detta är en fråga som ofta kommer upp, och man ser samma frågor många gånger så jag tänkte skriva ner lite av mina erfarenheter i ämnet, håll till godo och ge eran input så blir tråden bättre med tiden till glädje för alla.
Distansmaterial:
Distansmaterial använder man för att slippa plasta allt solitt, för det behövs egentligen inte, utan man gör i 99 fall av 100 en Sandwish-konstruktion av både praktiska och ekonomiska skäl.
En återkommande sak är rutten akterspegel på lite äldre båtar, det vanligaste distansmaterialet i akterspeglar är trä, det varierar mellan Balsaträ, Plywood och Björkplywopod vanligtvis.
på en mindre båt med liten motor, säg under ~30 hk. Duger vanlig sketen byggplyfa bra, men på större montage skulle jag rekommendera att bita lite i det sura äpplet och köpa Björkplyfa som är dyrare, men ohemult mycket styvare.
Björkplyfa suger dessutom åt sig Massor mycket mer Matris, (flytande polyester) och blir därmed ännu hårdare.
Björkplyfa är också mer benäget att ruttna då det blir fuktigt och helt klart, det är en nackdel, men jag kommer till det.
Formplyfa, (den släta bruna) är totalt olämplig som den är för att "plasta in" då den är belagd med en yta som förhindrar vidhäftning då den först och främst är till för att bygga betongformar av, den GÅR att använda som man ruggar upp ytskitet ORDENTLIGT, nu pratar vi inte sandpapper utan grov slipning, men då är vanlig Byggplyfa att föredra och dessutom billigare.
det går även utmärkt att göra en Solid Glasfiberakterspegel, men det blir dyrt och tar tid, och skall du göra det, tänk på att en traditionell Glasfiberarmering krymper upp till 8-10% vid härdning så lägg inte på mer än 3-MAX 5 lager Matta, max 450 gr. annars riskerar du deformering/sprickor.
Det finns även "moderna" Distansmaterial som Ferrit, Divinycell, men åter till den lilla akterspegeln: kör på vanlig Plywood/Björkplyfa.
Vilka material ska jag använda till plastningen?
det finns väl i huvudsak två material idag, Polyester och Epoxi som matriser, och att börja bygga på en Glasfiberbåt med Epoxi är enligt mig som att sminka en gris=bortkastat och skitdyrt.
Biltemas Polyester är egentligen Marine Systems med Feltemalogga och fungerar skitbra om du inte har andra kontakter.
Biltemas Glasfiberspackel är skitdåligt och som att försöka spackla med torr modellera, köp något annat.
Kolfiber eller Glasfiber? , se ovan.....
En nackdel är att Biltema bara har upp till 300 Gr. matta, men det funkar lika bra, men det blir fler varv matta bara.
Gelcoat och Topcoat?
Det är samma sak med den skillnaden att Gelcoat aldrig vill riktigt härda i fria luften, då man bygger en ny båt lägger man först dit släppmedel i formen och sedan Gelcoat som blir båtens ytfinish, och nästan direkt efter det börjar man lägga matta och Polyester som gör att Gelcoaten innesluts i en syrefri miljö och den härdar.
Topcoat är det man använder till att repa Gelcoatskador och då tar man vanlig Gelcoat och blandar i 4% Parafin som gör att Gelcoaten försluts och kan härda.
det går INTE att plasta ovanpå Topcoat utan att tvätta med Aceton och sedan rugga ytan, det fäster helt enkelt inte.
Gelcoatspackel är inte helt vattentätt, (det är inte Gelcoat/Topcoat heller, men nu är det överkurs) så har du lagat en skada med Gelcoatspackel ska du iaf. dra på ett lager Topcoat på slutet.
Hur mycket Matris ska jag använda?
-först av allt, jag använder Feltemas Rollerpaket 10Cm. eller nåt sånt som kostar ingenting och slänger dom efter varje omgång Matris för det är dyrare med Aceton till rengöringen än att köpa en ny, men DIREKT jag är klar med Aluminiumrollern SKA den ner i Aceton för ordentlig rengöring, skiter man i detta geggar spåren igen och blir verkningslösa och ffa. går den tungt och drar med sig den blöta mattan och ställer till det, SKÖT OM din aluroller, eller köp en ny
en grundregel är väl att använda samma vikt Matris som matta, ska jag plasta dit 500 gram Matta så blandar jag ihop 500 Gram Matris, men dra gärna till lite för enkelhetens skull då det är bättre med för mycket än för lite.
Jag kör enligt denna metod (andra kan säkert göra annorlunda)
-säg att jag skall plasta en akterspegel, då börjar jag med att måtta ut träbitarna och passa in dom varefter jag förplastar dom genom att först rolla på gott med Matris och låter det suga in till det blir lite torrt,15-20 min, sedan på med mer Matris och ett lager matta som Alurollas och så får det Härda, detta för att inte riskera att det blir torrt och kan separera om man inte förmättar då man bygger en akterspegel eller en durk.
sedan rollar jag på Matris och tar en bit matta jag mätt till och klippt ut i förväg och slänger dit med händerna och passar in och sedan rollar jag på mer Matris till den ser genomblöt ut, då tar jag fram aluminiumrollern och går över allt till det är riktigt genomblött och noll luft kvar och sedan lägger jag på nästa lager matta och på med Matris igen till den är genomblöt och sedan Alurollern igen.
På sista varvet Matta (lägger vanligtvis bara tre åt gången) så lägger jag ingen matris utan alurollar massor istället och till stor del räcker det men vissa partier måste jag ändå rolla på lite matris, men en armering blir INTE starkare för att du slaskar med Matrisen, tvärtom!
-GÖR INTE DETTA I DIREKT SOLVÄRME, det härdar innan du hinner säga Mamma.....
-är det varmt, säg +20 eller mer reduceras härdningstiden draskiskt!
(been there, done that, got the T-shirt....)
Du kan vid varmare temp reducera mängden härdare LITE, 10-15%, men dra inte ner mer för då riskerar du att det inte härdar alls.
Vid lägre temp (under 15 grader) så öka INTE mängden härdare, ställ hellre dit en Kupevärmare.
-ok, bulthålen till motorn, hur skall jag täta dom så inte akterspegeln börjar Ruttna?
ja, det bästa är ju att inte borra några hål alls, men på Motorer från 20 Hk. och uppåt måste man ju det om inte annat för att försvåra tuveriet.
det allmänna rådet är ju att kleta dit lite Sikaflex, och jag säger NÄÄÄ!!!!! då 99,9% hamnar där det inte gör minsta nytta!
på en gammal båt är det förmodligen försent då den redan hunnit bli vattensjuk, men på din nya akterspegel/renoverade Akterspegel: borra upp hålen, gärna lite större än vad som behövs, typ en eller ett par mm. och dränk dom sedan med tunnflytande Epoxi eller polyester rikligt och sedan borra upp dom till exakt den diameter som behövs igen, på så vis får du ett hyftsat skydd mot fukt, och kleta dit Sikaflex och dra efter det bultarna in och ut flera gånger genom hålen.
Distansmaterial:
Distansmaterial använder man för att slippa plasta allt solitt, för det behövs egentligen inte, utan man gör i 99 fall av 100 en Sandwish-konstruktion av både praktiska och ekonomiska skäl.
En återkommande sak är rutten akterspegel på lite äldre båtar, det vanligaste distansmaterialet i akterspeglar är trä, det varierar mellan Balsaträ, Plywood och Björkplywopod vanligtvis.
på en mindre båt med liten motor, säg under ~30 hk. Duger vanlig sketen byggplyfa bra, men på större montage skulle jag rekommendera att bita lite i det sura äpplet och köpa Björkplyfa som är dyrare, men ohemult mycket styvare.
Björkplyfa suger dessutom åt sig Massor mycket mer Matris, (flytande polyester) och blir därmed ännu hårdare.
Björkplyfa är också mer benäget att ruttna då det blir fuktigt och helt klart, det är en nackdel, men jag kommer till det.
Formplyfa, (den släta bruna) är totalt olämplig som den är för att "plasta in" då den är belagd med en yta som förhindrar vidhäftning då den först och främst är till för att bygga betongformar av, den GÅR att använda som man ruggar upp ytskitet ORDENTLIGT, nu pratar vi inte sandpapper utan grov slipning, men då är vanlig Byggplyfa att föredra och dessutom billigare.
det går även utmärkt att göra en Solid Glasfiberakterspegel, men det blir dyrt och tar tid, och skall du göra det, tänk på att en traditionell Glasfiberarmering krymper upp till 8-10% vid härdning så lägg inte på mer än 3-MAX 5 lager Matta, max 450 gr. annars riskerar du deformering/sprickor.
Det finns även "moderna" Distansmaterial som Ferrit, Divinycell, men åter till den lilla akterspegeln: kör på vanlig Plywood/Björkplyfa.
Vilka material ska jag använda till plastningen?
det finns väl i huvudsak två material idag, Polyester och Epoxi som matriser, och att börja bygga på en Glasfiberbåt med Epoxi är enligt mig som att sminka en gris=bortkastat och skitdyrt.
Biltemas Polyester är egentligen Marine Systems med Feltemalogga och fungerar skitbra om du inte har andra kontakter.
