Bästa båtmodellen för en 6hk johnson motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa båtmodellen för en 6hk johnson motor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa båtmodellen för en 6hk johnson motor

Har idag en Johnson Seahorse 6HK från 1978, tror det är långrigg men ej 100% säker. Min undran är vilken båt passar denna motor bäst? Vill ha en båt som planar bra med 2 pers i båten om det ens är möjligt. Båten ska endast användas till fiske.

Click image for larger version

Name:	bild.jpg
Views:	2
Size:	432,0 KB
ID:	1824695

Brorsan har denna båt, men känns inte som den går nå vidare med denna båt. Som nån skrev i en av mina andra trådar är vissa båtar byggda så de ej planar lätt utan ska funka att ro bra med. Sitter jag i mitten på båten får jag upp den i 8-9 knop men är man 2 pers ligger man på 7knop max.
    Det är ett finskmärke på båten som jag ej minns, får max ha 5hk och 3pers.

Click image for larger version

Name:	35d05d5f8c3bb055c561e7520fffcd65.jpg
Views:	1
Size:	71,8 KB
ID:	1824693Click image for larger version

Name:	bc2fc1de1ae16fd103ddba01b3fae371.jpg
Views:	1
Size:	85,2 KB
ID:	1824694

Värt att ens kolla efter nåt annat eller kommer utgången bli desamma?
    Senast ändrad av Serigös; 2013-10-17, 21:17.

En pytteliten båt med ganska plan botten kanske med en person kan få upp lite fart, men planing? Nja.........blir nog svårt...

En av båtarna jag fiskar ifrån är en ryds 390, med rund botten och en liten köl. Med en 6 hästars motor e den knappt halvplanande, beter sig som en deplacerande båt med fart strax över vattenlinjelängden........

Kommentera

Min Oskwig 370 planade lätt med en 5hk mercury 2takt när jag åkte själv.
      Med 2pers i båten planade den inte.

Båten är väldigt planbottnad och extremt lätt så den kanske skulle kunna plana med din motor.

Kommentera

Mycket vågor när jag filmade detta men planar båten i filmen?

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
          Min Oskwig 370 planade lätt med en 5hk mercury 2takt när jag åkte själv.
          Med 2pers i båten planade den inte.

Båten är väldigt planbottnad och extremt lätt så den kanske skulle kunna plana med din motor.
          Vikten har ju stor betydelse som Henke skriver. Med en så liten motor krävs nog dessutom en i princip platt botten. En plastbåt med två personer kan du nog inte räkna med att få upp i plan........

Kommentera

Vad tycker du om motorn hasse? Har hittat en Johnson 6hp som jag nog kan köpa bara jag får tag på ägaren..

Kommentera

Tycker det ser ut som någon form av halvplanande gång. Lite snabbare än vattenlinjens längd, men knappast ren planing. Ren deplacement fart brukar man ju säga att då är det max båtens längd som fart i knop, det går väl något fortare på filmen, men den pressar sig ju inte över bogvågen och upp ur vattnet som en rent planande båt.......

Kommentera

Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
                Vad tycker du om motorn hasse? Har hittat en Johnson 6hp som jag nog kan köpa bara jag får tag på ägaren..
                Tycker den funkar bra, startar lätt och är rätt tacksam men tung för att bara vara 6hk. Kan tänka mig att det är samma motor som (8-10hk) motorerna men med mindre förgasare. Jag har fått tag i en förgasare till en johnson 9.9hk som passar perfekt på motorn som jag ska testa till sommaren och se ifall man får lite mer kraft i motorn brorsans båt står på land inför vintern så ingen ide att montera på den nu då jag inte kan testa och se om det vart nån skillnad

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                10 svar
                15 992 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Classe69  
                Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49