hur välja propeller, ryds 495gt å 60hp mercury - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur välja propeller, ryds 495gt å 60hp mercury

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hur välja propeller, ryds 495gt å 60hp mercury

tjilivippen!

Hämtade mig en ryds 495gt för nån månad sen med tillhörande Mercury 60hp å har lite problem med att motorn gärna vill kavitera...
    Ligger man rakt fram å kör själv så kan den börja kavitera om jag har motorn lite tiltad uppåt, .
    Å varesig om jag är själv eller 3 pers i båten å jag svänger mycke så börjar den å suga luft... väldigt irriterande fenomen.
    Min gamle crescent cosmos med yamha 30 hk jag sålde i vintras kunde jag göra vad jag ville med utan att de hände...
    Å jag är inte sådär jättekunnig direkt på båtmotorer. så nu söker jag efter lite tips..

började med att montera trimplan modell större på motorn å de gjorde inte så mycke som jag hade väntat mig..
    igår bytte jag volt regulatorn å fick äntligen igång varvräknaren, å nu börjar jag tänka på att propellern är för liten ?

Om jag så är själv i båten eller 2 personer till så går de hur jag än gör inte att få båten å gå snabbare än ca 31Knop.
    Likaså att den är väldigt svårmanövrerad i låg fart å kräver mycke gas för att de ska börja svänga, gamla båten svängde vart jag ville på tomgång... Å propellern på denna 60hpn ser ut å vara ungefär lika stor som min gamla yamha 30hk..

testade lite med Gpsen vs RPM , vad tror ni ? ska dock göra ett mer utförligt test ikväll är planen.
    Tror att maxvarvet på min 60hp 2takt ska ligga på 5500rpm ? å då varvar ju min spis 500rpm mer än den ska om nu varvräknarn stämmer..

3500Rpm = 30 Km/h 16 knop
    4000rpm=35 km/h 19 knop
    4500rpm=42 km/h 23 knop
    5000rpm=48 Km/h 26 knop
    5500rpm =50 Km/H 27 knop
    6000rpm= 53 Km/h 29Knop

vad tror ni ? efter 5000rpm skiljer de ju inte mycke så känns som att propellern bara viftar vatten istället för å knuffa på..

Att den kaviterar i tid och otid har inget med prop.stigning att göra. Det är med största sannolikhet montagehöjden på din motor som är orsak. Sänk motorn ett bulthål. Alternativt skaffa stålpropp, dom greppar betydligt bättre men är dyra.

Trimplan kan du kasta åt he.... ett sattyg på båtar. Kan jämföra dessa med stödhjul på en cykel.

Ja du har för liten stigning. Vet inte vad du har för motor, ny eller gammal, vissa har 5800 som maxvarv. Men jag skulle prova med 2 steg större propp
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Prova en fyrbladig propp med samma eller ett nummer högre stigning, de har bättre grepp i vattnet. Men det låter som Exxet redan skrev, att motorn sitter för högt. Gör som han skrev, sänk motorn ett bulthål om det går.

Kommentera

tack för svaren grabbar

Ja sänka motorn kan jag dock inte göra
        tror dock de skulle bli bättre med ny propeller för sänker jag varvet något går de å svänga betydligt bättre. Trimplan ville jag ha bara för att slippa så grov sjö bakom båten om man kör lite saktare å tänkte de kanske kunde påverka kavitationen...

Motor är en mercury 60 hp 2takt tillverkad 03, å efter att ha sökt runt lite å jämnfört mina nästan oläsliga bilder på propellern har jag kommit fram till att den är 14P 48-73138A40, standard propeller.

Å de känns som en biljävel med taskig koppling när man drar iväg, "de slirar" så nästa uppgradering får väl bli ny propeller..

Tips på vad man ska ha istället för den ? gärna nån beteckning för den outbildade.
        Hade gärna haft lite mera toppfart, men även mer dragkraft så man kan dra skidor å ring bra
        Vad kan man förvänta sig i toppfart med riktig propeller?

