Båtköp för insjö, behöver råd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtköp för insjö, behöver råd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtköp för insjö, behöver råd

Jag har lyckats komma över ett hus på sjötomt i småland.
    Fiskat en del där tidigare, gös, gädda och aborre finns det gott om.

Nu till det självklara: Båtköp!

Båten kommer användas både av familj (2 mindre barn) för fiske, men kanske främst när jag själv är ute och fiskar. Ngn kompis kanske får följa med om de är snäll. Mycket bottenbete, mkt kast, en del dragning. Mkt bete med barnen.

Sjön är inte super stor, lite mindre än 1 mil från en sida till den andra.

Båten kommer ligga på tomten vintertid, och aldrig flyttas.

Jag har tittat lite på aluminium. Svärfar som fiskar mkt avråder starkt då jag inte ska flytta båten + att han anser det vara hemsk känsla att sitta i när man dragar.

Så: Vad bör jag titta på? Vilken storlek bör jag titta på?

Budgeten är lite osäker, max är väl runt 100K. Elmotor har jag sedan tidigare.

Edit: Krav är att båten ska kunna ha elmotor när det behövs, vi åker upp en del i några åar och där är elmotorn ett måste för mig.

Detta är väl en av dom stora frågorna med Alu som båtmaterial. Äldre som jag är uppvuxen med träbåtar. Dessa har en sjön följsamhet i sjön och en behaglig känsla. Vem vill sitta på en plåtstol vid julbordet ?

Därefter kom plastbåten. Minns hur mina äldre familjegubbar förfasades över detta material, Kallt, hårt, slamrigt, halt, mm. Båten fölorade en del av sin mjukhet, känslan av behag att sitta på och i försvann. Ljudet av båtens skrov i vattnet förändrades till att bli kallare och hårdare, det sjöna kluckandet mot båtens trä-bordläggning blev mera ett slammer mot en en plan yta. Båtens material (plast) förändrade även hur båten samverkade med vattnet som element. Alla dessa nackdelar har mänskligheten kommit över då dom flesta båtar är plast idag. Vi barn av plaståldern har inga andra referenser. Men faktum kvarstår att behaget av en träbåt är något magiskt och fantastiskt. Trä och vatten är naturliga material och samverkar på ett behagligt sätt samtidigt som trä är väldigt behagligt mot oss människor, känslan att beröra, ljudet från det för att inte tala om lukten och förnimmelsen av natur. Vi går, sitter, ligger och lever stor del av våra liv i hemmet med trä runt omkring oss.

Om träbåt är på ena sidan i hur vi upplever båten med våra sinnen, så kom plastbåten att bli något av ett otyg, onaturligt, kallt hårt, utan känsla, lukt, ljud mm. Alu-båten är ytterligare ett stort steg åt det kalla, hårda, okänsliga för att inte säga omänskliga hållet.

Med denna historielektion så har du lite lättare att förstå din svärfar.

Om trä är 10 i känsla och upplevelse av behag och njutning så blir plastbåten kanske 5, Alubåten hamnar därmed på 1 eller 0. Äldre har otroligt svårt att anpassa sig till dessa material. Skulle du själv vilja ha en plåtsoffa till TV-rummet ? Eller plåtgolv i gymnastiksalen ? Eller en plåtsäng att gosa med gumman i ?

Frågan om båtmaterial handlar om något annat än bara båten. Det handlar om våra sinnen och om livskvalitet. Hur många har upplevt lukten av en nytjärad eka i vårsolen en tidig majdag ? När solen går ner bakom Sjöbloms dass och gäddorna leker i vik och vass. Ljudet av skrattande barn och ropet från frugan som förtäljer att silllunchen är dukad med en kall frostig kronvodka på bordet. Livet ska njutas och inte förstöras av en kall hård plåtbåt.

Storlek och typ efter era krav och användningsområde.

Sorry mitt svar blev lite drömmande och insnöat , men jag ligger hemma med förkylning och drömmer tillbaka till min tid som barn när gubbarna tjärade sina ekor nere vid sjön medans man själv sprang med metspö och håv
    Senast ändrad av Exxet; 2012-03-16, 12:32.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kör på en alubåt, lätt och smidigt! Fast å andra sidan så är ju en hederlig gammal träbåt inte helt fel heller, dock mer jobb och fix. Plast eller alu tycker jag du ska köra på, alu är väl mer stryktålig och i princip underhållsfri.

Kommentera

Måste förklara mitt gaggande i förra inlägget.

Träbåt. MYCKET känsla och MYCKET njutning för dina sinnen om man ser till just sittande i båten. som en sjön skinnfotölj med doft och behagligt ljud. men en hel del jobb med åren, behöver dock inte vara negativt om man vill å kan se njutningen av den delen.

Plastbåt. Fungerar alltid, ett behagligt mellanting av känsla och tålighet och underhåll.

Alu-båt. Fantastiskt tåliga. Tål det mesta och lite till. Nästan inget underhåll bortsett från sedvanlig tvätt på hösten. MEN ett kallt hårt, slamrigt material. Ta en hammare å slå på en plåt ochsen en bräda så förstår du skillnaden av att höra vågorna slå mot plåten en hel dag, hua. Inget känsla för dina sinnen. ingen njutning att sittande guppa runt i en solig sommardag med barnen och meta timmar i sträck. Skiter man i allt vad sinnen och känsla, njutning och bara söker ett verktyg för maximal funktion så ska du köpa Alu-båt. Men din beskrivning av sommarstället och metande med barnen säger mig något annat.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag har aldrig ens suttit i en alu båt, så jag har inga förutfattande meningar

Trä är inte aktuellt.

Förslag på bra alu båt för fiske + familjeturer? Ska kunna ha både motor+elmotor på samma gång och en styrpulpet.

Kommentera

Jag har en quicksilver 440, bred och stabil. Bred akterspegel så du får plats med en elmotor och en utombordare utan problem Jag är nöjd iaf!

Kommentera

Räcker en Linder Sportsman 400 för 2 vuxna och 2 barn? Tycker 445 är lite för dyr.

Kommentera

Den räcker nog så länge barnen är små, men kastfiske med 2+2 är nog ganska trångt. Om du kör ofta med full besättning så kan en motor på 15-20hk vara på sin plats. Å andra sidan kör man inte gärna fort med en Linder om det är gropig sjö då den bankar rejält i vågorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av wajder Visa inlägg
                  Räcker en Linder Sportsman 400 för 2 vuxna och 2 barn? Tycker 445 är lite för dyr.
                  Kolla in dom här! http://www.westgear.se/products-page/bat-modeller/

Kommentera

Lokala butiken tar 69K för en linder 400 sportsman med 15HK. Är det OK eller bör jag leta vidare?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
                    5 svar
                    1 485 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv