Bygga och rigga en styrpulpet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga och rigga en styrpulpet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga och rigga en styrpulpet

Tja.
    Jag har nyligen skaffat en begagnad roddbåt till landet som det oturligt nog gick hål i botten på (gammal lagning som brast). Så nu ligger denna båten i garaget redo att lagas till våren. Men tänkte när båten ändå är uppe och ska fixas med kanske man kan renovera den lite, just nu är den bara gul så tänkte iaf måla om hela skiten. Men kom på tanken att man skulle ju kunna rigga en enkel liten styrpulpet på höger sida av båten med bara ratt och sen fartreglaget på sidan. Vet ungefär hur jag kan bygga och plasta själva "båset" men hur ska jag koppla fartreglage och styrning till motorn så billigt och enkelt som möjligt? Skulle gärna se att man kan ta bort motorn lätt.

Någon som har några tips?

Båten:
    Click image for larger version

Name:	bild(48).jpg
Views:	1
Size:	496,1 KB
ID:	1812969
    Fiskefilms kanal på YouTube! http://www.youtube.com/user/JACFishingTeam

du behöver ju en teleflex/uniflex-styrning, nypris med ratt ca. 1500:-
    jag är inte hundra på att det går att montera växel och gasvire på din motor? det måste du kolla själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
      du behöver ju en teleflex/uniflex-styrning, nypris med ratt ca. 1500:-
      jag är inte hundra på att det går att montera växel och gasvire på din motor? det måste du kolla själv.
      Förmodligen går det inte :P Verkar lite dyrt och onödigt kanske

Kommentera

förmodligen får du tillverka varjerfästena själv, och det är förvisso inte som att skicka en raket till månen.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
          Du kan lägga ner projektet innan du ens har börjat
          Båten är en MCB 390 (390x145cm)
          Gjord av ABS-plast som det inte går så bra att plasta på (som du märkte med lagningen som släppte)
          Använd de som den är de mår nog alla bäst av inte minst båten

Skaffa en färdig stp båt istället
          Men måste ju laga hålen iaf :P Komme rinte topcoat heller fästa då eller?
          Redan skrotat stp idén

Kommentera

Inget fastnar ordentligt på ABS-plast...hör med nån Terhiåterförsäljare, dom borde veta hur du hjälpligt lagar...svets med varmluft funkar ju annars...
            Senast ändrad av byggarn; 2012-10-22, 17:30.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

skaffa PVC i råform(stavar eller vad dom nu går att få tag på) och laga med blåslampa/värmepistol eller liknande.
              det går inte att plasta, bara smälta ihop.
              förr då jag jobbade med lastbilar lagade vi kappellen (PVC) mer att smälta ytorna med varmluftpislol till dom smälte och sedan rolla ihop kontaktytorna, jag gissar du får göra något liknande

Kommentera

Ok, tackar för alla svar, det blir nog bara polyester med armering (ofc) så får de va så länge de varar.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                  Jo de går att plasta
                  Jag har sett dom som har gjort det men det släpper efter en tid
                  Terhi säljer nån spackelburk med skit som man kan reparera med
                  De ni nog tänker på när ni säger att man kan smälta ihop den måste väll ändå vara pionerbåtar....
                  Sen är frågan om man ska satsa något på en ABS båt från 1972 ?
                  Den är på landstället som sagt så ska bara ha nån skitbåt då den bara kommer användas kanske var 3:e-4:e helg men man kan ju ändå modda lite var tanken :P

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                    skaffa PVC i råform(stavar eller vad dom nu går att få tag på) och laga med blåslampa/värmepistol eller liknande.
                    det går inte att plasta, bara smälta ihop.
                    förr då jag jobbade med lastbilar lagade vi kappellen (PVC) mer att smälta ytorna med varmluftpislol till dom smälte och sedan rolla ihop kontaktytorna, jag gissar du får göra något liknande
                    Funkar det verkligen att laga en båt av ABS-plast med PVC ? ABS-plast används ju ofta till spoilers och stötfångare på bilar så jag tror att någon firma som reparerar sådana kan laga båtar med. Fast det är klart, det kan kosta mer än det smakar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 002 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49