Biltemas Glasfiberspackel är skitdåligt och som att försöka spackla med torr modellera, köp något annat.
Kolfiber eller Glasfiber? , se ovan.....
En nackdel är att Biltema bara har upp till 300 Gr. matta, men det funkar lika bra, men det blir fler varv matta bara.
Gelcoat och Topcoat?
Det är samma sak med den skillnaden att Gelcoat aldrig vill riktigt härda i fria luften, då man bygger en ny båt lägger man först dit släppmedel i formen och sedan Gelcoat som blir båtens ytfinish, och nästan direkt efter det börjar man lägga matta och Polyester som gör att Gelcoaten innesluts i en syrefri miljö och den härdar.
Topcoat är det man använder till att repa Gelcoatskador och då tar man vanlig Gelcoat och blandar i 4% Parafin som gör att Gelcoaten försluts och kan härda.
det går INTE att plasta ovanpå Topcoat utan att tvätta med Aceton och sedan rugga ytan, det fäster helt enkelt inte.
Gelcoatspackel är inte helt vattentätt, (det är inte Gelcoat/Topcoat heller, men nu är det överkurs) så har du lagat en skada med Gelcoatspackel ska du iaf. dra på ett lager Topcoat på slutet.
Hur mycket Matris ska jag använda?
-först av allt, jag använder Feltemas Rollerpaket 10Cm. eller nåt sånt som kostar ingenting och slänger dom efter varje omgång Matris för det är dyrare med Aceton till rengöringen än att köpa en ny, men DIREKT jag är klar med Aluminiumrollern SKA den ner i Aceton för ordentlig rengöring, skiter man i detta geggar spåren igen och blir verkningslösa och ffa. går den tungt och drar med sig den blöta mattan och ställer till det, SKÖT OM din aluroller, eller köp en ny

en grundregel är väl att använda samma vikt Matris som matta, ska jag plasta dit 500 gram Matta så blandar jag ihop 500 Gram Matris, men dra gärna till lite för enkelhetens skull då det är bättre med för mycket än för lite.
Jag kör enligt denna metod (andra kan säkert göra annorlunda)
-säg att jag skall plasta en akterspegel, då börjar jag med att måtta ut träbitarna och passa in dom varefter jag förplastar dom genom att först rolla på gott med Matris och låter det suga in till det blir lite torrt,15-20 min, sedan på med mer Matris och ett lager matta som Alurollas och så får det Härda, detta för att inte riskera att det blir torrt och kan separera om man inte förmättar då man bygger en akterspegel eller en durk.
sedan rollar jag på Matris och tar en bit matta jag mätt till och klippt ut i förväg och slänger dit med händerna och passar in och sedan rollar jag på mer Matris till den ser genomblöt ut, då tar jag fram aluminiumrollern och går över allt till det är riktigt genomblött och noll luft kvar och sedan lägger jag på nästa lager matta och på med Matris igen till den är genomblöt och sedan Alurollern igen.
På sista varvet Matta (lägger vanligtvis bara tre åt gången) så lägger jag ingen matris utan alurollar massor istället och till stor del räcker det men vissa partier måste jag ändå rolla på lite matris, men en armering blir INTE starkare för att du slaskar med Matrisen, tvärtom!
-GÖR INTE DETTA I DIREKT SOLVÄRME, det härdar innan du hinner säga Mamma.....
-är det varmt, säg +20 eller mer reduceras härdningstiden draskiskt!
(been there, done that, got the T-shirt....)
Du kan vid varmare temp reducera mängden härdare LITE, 10-15%, men dra inte ner mer för då riskerar du att det inte härdar alls.
Vid lägre temp (under 15 grader) så öka INTE mängden härdare, ställ hellre dit en Kupevärmare.
-ok, bulthålen till motorn, hur skall jag täta dom så inte akterspegeln börjar Ruttna?
ja, det bästa är ju att inte borra några hål alls, men på Motorer från 20 Hk. och uppåt måste man ju det om inte annat för att försvåra tuveriet.
det allmänna rådet är ju att kleta dit lite Sikaflex, och jag säger NÄÄÄ!!!!! då 99,9% hamnar där det inte gör minsta nytta!
på en gammal båt är det förmodligen försent då den redan hunnit bli vattensjuk, men på din nya akterspegel/renoverade Akterspegel: borra upp hålen, gärna lite större än vad som behövs, typ en eller ett par mm. och dränk dom sedan med tunnflytande Epoxi eller polyester rikligt och sedan borra upp dom till exakt den diameter som behövs igen, på så vis får du ett hyftsat skydd mot fukt, och kleta dit Sikaflex och dra efter det bultarna in och ut flera gånger genom hålen.
Kommentera