Liten 3 meters motorbåt med styrpulpet , vad tycker ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten 3 meters motorbåt med styrpulpet , vad tycker ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för era synpunkter!

Jag har (eller både jag och min polare som ska vara medägare) tänkt igenom saken, och ni har troligen helt rätt i att båten blir alldeles för liten, även om jag kan hålla med om att den är skitsnygg. Det är främst packningen och alla fiskesaker som tar en del plats, som blir lidande. Sen vill man ju kunna stå stabilt i båten när man är 2 eller 3.

Blir att satsa på en aningen större styrpulpet, på mellan 4 och 5 meter för ungefär samma pengar. Tycker det finns en del någorlunda alternativ ute till försäljning på bla. Blocket, till ungefär samma pris, men många ligger en bra bit bort, typ 30-40 mil... så vi får fundera ett tag till.

En styrpulpet (pulpeten på ena sidan) är iallafall något vi bestämt oss för, då det ser mycket bekvämare ut att kunna ratta runt. Båten kommer användas även till vertikalfiske då och då, och visst menar många att styrpulpet är sämre för sånt, men å andra sidan blir det att använda elmotorn vid prickskyttet ändå.

Har ni några förslag eller något till salu för runt 20-lappen inkl motor så hojta gärna till. Utan släp går också bra, då det endast kommer behövas en sånt för transport till klubb bryggan där båten blir stationär. Gärna nära & runtom Stockholm. Ska nog lägga upp en annons om det hursomhelst här i forumet.

Som sagt, tack för alla svar!
    MVH
    Senast ändrad av GäddMartin; 2013-02-16, 20:07.
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Jag hade ramlat i utan att ens nudda båten

Kommentera

ha inte för bråttom bara,det kommer fler framöver,många har sparat att sätta ut dom till våren på blocket och utbudet brukar vara rätt så stort frampå vårkanten...och inte blir priserna så mycket högre heller...just på grund av att utbudet ökar ganska rejält en del år på våren så stiger dom inte alls...
        Ha ALDRIG för bråttom vid båtköp...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          ha inte för bråttom bara,det kommer fler framöver,många har sparat att sätta ut dom till våren på blocket och utbudet brukar vara rätt så stort frampå vårkanten...och inte blir priserna så mycket högre heller...just på grund av att utbudet ökar ganska rejält en del år på våren så stiger dom inte alls...
          Ha ALDRIG för bråttom vid båtköp...
          Hmm, intressant, tack för tipset. trodde det var helt tvärtom om jag ska vara ärlig, att alla säljer båtarna under hösten/vintern å sen köper alla inför våren, vilket borde betyda sämre utbud å fler köpare på våren, lika med dyrare pris, men jag är säkert ute å cyklar som vanligt

Men just i den prisklassen, runt 20 000, kan tänka mig att man aldrig får mycket bättre än en 4-5 meters 80-talare med styrpulpet å en 20+ hästars, eller? Inte för att vi behöver någon bättre eller mycket snabbare, men bara nyfiken.

Något jag märkt, som visserligen kanske inte är så konstigt heller, är att man får båtarna helt klart billigare utanför Södermanland och Stockholm. Klart att priserna triggas upp lite extra här hemma, folk har väl råd antar jag, hehe...

Bara lite drygt att dra en båt i 30km/h hela vägen från Småland typ. Fast måste man så måste man...

Borde fundera och reka runt ett tag, precis som du säger, men jag blir alltid så het på gröten när man väl bestämt sig...
          Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

går bra att lasta en 30 kärra inklusive båt på ett släp för bilar om man köper långt bort...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Gäddmartin, du har PM.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                går bra att lasta en 30 kärra inklusive båt på ett släp för bilar om man köper långt bort...
                Ja, jag har läst om det. Låter helt klart smidigare. Frågan är hur det blir med totalvikten. Den "tyngsta" bilen med dragkrok vi kan få tag i är flickvännens pegga 406 kombi, vet inte vad den väger dock. Har inte ens hajat mig på det där med vilken maxvikt man får ha på släpet. Teorin försvann från skallen samma dag man fick kk... Vi som ska ha båten, vi har båda bara B behörighet.

Ursprungligen postat av popcorn Visa inlägg
                Gäddmartin, du har PM.
                Tack, PM besvarat!

Kommentera

Står på reg-bevistet om max dragvikt, men det är nog mer än du tror.
                  Du ska väl inte köpa den där lilla Micoren?!
                  Funkar säkert på jättesmå sjöar eller när det är vindstilla, men min 360 känns VERKLIGEN i minsta laget att fiska 2 ifrån.

Vänta till våren, som byggaren säger. Det finns myycket mer båtar på marknaden som konkurrerar om köparna. Då brukar man få lite mer än man får för pengarna just nu.

// Totte

Kommentera

Det går bra att ta med båt och kärra på biltransport, jag tog hem min uttern 5001 på det viset.
                    Kruxet var möjligen att få kultrycket rätt, men det ordnar man, om man inte har för bråttom när man lastar.

// Tomas

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                      Står på reg-bevistet om max dragvikt, men det är nog mer än du tror.
                      Du ska väl inte köpa den där lilla Micoren?!
                      Funkar säkert på jättesmå sjöar eller när det är vindstilla, men min 360 känns VERKLIGEN i minsta laget att fiska 2 ifrån.

Vänta till våren, som byggaren säger. Det finns myycket mer båtar på marknaden som konkurrerar om köparna. Då brukar man få lite mer än man får för pengarna just nu.

// Totte
                      Ok, får kolla upp det, tack. Nä den lilla 3-metersbåten sket vi i samma dag vi började läsa allas synpunkter här i forumet Det blir att satsa på en ca 4,5 meters båt. Har möjligen en på gång här i närheten, en Crescent 465, så en 30-kärra är ingen fara att glida med i snigelfart om det ändå handlar om bara några mil.

Många som verkar vara ense om att vänta till våren...hmm, ligger säkert nåt i det där... Problemet är att pengarna (runt 20-25k) finns i fickan "nu"... köper man inte båten nu så lär de brännas på annat kul ganska snabbt, ni vet hur det är... min vän är likadan, om inte värre... Fisketokig som jag blivit nu, så är det också lätt att gå överstyr med småsaker såsom nya spön, tillbehör mm. Har ju redan bestämt att köpa Elite 7 lodet inom kort också. En sjukdom det där med fiske!

Vore därför skönt att ha båten kirrad inför året redan nu. Har även löst det här med båtplats samt förvaring fram till våren.

Måste också erkänna att jag alltid tänkt tvärtom än vad ni menar. Alla köper båten inför sommaren, och säljer inför/under vintern. Precis som med cab-bilar som man får mycket billigare på hösten/vintern. Men jag säger inte emot er, jag kan ha helt fel Å andra sidan, lyckas man snubbla över något superklipp i april/maj så går det ju alltid sälja den "gamla".

Ursprungligen postat av Kömnevik Visa inlägg
                      Det går bra att ta med båt och kärra på biltransport, jag tog hem min uttern 5001 på det viset.
                      Kruxet var möjligen att få kultrycket rätt, men det ordnar man, om man inte har för bråttom när man lastar.
                      // Tomas
                      Får kolla på det där, tack. Å andra sidan hoppas jag, som ovan nämnt, att vi slipper krångla med dubbla släp hursomhelst, men visst är det en lösning!
                      Senast ändrad av GäddMartin; 2013-02-18, 20:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      16 039 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49