft. Har redan varit i kontakt med Micke på Sportfiskeboden och det verkar som att jag får gå via Sportfiskeboden som därefter skickar den till Normark för service. Peppar peppar har dom ett left handle shaft liggandes om inte dom har ett så får det bli att beställa på nätet.

Anyway, stort tack för hjälpen!

Mvh

Martin

Kommentera

Ja lycka till iaf StarvinMarvin. Att börjar snåla med extraspolar är en sak men att de inte inkluderar en extraaxel är snålt tjänstefel i min bok...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av BrainDisorder, 2020-09-14, 17:07
                  32 svar
                  1 595 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg BrainDisorder  
                  Startad av Kulfisk, 2022-07-03, 21:02