Problem med ej planande båt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ej planande båt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med ej planande båt.

Behöver hjälp då min bror precis inhandlat en 15hk 4-takt som han satte på sin Uttern 4300. Nu till problemet är att han inte ens kommer i närheten av att plana med båten. Den "gräver" liksom ner sig men varvar som den ska osv. Det är lång rigg på motorn som det tydligen ska vara, något jag själv inte är säker på men... Båten gör max 8 knop med en person i vilket verkar riktigt märkligt enligt mig. Han har provat att "ställa" motorn i alla olika lägen utan framgång.

Då jag inte kan ett skit om sånt här uppskattar jag hjälpen.

Tack

/ Rikard Jonsson

Tjena.
    Mät gärna akterspegeln. Från "kanten" som motorn hänger på till båtens botten är standardmåtten 38 cm = kort rigg och 51 cm = lång rigg. Annars är det ganska enkelt att se om båten står på trailer.
    Nu vet jag inte vilken motorstorlek som rekommenderas till just den här båten men det kan faktiskt hända att en 15 är för liten eftersom en 4-taktare är ganska tung.
    Har ni testat att placera lite mer vikt i fören?
    Lycka till!
    //Micke

Kommentera

Med 15 hk på en sån båt så känns det inte som om det finns någon garanti för att ekipaget ska plana ut. Jag tror det saknas kraft helt enkelt. Det han kan prova är att köra maxgas och gå försiktigt framåt i båten och se vad som sker, i bästa fall planar den ut. Han kommer med all sannolikhet behöva packa den lätt och se till att det som ska med står i förening.
      Ingen erfarenhet av denna båt men mina erfarenheter av andra båtar gör att jag drar denna slutsats.

Kommentera

Hade samma problem med vår Ryds 480 som vi satte en 25hk 4-Takt på,den grävde bara ner sig och gjorde inte heller mer än 7-8 knop.
        Vi fick en ny propeller med annan stigning på och bytte in den gamla där vi köpte motorn och det blev verkligen skillnad =).

Kommentera

Tror inte att den kommer att plana med den motorn.
          Min gamla 4500 hade problem i motvind med en 40 2-takt.
          Säger som de andra, lägg all vikt i fören och prova.
          Lycka till!
          //C
          http://sportfisher.se

Kommentera

Tja Micke och alla andra, tack för dom snabba svaren, ja det blev ingen skillnad med all vikt vi hittade i båten och placerade i fören. Den är 51 cm i standardmått...

Låter väldigt märkligt att ekipaget inte ska plana, båten är inte särskilt stor och till och med min gamla 9,9 planade jag med förra båten som både var bra mycket tyngre och större...

Men det är klart, båten väger 290kg. Motor 50kg plus en person ca 85kg. Det är lite vikt, trimplan och propellerbyte kanske gör skillnad?
            Senast ändrad av jns; 2013-07-19, 21:38.

Kommentera

Min 4300 gör runt 14 knop med en suzuki DF15 om jag är själv med vanlig packning. Jag har långrigg fast akterspegeln är uppbyggt en aning IOM att jag klätt det i 5mm rostfri. Tänkte så här: På samma vis som killen som träffade på en lejon när han och "kompisen" var ut och gick på savannah i Afrika. "Jag behöver inte vara snabbare än lejonen, bara jag är snabbare än "kompisen".
              Senast ändrad av Kattman; 2013-07-21, 07:53.

Kommentera

Prova en delfinstjärt ( kommer ej på rätt namn ) kostar runt 200 pix på watski butik

Kommentera

Just det, trimplan finns monterad på min.

Kommentera

hydrofoil trimfena är nog benämningen ni letar efter....diskuteras lite i den här tråden...http://www.fiskesnack.com/forum/show...ight=hydrofoil
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 992 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49