Kommentera

Du kan räkna ut den teoretiska topphastigheten med den här formeln: Y/60 x Z x X x 0,0254 x 3,6 =hastigheten i km/h, dividerat med 1,852 ger hastigheten i knop.
          Y=Max RPM Z=utväxlingen på drevet X=propellerns stigning i tum.
          I praktiken når man aldrig den teoretiska toppfarten pga slippet, men du får ett utgångsvärde. Slipp runt 10% är acceptabelt på en planande båt. Jämför den teoretiska toppfarten med den verkliga, och det som skiljer är slippet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenssa Visa inlägg
            tack för svaren grabbar

Ja sänka motorn kan jag dock inte göra
            tror dock de skulle bli bättre med ny propeller för sänker jag varvet något går de å svänga betydligt bättre. Trimplan ville jag ha bara för att slippa så grov sjö bakom båten om man kör lite saktare å tänkte de kanske kunde påverka kavitationen...

Motor är en mercury 60 hp 2takt tillverkad 03, å efter att ha sökt runt lite å jämnfört mina nästan oläsliga bilder på propellern har jag kommit fram till att den är 14P 48-73138A40, standard propeller.

Å de känns som en biljävel med taskig koppling när man drar iväg, "de slirar" så nästa uppgradering får väl bli ny propeller..

Tips på vad man ska ha istället för den ? gärna nån beteckning för den outbildade.
            Hade gärna haft lite mera toppfart, men även mer dragkraft så man kan dra skidor å ring bra
            Vad kan man förvänta sig i toppfart med riktig propeller?
            Ska försöka svara på dina ord i kronologisk ordning.

Om du inte kan sänka motorn så sitter den monterad så lågt det går och då har du ett annat problem som din beskrivning inte riktigt redovisar. Kolla kavitationsplattans höjd i förhållande till kölen.

Att det går att svänga när du sänker varvtalet (återigen kopplat till montagehöjden) beror då på att båten sjunker ner i vattnet och har ingen koppling till just vilket varv motorn har. Men går det inte att sänka så är problemet inte montagehöjd och en mer utförlig problembeskrivning behövs.

Det där med trimplan vet jag inte vem som lurat i dig. Gå tillbaka å slå trimplanen i skallen på vederbörande.

Läser jag rätt så har du 14 tums Pitch (stigning) den skruvar sig fram 14 tum/varv låter litet som satan på en sådan motor, har för mig att jag hade 19 på min 60 HP.

Jag tror inte det slirar, i så fall har du något som stör vattenströmningen. Dom saker du nämner talar hela tiden emot varandra.

Du kan inte få mer dragkraft än vad du har. Större stigning mer fart innebär mindre kraft. Jämför med att starta bilen på ettan eller fyrans växel. Den båten borde ju hoppa ur vattnet som sketen ur en kanin.

Fart är svårt att svara på, det beror på stigning och hur mycket du sänker varvtalet och vart du ligger nu i effektuttag i nuläget.

TILLÄGG I EFTERHAND:
            Jag kan räkna åt dig för Jesters eminenta formel har ett litet fel (Sorry Jester Burk) jag tror inte på att gångra utväxlingen, då skulle proppen snurra fortare än motorn ? jag tror det ska vara delat tecken framför Z. och 15% är ett mer normalt slip tror jag.

Om du får 5500 rpm med 17 tums propp = 5500/60/2,0 * 17 * 0,0254 * 3,6 = 71 km/h * 0,85 (slip) / 1,852 = nästan 33 knop vilket låter troligt. 10% slip = 34,5 knop

MEN OBS! ta inte detta som en sanning, det är ett exempel. Jag vet inte vilket varvtal du får och jag gissar på utvxl 2,00:1. Det måste du själv kolla.
            Senast ändrad av Exxet; 2014-04-02, 17:00.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nu kastar jag in en fråga, som kanske inte alls hör hemma här. Hade en mindre Mercury på -80 talet, den saknade brytpinne, men i propellern satt någon typ av bussning som blev utsliten, och det resulterade i förbannat märkliga effekter på varvtal, kavitation och styrning.....
              Jag antar att funktionen var att bussningen skulle släppa om man körde i sten, så att inte drevet/växelhuset per automatik skulle skadas om proppen slog tvärstopp....
              Hur funkar det på större maskiner nu för tiden? Finns något liknande eller???

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Ska försöka svara på dina ord i kronologisk ordning.

Om du inte kan sänka motorn så sitter den monterad så lågt det går och då har du ett annat problem som din beskrivning inte riktigt redovisar. Kolla kavitationsplattans höjd i förhållande till kölen.

