Tracker 1448 grizzly? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tracker 1448 grizzly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tracker 1448 grizzly?

    Någon som använder denna båt? Hade varit intressant att höra lite om den.
    Tracker verkar lägga den i kategorin "jonboat" som jag tolkar som flatbottnad eka. Jämfört med liknande båtar får man rätt mycket för pengarna, kastdäck, fästpunkt för frontmonterad elmotor etc. Nackdelarna verkar vara att den är rätt tung, att den har en skrovform som rimligtvis stampar rätt hårt i minsta vågor och inte minst att Tracker inte direkt hyllas för sin kvalitet i sitt hemland.
    Äger du en eller har testat en, skriv vad du tycker!

  • #2
    Köpte en Tracker Grizzly 1448 förra våren. Båten är mycket riktigt flatbottnad, men fiskar man inte i stora vatten ser jag det inte som något större problem. Fördelen är att man tar sig fram nästan överallt och att sidostabiliteten blir grymt bra. Tog ett antal fina gäddor (10+) i vatten jag inte skulle kunnat nå med en större båt.

    Toppfarten blir drygt 20 knop ensam och 18 knop med två pers och en motor på 20 hk. Man kan säkert komma upp i högre hastigheter om man inte tar med sig lika mycket prylar som jag. Men går det stora vågor vill man givetvis inte hålla full fart då den stampar en hel del.

    Kvalitén är helt klart godkänd förutom färgen som lossnar väldigt lätt, det var jag dock medveten om innan jag köpte båten. Det känns i alla fall som att man får mycket för pengarna.

    Kommentera


    • #3
      20 knop i en flatbottnad båt!!! Jag hade varit livrädd...
      Anders @ gäddfiske.se

      Kommentera


      • #4
        Fast 1448an är ju inte helt flatbottnad som de minsta jonbåtarna. Den har ju ett V-skrov även om vinkeln är väldigt flack. Men den ser ju inte direkt ut som en båt för de allra största vattnen.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
          Fast 1448an är ju inte helt flatbottnad som de minsta jonbåtarna. Den har ju ett V-skrov även om vinkeln är väldigt flack. Men den ser ju inte direkt ut som en båt för de allra största vattnen.
          Helt rätt, 1448:an har ett så kallat Mod V-skrov. Plus att den väger betydligt mer än en vanlig jonbåt, så den är stabilare och klarar större vatten bättre.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Peter Boström Visa inlägg
            Köpte en Tracker Grizzly 1448 förra våren. Båten är mycket riktigt flatbottnad, men fiskar man inte i stora vatten ser jag det inte som något större problem. Fördelen är att man tar sig fram nästan överallt och att sidostabiliteten blir grymt bra. Tog ett antal fina gäddor (10+) i vatten jag inte skulle kunnat nå med en större båt.

            Toppfarten blir drygt 20 knop ensam och 18 knop med två pers och en motor på 20 hk. Man kan säkert komma upp i högre hastigheter om man inte tar med sig lika mycket prylar som jag. Men går det stora vågor vill man givetvis inte hålla full fart då den stampar en hel del.

            Kvalitén är helt klart godkänd förutom färgen som lossnar väldigt lätt, det var jag dock medveten om innan jag köpte båten. Det känns i alla fall som att man får mycket för pengarna.
            Tack för infon Peter!
            Det är ju väldigt subjektivt men ungefär hur mycket vågor tycker du är ok innan det blir jobbigt/blött/farligt? Har du varit på havet med den någon gång?
            Fartresurserna verkar ju rimliga och tillräckliga för mina behov. Bra att få förstahandsinfo på den punkten, det verkar som att många båtar som byggs i usa körs med betydligt större motorer i sitt hemland än rekommenderad styrka i Sverige.
            Trist att färgen slits, känns lite klantigt.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
              20 knop i en flatbottnad båt!!! Jag hade varit livrädd...
              Hehe, sök på jon boat på tuben så skall du få se på riktigt tveksamma grejjor.

              Kommentera


              • #8
                vet inte om jag håller med om att man får mycket för pengarna...du får ju en QR 390 för samma peng.....och även om jag
                inte förespråkar just QR så är det bra mycket mer båt än Grizzlyn...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Tack för infon Peter!
                  Det är ju väldigt subjektivt men ungefär hur mycket vågor tycker du är ok innan det blir jobbigt/blött/farligt? Har du varit på havet med den någon gång?
                  Fartresurserna verkar ju rimliga och tillräckliga för mina behov. Bra att få förstahandsinfo på den punkten, det verkar som att många båtar som byggs i usa körs med betydligt större motorer i sitt hemland än rekommenderad styrka i Sverige.
                  Trist att färgen slits, känns lite klantigt.
                  Båten har funkat bra i alla sjöar häromkring, men blåser det mycket (upp mot 10 sekundmeter eller strax därunder) väljer jag alltid mindre vatten eller skyddade vikar osv. Skulle aldrig bege mig ut på öppet hav, men det var inte tanken heller när jag valde Grizzlyn. Båten stampar som sagt en del i lite större vågor och då kan man även få lite vatten över sig.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    vet inte om jag håller med om att man får mycket för pengarna...du får ju en QR 390 för samma peng.....och även om jag
                    inte förespråkar just QR så är det bra mycket mer båt än Grizzlyn...
                    Byggarn, du är väl inte den som förespråkar aluminium i första taget oavsett märke?

                    Utveckla gärna det där med att Quintrex 390 är bra mycket mer båt. Som jag tänker efter att bara ha sett Trackern på bild är det två rätt små båtar med låga fribord och svag till ingen v-form i botten. Inget man vill korsa oceaner i...

                    Prismässigt är det så här enligt prislistan jag sett: Man får en Quintrex 390 för samma peng helt ren. Skall du ha den med främre kastdäck kostar det 3800kr extra och skall du ha den förberedd för frontmonterad elmotor kostar det ytterligare 1650kr. Skall du sedan ha två stolsfästen kostar de 2375kr styck. Motsvarande utrustningsnivå ligger alltså drygt tio papp över, för en båt som är 40cm kortare.

                    Nu tror jag att Quintrex är en bra båt och bortsett från att de ibland tar väldigt, väldigt bra betalt för tillvalen så gillar jag konceptet att själv plocka ihop det man vill ha. Hade hoppats på att titta på en Quintrex 390 i fredags men handlaren här i Skåne hade ingen inne.
                    Att jag frågar om Trackern är mest att den storleksmässigt passar mina önskemål bra, att den är välutrustad och att det inte skrivs så mkt om den. Huvudkandidaterna är Linder 445 basic, Quintrex 390 och Alumacraft V16 som är i samma härad sett till pris och motorstyrka. (Linder ligger nog tyvärr egentligen sist i min rangordning där.)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 539 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 200 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X