Skrovtjocklek och mindre alubåtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skrovtjocklek och mindre alubåtar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har aldrig sagt att alubåtar är dåliga eller att de är speciellt ömtåliga. Jag är väldigt nöjd med min. Det är bara att läsa ordentligt i inlägget. Både plastbåtar och alubåtar har sina för och nackdelar. Jag menar däremot att man ska helst undvika att skada ytskiktet på sin båt oavsett vilken sort man har.

Vänligen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Skal du ha en "slit og sleng" båt, er det aluminium eller rotasjonsstøpt plast som gjelder. Sistnevnte liker jeg ikke, ergo blir det alu for min del.
      Varför är det egentligen så få som kör rotationsgjutna båtar?

Är själv ute efter en trailerbar båt på 4-4,5m. Stryktålighet och lågt underhållsbehov är nyckelord. Har tittat på aluminiumbåtar i många år och varit inställd på att köpa en Linder när pengar och uppställningsplats ordnats. Senaste tiden har fokus glidit över mer på Alumacraft och Quintrex. På årets båtmässa tittade jag av en slump lite närmre på Pioner 14 och gillade det jag såg. Stabil båt med en del smarta detaljer och en betydligt mer ombonad känsla än aluminiumbåtarna. Stryktåliga så att det räcker misstänker jag efter att hela livet ha sett ungar dra upp små Pionerjollar på Bohuslänska klippor och härs och tvärs över sten och havstulpaner. Det här klippet säger kanske inte så mycket om praktisk användning men bara att de öht testar... http://youtu.be/nX3PurnW9e8 Min båt hade dött.
      Att båten sedan kostar ca tio tusen mindre än aluminiumbåtar i samma storlek och är DNV-klassad för förhållandevis tuffa vatten hamnar på plussidan i min bok.

Jag är medveten om att materialet är problematiskt att laga själv om det går hål, vilket för min del även gäller aluminium. Jag är även medveten om att det inte går att plasta fast saker då inget binder till polyetenen men de flesta planerar väl inte att bygga om sina nya båtar?

Team Colibri, du brukar ha genomtänkta synpunkter på saker, det hade varit intressant att höra varför du inte gillar rotationsgjutet. Med tanke på att du är från Norge utgår jag ifrån att det är Pioner du tänker på

Ledsen om det gled lite OT här.

Kommentera

Jag menar däremot att man ska helst undvika att skada ytskiktet på sin båt oavsett vilken sort man har.
        Plast som skadas i ytskiktet behöver repareras, stålbåtar som blir repade behöver målas, aluminium skyddas av sin egen oxid, alltså behöver man inte vara särskilt rädd för att repa ytskiktet då aluminium bildar ny oxid på kort tid utan att man behöver göra någonting. Det är det som är alubåtarnas absolut största fördel som jag ser det i alla fall....... normalt användande inklusive lättare grundstötningar och kasande på stränder, att köra upp båten på land...... skadar inte båten på sådant sätt som det gör andra material.....

Kommentera

Hej köpte nyss denna båt billigt. Har testat den och den känns väldigt bekväm och stabil. Men vet inte om de är aluminium eller metall... Någon som vet?Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	930,8 KB
ID:	1771839

Kommentera

Ursprungligen postat av kopyto Visa inlägg
            Hej köpte nyss denna båt billigt. Har testat den och den känns väldigt bekväm och stabil. Men vet inte om de är aluminium eller metall... Någon som vet?[ATTACH=CONFIG]64358[/ATTACH]
            Hade ett liknande problem med en träbåt en gång i tiden då jag inte visste om den var av tall eller furu. Nej, skämt o sido, jag antar att du menar förzinkad stålplåt eller aluminium ? Prova med en magnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg

Jag är medveten om att materialet är problematiskt att laga själv om det går hål, vilket för min del även gäller aluminium. Jag är även medveten om att det inte går att plasta fast saker då inget binder till polyetenen men de flesta planerar väl inte att bygga om sina nya båtar?

Team Colibri, du brukar ha genomtänkta synpunkter på saker, det hade varit intressant att höra varför du inte gillar rotationsgjutet. Med tanke på att du är från Norge utgår jag ifrån att det är Pioner du tänker på
              Takk.
              Som norrbagge er det vanskelig å komme unna Pioner i det hele tatt når man diskuterer småbåter. De er utrolig populære i Norge, nettopp som ungdomsbåter. Jeg har ikke egentlig noe negativt å si om de, det er bare at hver gang jeg sitter i en så tenker jeg på de små lekebåtene som min datter på 4 år leker med i badekarret. Det er liksom ikke "skikkelig" båt for meg, noe som er helt idiotisk. Men jeg er blitt gammel nok til å tillate meg å være litt idiot, det er værre når man skal gjøre sitt første båtkjøp og virkelig må tenke kostnad/ nytte. Da bør man ikke være idiot, men ytterst pragmatisk.

Jeg har ikke sjekket opp speccen på Pioner i det siste, men dengang jeg raste rundt i en 9`alujolle av jonboattypen med 8 HK på, så kjørte jeg lett i fra alle de andres Pioner med 9,9 HK. Den opplevelsen henger igjen, jeg liker at båter går fort og ligger pent over vannflaten i makshastighet.

Det er derfor jeg sier jeg ikke "liker" Pioner og andre rotasjonsstøpte båter. Jeg har ikke gode nok argumenter til å si at jeg synes det er dårlige båter. Det handler mest om følelser....
              Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                ...
                ...
                Ledsen om det gled lite OT här.
                Helt Ok för min del! Den här tråden har för mig varit fullkomligt lysande, bra input av kunnigt folk. Mycket uppskattat!

Kommentera

Just det du tar upp med svårigheten att laga skador på rotationsgjutna båtar kanske är en av anledningarna till att de inte är mer populära. Personligen har jag sneglat på dem, men inte riktigt hittat rätt modell.

En skada på en glasfiberbåt kan nog många normalt händiga fixa själva, men det kräver torrt och varmt utrymme, måste det plastas flera lager kan det ta upp emot en vecka att få allt klart, och längre om båten måste avfuktas först.

En alubåt kanske inte så många fixar själv, men i de flesta kommuner finns väl några mekaniska verkstäder som har svetsning i aluminium på programmet. Det är nog mycket ovanligt att man behöver sån hjälp, men har du gjort ett mindre hål i skrovet kan du få det svetsat samma dag om du har tur, och fortsätta fisket som förut....

Kommentera

Det finns däremot andra saker som aluminium sägs vara känsligt för. T.ex. starkt basiska rengöringsmedel, för egen del är jag försiktigt med starkt sura medel också.

Det sägs även att alu är känsligt för galvaniska strömmar, att de snabbt korroderar om det går krypströmmar i materialet. Så med elektronik och batterier i båten är det nog klokt med anoder på skrovet. På större båtar tror jag det monteras som standard, Anytec, Hape-twister, Arronet med flera.....

Kommentera

Problemet uppstår oftast med landström eller en stålbåt med fel i närheten.
                      Brukar montera på mindre båtar med men de sitter oftast i flera år.
                      Motorn ska monteras genom huvudström brytare tycker jag även om det oftast inte görs.
                      Gummifender kan ger problem också om de inte är isolerat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      16 039 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49