Att det går att svänga när du sänker varvtalet (återigen kopplat till montagehöjden) beror då på att båten sjunker ner i vattnet och har ingen koppling till just vilket varv motorn har. Men går det inte att sänka så är problemet inte montagehöjd och en mer utförlig problembeskrivning behövs.

Det där med trimplan vet jag inte vem som lurat i dig. Gå tillbaka å slå trimplanen i skallen på vederbörande.

Läser jag rätt så har du 14 tums Pitch (stigning) den skruvar sig fram 14 tum/varv låter litet som satan på en sådan motor, har för mig att jag hade 19 på min 60 HP.

Jag tror inte det slirar, i så fall har du något som stör vattenströmningen. Dom saker du nämner talar hela tiden emot varandra.

Du kan inte få mer dragkraft än vad du har. Större stigning mer fart innebär mindre kraft. Jämför med att starta bilen på ettan eller fyrans växel. Den båten borde ju hoppa ur vattnet som sketen ur en kanin.

Fart är svårt att svara på, det beror på stigning och hur mycket du sänker varvtalet och vart du ligger nu i effektuttag i nuläget.

TILLÄGG I EFTERHAND:
                Jag kan räkna åt dig för Jesters eminenta formel har ett litet fel (Sorry Jester Burk) jag tror inte på att gångra utväxlingen, då skulle proppen snurra fortare än motorn ? jag tror det ska vara delat tecken framför Z. och 15% är ett mer normalt slip tror jag.

Om du får 5500 rpm med 17 tums propp = 5500/60/2,0 * 17 * 0,0254 * 3,6 = 71 km/h * 0,85 (slip) / 1,852 = nästan 33 knop vilket låter troligt. 10% slip = 34,5 knop

MEN OBS! ta inte detta som en sanning, det är ett exempel. Jag vet inte vilket varvtal du får och jag gissar på utvxl 2,00:1. Det måste du själv kolla.
                Nej, min bäste herre, det är inget fel på formeln, men jag skulle säga att du har uttryckt utväxlingen "fel".
                Om vi tar min sketna Italienare som exempel, den har 5500RPM som maxvarv, utväxlingen är 13/27=0,481 och stigningen på proppen är 13" vilket ger följande ekvation: 5500/60=91,66 x 0,481 x 13 x 0,0254 x 3,6=52,4km/h/1,852=28,30kn. Utväxlingen är alltså ett decimaltal vilket gör att propellervarvet inte kan bli större än motorvarvet.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                  Nu kastar jag in en fråga, som kanske inte alls hör hemma här. Hade en mindre Mercury på -80 talet, den saknade brytpinne, men i propellern satt någon typ av bussning som blev utsliten, och det resulterade i förbannat märkliga effekter på varvtal, kavitation och styrning.....
                  Jag antar att funktionen var att bussningen skulle släppa om man körde i sten, så att inte drevet/växelhuset per automatik skulle skadas om proppen slog tvärstopp....
                  Hur funkar det på större maskiner nu för tiden? Finns något liknande eller???
                  Det är just så som du skriver, moderna propellrar har ett fastvulkat centrum istället för brytpinne.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Nej, min bäste herre, det är inget fel på formeln, men jag skulle säga att du har uttryckt utväxlingen "fel".
                    Om vi tar min sketna Italienare som exempel, den har 5500RPM som maxvarv, utväxlingen är 13/27=0,481 och stigningen på proppen är 13" vilket ger följande ekvation: 5500/60=91,66 x 0,481 x 13 x 0,0254 x 3,6=52,4km/h/1,852=28,30kn. Utväxlingen är alltså ett decimaltal vilket gör att propellervarvet inte kan bli större än motorvarvet.
                    Sååå Genant ! Nja visst har du rätt, jag är ju gammal och kunde bara tänka mig att ange utvxl. som den ska nämligen 1,85:1 eller 2,05:1 osv. Men dela med 2,0:1 blir samma som att gångra med 0,5 som den utvxl blir i decimalform.

Men då blev min räkning rätt i alla fall
                    5500/60 * 0,5 * 17 * 0,0254 * 3,6 = 71 km/h / 1,852 = 38 knop utan slip

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 004 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49