Radarreflektor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Radarreflektor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Radarreflektor

    Tja,

    Satt o fundera lite på hur väl en radarreflektor gör sig på en motorbåt i 5 metersklassen?

    Finns ju sånna tuber men som jag förstått det är det främst för segelbåtar?
    Är det värt att investera i en sådan (~200:-) eller gör den ingen nytta på en motorbåt?

    Inga pengar men gör den ingen nytt pga att den måste komma upp en bra bit kan man ju lika väl skita i det!?

  • #2
    För små motorbåtar är en sådan här bättre http://www.watski.se/Radarreflektor-11UlH och en bra säkerhetsgrej om Du ofta befinner Dig i trafikerade farleder med yrkestrafik som lastfartyg och stora färjor vid tex trollingfiske eller annat utomskärs fiske.

    Det är en vanlig missuppfattning att en liten båt 5-6m syns bra på en fartygsradar men det är inte sant, har man tittat på en radar ombord på ett fartyg och sett vilken otroligt liten prick som en båt ger så förstår man varför en radarreflektor behövs då en sådan ökar synligheten betydligt.

    Inomskärs har Du mindre nytta av den då så mycket annat stör och orsakar spökekon och så krävs det att den som hanterar radarn kan tolka bilden på ett bra sätt vilket inte är så lätt vilket alla som använt radar vet.

    Kommentera


    • #3
      Ok, ja jag kommer hålla mig mest inomskärs men där det går rätt mycket lastfartyg.
      Är det så att radarreflektorn måste upp ett antal meter för att ge effekt? Borde göra någon nytta att tex fästa på räcket runt vindrutan?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av langoo Visa inlägg
        Ok, ja jag kommer hålla mig mest inomskärs men där det går rätt mycket lastfartyg.
        Är det så att radarreflektorn måste upp ett antal meter för att ge effekt? Borde göra någon nytta att tex fästa på räcket runt vindrutan?
        Den gör ju iaf ingen skada vid inomskärs användning och kör Du mycket i farlederna så skulle jag rekommendera den, placera den så högt Du kan som på rutbågen, targabåge eller annan hög punkt, var noga med att de plana ytorna blir så räta som möjligt för bästa synlighet.

        Det är stor skillnad på när en radarsignal träffar en lodrät yta och en sluttande, titta på hur stealhtbåtar ser ut, inga räta ytor någonstans för att signalen ska studsa bort och inte tillbaka till sändaren/mottagaren och därmed bli så osynlig som möjligt på radarn och gör tvärsom då Du ju vill synas.

        Kommentera


        • #5
          Ok, låter vettigt. Blir nog att sätta upp en när det endå inte rör sig om några större summor. Tack för kloka ord

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            För små motorbåtar är en sådan här bättre http://www.watski.se/Radarreflektor-11UlH och en bra säkerhetsgrej om Du ofta befinner Dig i trafikerade farleder med yrkestrafik som lastfartyg och stora färjor vid tex trollingfiske eller annat utomskärs fiske.

            Det är en vanlig missuppfattning att en liten båt 5-6m syns bra på en fartygsradar men det är inte sant, har man tittat på en radar ombord på ett fartyg och sett vilken otroligt liten prick som en båt ger så förstår man varför en radarreflektor behövs då en sådan ökar synligheten betydligt.

            Inomskärs har Du mindre nytta av den då så mycket annat stör och orsakar spökekon och så krävs det att den som hanterar radarn kan tolka bilden på ett bra sätt vilket inte är så lätt vilket alla som använt radar vet.
            Precis som Bosse skriver är det lätt att små båtar inte upptäcks. På -80 talet när jag använde radar som mest var det inte ovanligt att man upptäckte segelbåtar på 40 fot i kikaren som inte gav eko på radarn i den grova sjön.....
            Visserligen har tekniken gått mycket framåt, men långtifrån alla yrkesfartyg har de mest moderna anläggningarna så en bra reflektor monterad så högt det går på båten ger en extra chans att bli upptäckt...

            Finns ju sånna tuber men som jag förstått det är det främst för segelbåtar?
            Är det värt att investera i en sådan (~200:-) eller gör den ingen nytta på en motorbåt?
            På segelbåt kan det vara svårt att placera några större prylar högt uppe i masten utan att det är i vägen för eller kan skada seglen. Tuben är konstruerad för att vara smidig att placera i masten utan att vara i vägen. Den fungerar lika bra på en motorbåt, men man vill alltid placera reflektorn så högt det går för att få bästa effekt....
            Senast ändrad av sparetime; 2014-03-06, 20:05.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Masken78, 2018-03-18, 16:48
            27 svar
            13 780 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Mudwater  
            Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
            20 svar
            2 006 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Amiala
            av Amiala
             
            Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
            2 svar
            289 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av Reekie, 2022-12-05, 19:14
            34 svar
            4 235 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Mastoman, 2023-03-11, 10:40
            2 svar
            352 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Eino
            av Eino
             
            Arbetar...
            X