tjilivippen!
Hämtade mig en ryds 495gt för nån månad sen med tillhörande Mercury 60hp å har lite problem med att motorn gärna vill kavitera...
Ligger man rakt fram å kör själv så kan den börja kavitera om jag har motorn lite tiltad uppåt, .
Å varesig om jag är själv eller 3 pers i båten å jag svänger mycke så börjar den å suga luft... väldigt irriterande fenomen.
Min gamle crescent cosmos med yamha 30 hk jag sålde i vintras kunde jag göra vad jag ville med utan att de hände...
Å jag är inte sådär jättekunnig direkt på båtmotorer. så nu söker jag efter lite tips..
började med att montera trimplan modell större på motorn å de gjorde inte så mycke som jag hade väntat mig..
igår bytte jag volt regulatorn å fick äntligen igång varvräknaren, å nu börjar jag tänka på att propellern är för liten ?
Om jag så är själv i båten eller 2 personer till så går de hur jag än gör inte att få båten å gå snabbare än ca 31Knop.
Likaså att den är väldigt svårmanövrerad i låg fart å kräver mycke gas för att de ska börja svänga, gamla båten svängde vart jag ville på tomgång... Å propellern på denna 60hpn ser ut å vara ungefär lika stor som min gamla yamha 30hk..
testade lite med Gpsen vs RPM , vad tror ni ? ska dock göra ett mer utförligt test ikväll är planen.
Tror att maxvarvet på min 60hp 2takt ska ligga på 5500rpm ? å då varvar ju min spis 500rpm mer än den ska om nu varvräknarn stämmer..
3500Rpm = 30 Km/h 16 knop
4000rpm=35 km/h 19 knop
4500rpm=42 km/h 23 knop
5000rpm=48 Km/h 26 knop
5500rpm =50 Km/H 27 knop
6000rpm= 53 Km/h 29Knop
vad tror ni ? efter 5000rpm skiljer de ju inte mycke så känns som att propellern bara viftar vatten istället för å knuffa på..
Hämtade mig en ryds 495gt för nån månad sen med tillhörande Mercury 60hp å har lite problem med att motorn gärna vill kavitera...
Ligger man rakt fram å kör själv så kan den börja kavitera om jag har motorn lite tiltad uppåt, .
Å varesig om jag är själv eller 3 pers i båten å jag svänger mycke så börjar den å suga luft... väldigt irriterande fenomen.
Min gamle crescent cosmos med yamha 30 hk jag sålde i vintras kunde jag göra vad jag ville med utan att de hände...
Å jag är inte sådär jättekunnig direkt på båtmotorer. så nu söker jag efter lite tips..
började med att montera trimplan modell större på motorn å de gjorde inte så mycke som jag hade väntat mig..
igår bytte jag volt regulatorn å fick äntligen igång varvräknaren, å nu börjar jag tänka på att propellern är för liten ?
Om jag så är själv i båten eller 2 personer till så går de hur jag än gör inte att få båten å gå snabbare än ca 31Knop.
Likaså att den är väldigt svårmanövrerad i låg fart å kräver mycke gas för att de ska börja svänga, gamla båten svängde vart jag ville på tomgång... Å propellern på denna 60hpn ser ut å vara ungefär lika stor som min gamla yamha 30hk..
testade lite med Gpsen vs RPM , vad tror ni ? ska dock göra ett mer utförligt test ikväll är planen.
Tror att maxvarvet på min 60hp 2takt ska ligga på 5500rpm ? å då varvar ju min spis 500rpm mer än den ska om nu varvräknarn stämmer..
3500Rpm = 30 Km/h 16 knop
4000rpm=35 km/h 19 knop
4500rpm=42 km/h 23 knop
5000rpm=48 Km/h 26 knop
5500rpm =50 Km/H 27 knop
6000rpm= 53 Km/h 29Knop
vad tror ni ? efter 5000rpm skiljer de ju inte mycke så känns som att propellern bara viftar vatten istället för å knuffa på..
Kommentera